Pierwsza zima jaworznickich elektryków [FILM]
O tegorocznych doświadczeniach w zakresie eksploatacji autobusów elektrycznych w warunkach zimowych rozmawialiśmy z Zenonem Torbą, wiceprezesem PKM Jaworzno – w ramach spotkania „Kierunek e-mobilność” zorganizowanego przez Solaris Bus & Coach.
Przypomnijmy, że pierwszy elektryczny autobus marki Solaris pojawił się najaworznickich drogach trzy lata temu, także nie była to pierwsza „elektryczna” zima w Jaworznie, ale na pewno pierwsza w skali 24 elektrobusów. .
W 2017 roku flota PrzedsiębiorstwaKomunikacji Miejskiej wzbogaciła się łącznie o 22 elektrobusy:
-
dziewięć autobusów 18-metrowych – Solaris Urbino 18 electric
-
dziewięć pojazdów 12-metrowych – Solaris Urbino 12 electric
-
cztery 9-metrowe – Solaris Urbino 8,9LE electric
Od grudnia 2017 r. wszystkie – plus dwa dotychczasoweelektryki, czyli Solaris Urbino 12 electric (III generacja) oraz Yutong ZK6128BEVGwypożyczony z Tauron Dystrybucja – jeżdżą po mieście na regularnych trasach.”Elektryki” stanowią teraz 30% wszystkich autobusów komunikacji miejskiej (całaflota to 60 pojazdów).
Powstała też stacja ładowania ze stacją transformatorowąoraz stacje szybkiego ładowania na przystankach: Krakowska Pętla, Szpital Pętlai Byczyna Astrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczna przyszłość
W 2020 roku po Jaworznie będzie jeździło kolejne 20autobusów elektrycznych. Na ich zakup miasto otrzyma dofinansowanie z ProgramuInfrastruktura i Środowisko w wysokości ponad 30,5 mln zł. Wartość projektu podnazwą „Zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnegozarządzania flotą” opiewa na kwotę 48 788 130 zł. Obejmuje on zakup 20 nowychautobusów zasilanych energią elektryczną – pięć 10-metrowych i piętnaście12-metrowych. Część z nich pojawi się w Jaworznie już w 2019 roku, reszta w2020.
Poza samym zakupem „elektryków” rozbudowana zostanie takżeinfrastruktura. Zaplanowano budowę stacji szybkiego ładowania 190 kW (PodłężeOsiedle, Łubowiec Pętla i Krakowska Pętla), stacji transformatorowej przyKrakowskiej Pętli oraz montaż ładowarek plug-in 80-90 kW (10 sztuk na tereniezajezdni). Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności transportupublicznego i większe wykorzystanie niskoemisyjnego transportu miejskiego.
Umowę na dofinansowanie II etapu elektryfikacjijaworznickiej floty w wysokości 30 597 560,97 zł podpisał w październiku 2017r. w Ministerstwie Rozwoju prezydent Jaworzna, Paweł Silbert. Zaś otegorocznych doświadczeniach w zakresie eksploatacji autobusów elektrycznych wwarunkach zimowych – podczas spotkania”Kierunek e-mobilność”- rozmówiliśmy z Zenonem Torbą, wiceprezesem PKM Jaworzno.
Zapraszamy na film:
{https://www.youtube.com/watch?v=cFKeUn7w0n4}
„