Pierwsza piętrowa Futura na trasie!
Na rynku piętrowych autokarów w Europie pojawił się nowy ważnykonkurent. To Futura FDD2, która dzięki doświadczeniu Jonckheere i Berkhof obrazatrakcyjnej cenie chce odebrać tutaj prymat markom Setra i Van Hool.
15 kwietnia pierwsza Futura FDD2 została dostarczona do klienta.Odbiorcą została belgijska firma RC Travel, która równolegle obchodziła swoje 15-lecie
-?Ten dwupoziomowy oferuje tyle komfortu i został wykonany ztaką dbałością o szczegóły, że jestem bardzo dumny z faktu, że my ? jako w 100%lojalny klient VDL – odebraliśmy go jakopierwsi w Europie. Dzięki temu piętrowemu modelowi chcemy umożliwić podróżowanienaszym pasażerom w klasie biznes za ekonomiczną cenę biletu? ? powiedział AdBruintjes, Dyrektor Zarządzający Royal Coach Travel.
Przewoźnik w swojejdziałalności przede wszystkim skupia się na realizowaniu luksusowych podróży nadługich dystansach. W okresie letnim oferuje wyjazdy do Hiszpanii i Chorwacji,a w okresie zimowym ? w Alpy. Flota RC Travel obejmuje tylko piętrowe autobusymarki VDL, w tym Berkhof Excellence 2000, VDL Axial 100, VDL Synergy i teraz ? VDLFutura FDD2.
Piętrowa Futura
Futura FDD2 dla RC Travel skonstruowana została jako autokaryklasy Premium z przeznaczeniem do wielkiej turystyki. Pojazd oferuje 48luksusowych miejsc dla pasażerów + dwa specjalne fotele dla hostess. Autobusjest również wyposażony w dodatkową częścią sypialną. Fotele VDL Class 600 są rozlokowanew układzie 2 + 1. Każde miejsce ma swoje własne gniazdo 220V oraz port USB. Systemmultimedialny w autokarze oferuje pasażerowi możliwość wyboru różnych kanałówmuzycznych oraz filmowych. W pełni wyposażona kuchnia oferuje wszystko, copotrzebne, aby zapewnić ciepłe posiłki i napoje podczas podróży.
Jej Wysokość
Futura FDD2 ma wysokość czterech metrów, co dałoprojektantom możliwość stworzenia aerodynamicznego przodu z potężnąpanoramiczną szybą. W rzeczywistości składa się ona z wielu elementów, abyzapewnić niskie koszty ewentualnej wymiany. Ale wrażenie pozostaje.Niepowtarzalny design pojazdu tworzą także dynamicznie zaprojektowane ? wkształcie strzały ? światła do jazdy dziennej. Wnętrze konstrukcjicharakteryzuje się zaokrąglonymi rogami, dobrą jakością wykonania, jasnymikolorami i lekkimi materiałami. Po wejściu do środka wszystko wydaje siępromieniować spokojem i harmonią, czyli to co podróżnik powinien odczuwaćpodczas dłuższych podróży. Wszystkie zastosowane we wnętrzu komponenty, jakkuchnia, klatki schodowe, toalety mają zaokrąglone narożniki. Elastycznewymiary Jak łatwo zauważyć na zdjęciach nowa Futura FDD2 jest prawdziwymczłonkiem rodziny Futura, z jej tożsamością i zaletami. Modułowa zabudowapowoduje, że na każdym kroku odkrywamy wspólne elementy wspólne z serią FHD. Coważne, najnowsza konstrukcja nawiązuje do słynnej elastyczności VDL.
Dwie długości
Piętrowy, trzyosiowy model dostępny będzie w dwóchdługościach: 13 085 mm (FDD2-130 dla maksymalnie 84 osób) i 14 145 mm (FDD2-141dla maksymalnie 96 osób). Ich rozstawy osi będą wynosiły odpowiednio 6 195 i 7255 mm, co z kolei przekłada się na promień skrętu: 21 450 mm i 24 300 mm przymaksymalnym wychyleniu kół o 52. stopnie. Przedni zwis to 2 280 mm, a tylny ? 3110 mm ? taki sam dla obu modeli. Najważniejsza jest jednak pojemnośćpasażerska. Zdaniem VDL najnowszy autokar może zabrać na swój pokład aż 96 + 1+ 1 osób. Dla osób niepełnosprawnych Futura FDD2 oferuje możliwość zastosowaniarampy dla wózków inwalidzkich przy środkowych drzwiach. Tym samym na dolnympokładzie mogą być przewożone maksymalnie dwie osoby na wózkach. Podczasprojektowania nowego ?piętra?, VDL sporą uwagę przywiązał do stworzeniamożliwie największej przestrzeni bagażowej. Model FDD oferuje 9,3 m3 miejsca nabagaż (bez sypialni), a kierowca ma sporo miejsca przy poruszaniu się bobagażowej komorze. Pakowanie jest łatwiejsze dzięki starannie przemyślanemuoświetleniu LED. Trzy klapy (wyposażone są w sprężyny gazowe) zapewniają dobrydostęp do przestrzeni bagażowej ?piętrusa?.
Trzynastka pod maską
Sprawdzony MX-13 VDL Futura FDD2 została wyposażona wdoskonale nam znany silnik DAF MX-13 Euro 6 o mocy 375 kW (510 KM) i momencieobrotowym 2500 Nm o szerokim zakresie od 1,000 do 1,425 obr/min. Jego pojemnośćskokowa to 12,9 l, a wspólna szyna umożliwia wtrysk paliwa z ciśnieniem do 2500bar dla optymalnego spalania. MX-13 ma zmienną geometrię turbosprężarki (VGT),co także przyczynia się do niskiego poziomu emisji spalin i hałasu. Interwałserwisowy ustalono na 90.000 km. Z MX-13 współpracuje automatyczna skrzyniabiegów ZF AS Tronic 12 AS 2701, która przekazuje napęd na wał napędowy oprzełożeniu i=2,93, co także daje dodatkowy komfort dla pasażerów. Dzięki temusilnik przy prędkości 100 km / h może pracować na poziomie 1230 obr./min.
Ikilka słów o bezpieczeństwie. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, od 1listopada 2015 r. wszystkie nowe autokary ? w tym także VDL Futura FDD2 ? muszą być wyposażone w najnowszy system aktywnego hamowania „AEBS”(zaawansowany system hamowania awaryjnego), który pomoże kierowcy widentyfikacji i podjęciu szybkiego hamowania w sytuacjach awaryjnych. AEBSrozpoznaje wolno poruszających się obiektów oraz te stoją na drodze.Współpracujący z radarem AEBS system adaptatywnego tempomatu ACC (AdaptiveCruise Control) dostępny jest w piętrowej Futurze jako opcja. Kolejnym unijnymobowiązkiem jest montaż układu Asystenta Linii (Lane Departure Warning – LDWS),który informuje kierowcę, gdy pojazd zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu.
Nazakończenie warto dodać, że przygotowując się do stworzenia nowego piętrowegoautobusu, VDL wsłuchało się w głosy doświadczonych kierowców piętrowych.Dodatkowo przeprowadzono konsultacje z wieloma użytkownikom modelu Synergy, abydowiedzieć się jakie ulepszenia i zmiany chcieliby zobaczyć w nowym piętrowymautokarze.
„