Pierwsza nagroda dla nowego autobusu MAN. Za E18
Niemiecki przemysł gazowy zanajwiększą innowację roku 2018 – w kategorii mobilności – uznał premierę gazowego autobusu MAN Lion`sCity G CNG z nowym silnikiem E18.
Podczas IAA 2018 na światowej arenie zadebiutował nowyMAN Lion`s City i to od razu w wersji przegubowej z kompletnie nową serięsilników E18. W porównaniu do swojego poprzednika oferuje on teraz większymoment obrotowy przy niższej pojemności silnika, dzięki czemu jest nie tylkobardziej oszczędny, ale także bardziej kompaktowy. Nowo opracowany MANE1856 LOH osiąga moc 320 KM (235 kW) i wykorzystuje 4-biegową automatycznąskrzynię biegów.
-„MAN od wielu lat jest europejskim liderem wzakresie autobusów gazowych. Aby móc zaoferować klientom zaawansowanetechnologie w przyszłości, wykorzystaliśmy nasze 75-letnie doświadczenie wrozwoju silników napędzanych gazem. Dlatego jestem bardzo zadowolony, że jury,które miało za zadanie wybrać największego innowatora, wybrało nasz produkt,który przekonuje swoją wyjątkową efektywność ekonomiczną i niezwykle niskimpoziomem emisji spalin – podsumował to wydarzenie Rudi Kuchta, dyrektor sprzedażyautobusów w MAN Truck & Bus.
Dodajmy, że wersja gazowaNowego MAN Lion`s City może funkcjonować w połączeniu z opcjonalnym modułemhybrydowym MAN EfficientHybrid. A silnik E18 jest przystosowany także do zasilaniabiogazem, co jest jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska i systemówtransportu publicznego, gdyż wówczas jego emisja CO2 jest zerowa.
Hanowerska premiera
Nowy silnik gazowy E1856 opojemności 9,5 l występuje w dwóch wariantach mocy – 280 KM (206 kW) i 320 KM(235 kW). Generowany moment obrotowy to odpowiednio 1200 Nm lub 1400 Nmdostępne w zakresie 900 – 1500 obr/min. Dzięki zastosowaniu układu recyrkulacjispalin AGR oraz 3-drożonego katalizatora udało się osiągnąć surową normę emisjispalin Euro 6d.
Silnik może współpracować zautomatycznymi przekładniami marek Voith i ZF.
Najnowsza jednostka jestznacznie lżejsza od poprzednika, dzięki czemu na pokład można zabrać większąliczbę pasażerów. Wyposażeniem podnoszącym wydajność pracy są dwustopniowasprężarka powietrza oraz regulowana pompa płynu chłodzego. Nowością dla silnikagazowego E 1856 jest możliwość montażu modułu hybrydowego MAN EfficientHybrid.Ten prosty układ hybrydowy pozwala uczynić silnik gazowy jeszcze bardziejoszczędnym i ekologicznym. W czasie zatrzymywania na przystankach i światłachaktywuje się funkcja start-stop. Dodatkową korzyścią jest dalsza redukcjaemisji hałasu.
Pojemność zbiorników CNG wautobusie przegubowym waha się od 1260 l aż do 1870 l. Na dachu pojazdu możebyć zamontowanych 4 lub 5 zbiorników wykonanych z materiałów kompozytowych ociśnieniu roboczym 200 barów.
Techniczne detale
Poniżej kilka danychtechnicznych Nowego MAN Lion's City G CNG:
-
Silnik – MAN E1856
-
Pojemność skokowa – 9 500 ccm
-
Moc – 280 KM 206 kW / 2000obr/m.in. lub 320 KM 235 kW / 2000 obr/min
-
Moment obrotowy – 1200 Nm / 900- 1500 obr/min (280 KM) lub 1400 Nm / 900 – 1500 obr/min (320 KM)
-
Norma emisji spalin – Euro 6d
-
Zasięg – 350 – 550 km
-
Skrzynia biegów – Voith/ZF
-
Zbiorniki CNG – 4 x 315 L (1260L) lub 5 x 375 L (1875 L)
-
Pojemność zbiornika CNG – 252Nm3 = 190 kg lub 375 Nm3 = 270 kg
„