Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsza hybryda w Jeleniej Górze

infobus
06.06.2016 14:38

Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze jest już wposiadaniu hybrydowego autobusu typu MAN A37 Lions City. Sześcioletni pojazdkosztował spółkę 615 tys. zł netto. Jutro pasażerowie będą mogli nim podróżowaćza darmo na wybranych kursach linii nr 6 i 7.

Dwukrotne podejście do zakupu
Przypomnijmy pokrótce historię hybrydowych zakupów MZK.Pierwszy przetarg został ogłoszony na początku stycznia. Podzielono go na trzyzadania. W pierwszym spółka chciała pozyskać autobus klasy maxi na olejnapędowych. Pozostałe opiewały na dostawę po jednej hybrydzie. Pierwsza miałabyć z napędem szeregowym, druga z równoległym. Po koniec lutego wybranodostawcę autobusów jedynie z napędem klasycznym. Na zadania”hybrydowe” nie było chętnych.

W marcu zdecydowano się na powtórkę. MZK nie zmieniłowymagań. Ostatecznie przewoźnik otrzymał jedną ofertę. Przedstawił ją MAN,który zaoferował swoją szeregową hybrydę. Propozycja opiewała na 615 tys. złnetto. Miejska spółka zaakceptowała ją i 9 maja podpisano umowę. Autobus wubiegłym tygodniu został dostarczony do Jeleniej Góry.

Egzemplarz, który MAN dostarczył MZK został wyprodukowany w2010 roku. Służył do tej pory jako pojazd demonstracyjny. Był testowany przezprzewoźników komunalnych m.in. ze Stalowej Woli, Rzeszowa oraz Starachowic.

Umożliwia podróż łącznie 81 pasażerom. 36 osób ma do dyspozycjifotele, głównie typu Kiel Indeo. Cztery siedziska są składane. 14 siedzeń jestdostępnych z niskiej połogi . Wejście na pokład jest możliwe dzięki dwómwejściom w układzie 2-2-0.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana oraz monitorowana.Autobus posiada dwa uchylne okna. Na życzenie MZK pojazd wyposażony jest wsystem informacji pasażerskiej oparty na rozwiązaniach firmy R&G z Mielca.

Szeregowy napęd w hybrydowym „lwie” opiera się nanastępujących komponentach. Rolę agregatu pełni stojący silnik diesla typu MAND0836LOH68. Jednostka ma pojemność 6,9 l, moc 250 KM i spełnia normę EEV. Pracamechaniczna z jednostki jest przekształcana w energię elektryczną przezprądnicę synchroniczną o mocy 150 kW. Następnie prąd trafia do falowników,który przekształca go do charakterystyki właściwej dla pracy dwóch asynchronicznychsilników trakcyjnych, każdy o mocy 75 kW. Ponadto autobus wyposażono wsuperkondensatory, dzięki czemu możliwy jest przejazd na krótkim dystansie bezkonieczności uruchamiania agregatu. Zasadę działania Lionsa City Hybridprezentuje poniższy film. 
{https://www.youtube.com/watch?v=-Jx2YNflkIk}

Jutro darmowe przejażdżki
Autobus będzie można spotkać na wybranych kursach linii nr 7 oraz kilkuwieczornych na linii nr 6. Wszystkie wyjątkowo będą bezpłatne. Kursy będąwyglądały następująco.

Linia nr 7:
  • odjazdy z krańca Sobieszów- 9:36, 11:21, 13:06, 15:06, 17:11, 19:11, 20:51
  • odjazdy z krańca Kiepury- 10:35, 12:19, 14:02, 16:05, 18:25, 19:56
Linia nr 6:
  • odjazdy z krańca Kiepury – 21:36, 22:45 (kurs zjazdowy do zajezdni MZK)
  • odjazd z krańca Osiedle XX-lecia – 22:12