Pięć używanych Omnicity w Koszalinie
MiejskiZakład Komunikacji w Koszalinie kupił pięć używanych Scanii CN230UB OmniCity.Nowe nabytki miejskiego przewoźnika to dziewięcioletnie autobusy klasy maxi.Zanim trafiły do Polski pojazdy były eksploatowane przez NorgesBuss AS. Tennorweski gigant transportowy to m.in. jeden z najbardziej rozpoznawalnychoperatorów komunikacji publicznej w Oslo.
Autobusydo Polski trafiły za pośrednictwem firmy Odarbus spod słupskiego Włynkówka. Ilekosztowały MZK? Tego spółka nie zdradza. Można jednak przypuszczać, żepiątka używanych Scanii kosztowała przewoźnika w ok. 600 – 750 tys. zł. Wartoprzy tej okazji dodać, że to pierwsze od 12 lat używane pojazdy we flociekoszalińskiego MZK. Nowe nabytki przewoźnika mają umożliwić wycofanie jego najstarszychpojazdów m.in. marki DAB.
Wszystkiepięć Scanii CN230UB wyprodukowano w 2006 roku na zlecenie NorgessBuss AS. Tojeden z większych autobusowych operatorów w Norwegii, który- jak zaznaczyliśmyna wstępie- jest znany m.in. z powodu świadczenia usług przewozowych na rzecz zarządu komunikacji stolicy kraju,Oslo.
Dziewięcioletniepojazdy klasy maxi są całkowicie niskopodłogowe. Wejście na ich pokład jestmożliwe dzięki trzem parom dwuskrzydłowych drzwi otwieranych do środkaprodukcji firmy BODE. Drugie i trzecie wejście posiadają zewnętrze doświetlenieprogów wejściowych, skądinąd dosyć powszechne w autobusach zamawianych przezskandynawskich przewoźników. Pojazdy umożliwiają podróż 95 pasażerom. 29 osóbmoże liczyć na miejsca na fotelach typu Kiel Ligero. 12 siedzeń jest dostępnychz niskiej podłogi.
Autobusy są napędzane poprzecznie zabudowanym silnikiemtypu Scania DC9 16 o mocy 169 kW. Jednostka spełnia normę EURO4 dzięki układowirecyrkulacji spalin EGR. Silnik zblokowano z pięciobiegową automatycznąskrzynią biegów typu ZF 5HP502C.
Autobusysą klimatyzowane. Co charakterystyczne dla pojazdów obsługujących komunikacjęmiejską w Oslo i okolicach nie posiadają one bocznych okien w przestrzenipasażerskiej. Z systemu informacji pasażerskiej, w który oryginalnie były wyposażonenowe koszalińskie OmniCity pozostawiono jedynie zewnętrzne tablice diodowefirmy Mobitec. Przewoźnik we własnym zakresie zamontował sterownik orazwewnętrzny wyświetlacz LED firmy R&G z Mielca.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusybędą sukcesywnie przemalowywane. Spółka z Koszalina na swoim profilu nafacebooku zdradziła jak będą wyglądały autobusy po odświeżeniu.
Możnasię jednak spodziewać, że to nie jedyne zakupy MZK Koszalin w najbliższymczasie. Po nowym roku zaplanowano nieznaczne zwiększenie pracy eksploatacyjnej,co będzie wiązało się z koniecznością kilku kolejnych autobusów. Czy to będąteż pojazdy używane, a może już fabrycznie nowe? Przewoźnik prawdopodobnie całyczas analizuje oba wyjścia.
Nakoniec warto dodać, że wraz z początkiem tego roku zauważalne jest dużeożywienie na rynku używanych autobusów miejskich. I nie ma w tym nic dziwnego.Ten rok jest ostatnim, w którym można było realizować zakupy objęte wsparciemunijnym z perspektywy budżetowej na lata 2007-20013. Zanim zostaną uruchomioneśrodki przewidziane dla Polski w latach 2014-2020 minie jeszcze przynajmniejrok. Wielu polskich operatorów autobusowych nie może sobie pozwolić na przestójw odmładzaniu swoich parków taboru. Niewielu stać na regularny zakup nowychautobusów z pomocą własnych środków lub przy udziale instytucji finansowych nakorzystnych warunkach. Nic zatem dziwnego, że remedium na przetrwanie tego gorszegookresu jest pozyskiwanie używanych autobusów ze Skandynawii lub EuropyZachodniej.
„