Pięć ofert w Warszawie na 160 gazowych autobusów!
7 lipca Miejskie Zakłady Autobusowe otworzyły oferty w bardzo ważnym dla polskiego rynku przetargu na zakup łącznie 160 autobusów miejskich CNG i LNG.
Po kilkumiesięcznej procedurze Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na dostawę 160 autobusów na LNG i CNG, które zostało podzielone na dwa zadania:
-
zakup 70 autobusów CNG, w tym 40 szt. klasy MEGA i 30 szt. klasy MAXI;
-
zakup 90 pojazdów klasy MEGA zasilanych LNG
Warszawskie LNG
Zaczynamy od ofert nowe autobusy LNG, których nie widzieliśmy w Europie od czasu upadku marki Solbus. Teraz Warszawa otrzymała dwie oferty na tego typu pojazdy – od Solarisa i Autosanu , co jest sporym wydarzeniem i to w skali całej Europy. Wszystko wskazuje, że przed nami podwójna premiera: wejście Autosana w LNG i wielki powrót do stolicy z największym kontraktem w historii sanockiej fabryki. I to dzięki Solbusowi. Ale po kolei:
Budżet MZA Warszawa na autobusy LNG wynosi 183.179.070 PLN brutto / 148.926.607 PLN netto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.654.740 tys. PLN netto.
Dwie złożone oferty w tym zadaniu to:
-
Autosan z ofertą w wysokości 165.717.900,00 PLN brutto / 134.730.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę autobusu na licencji Solbus SM18 na poziomie 1.497.000,00 PLN netto;
-
Solaris z droższą ofertą na sumę 184.071.960,00 PLN brutto / 149.652.000,00 netto, co daje jednostkową cenę n18LNG na poziomie 1.662.800,00 PLN netto
To oznacza, że Autosan zmieścił się w budżecie MZA i już może zacząć chłodzić szampana z okazji warszawskiego zwycięstwa! Ten sukces oznacza spore zmiany dla sanockiej fabryki.
Warszawskie CNG
Jeszcze bardziej emocjonująco zapowiada się bój o dostawę pojazdów CNG. Tutaj w szranki stanęły trzy firmy
-
Solaris z łączną ceną oferty na poziomie 116.389.980,00 PLN brutto / 94.626.000,00 z autobusami Urbino 12 CNG ( w cenie 1.195.800,00) i Urbino 18 CNG ( w cenie 1.559.800,00);
-
MAN z łączną ceną oferty na poziomie 129.121.710,00 / 104.977.000,00 z autobusami 12G (w cenie 1.372.000,00 PLN netto) i Lion`s City G CNG (A23) (w cenie 1.669.900,00 PLN netto)
-
EvoBus Polska z łączną ceną oferty na poziomie 137 831 340,00 PLN brutto / 112 058 000,00 PLN netto z autobusami Mercedes-Benz Citaro CNG (1 421 600,00 PLN netto) i Mercedes-Benz Citaro G CNG (1 839 800,00 PLN netto)
Z kolei warszawski budżet na zadanie numer 1 wynosił 116.820.930 PLN brutto / 94.976.365,85 PLN netto, co oznacza, że Solaris się zmieścił i w zasadzie już może „witać się z gąską”. To kolejny gazowy kontrakt dla wielkopolskiego producenta.
Timing i formalności
Na koniec przypomnijmy – dostawy przegubowców na ciekły gaz do Warszawy mają się rozpocząć zasadniczo w ciągu 80 tygodni od podpisania umowy. Jednak pierwsza piątka nie może być dostarczona przed 3 grudnia 2021 r., a kolejna tydzień później. Pozostałe autobusy mają zostać dostarczane po 14 stycznia 2022 r. w transach po pięć sztuk tygodniowo. Takie terminy powodują, że producenci nawet jeśli wystartują z samą zaawansowaną koncepcją będą mieli czasy na rewizję pewnych założeń przed dostawami do Warszawy.
Ocena ofert – w zasadzie to już tylko formalność – wygląda następująco:
Przy zakupie pojazdów LNG ma ona 83% wagi, a 7% to ocena techniczna, gdzie premiowane są:
-
silnik o mocy powyżej 240 kW mocy – 1 pkt
-
maksymalny moment obrotowy powyżej 1600 Nm – 1 pkt
-
ten sam producent autobusu i silnika – 0,5 pkt
-
zbiornik zdolny do magazynowanie min. 400 kg LNG – 1 pkt
-
trzyczęściowa szyba przednia – 1 pkt
-
pionowo dzielone poszycia boczne – 1 pkt
-
brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili nadwozia w toku eksploatacji – 0,5 pkt
-
centralny filtr klimatyzacji, osobne agregaty na przestrzeń pasażerską oraz kabinę kierowcy – 0,5 pkt
-
13 lat gwarancji na system gaśniczy komory silnika – 0,5 pkt
Pozostałe 10% to ekologia. Tutaj premię mamy za: jak najniższe zużycie LNG oraz dwutlenku węgla – 7 pkt; zastosowanie systemu rekuperacji oraz magazynowania prądu odzyskanego z niej – 2 pkt i zastosowanie pieca grzewczego zasilanego LNG – 1 pkt.
W zadaniu CNG cena oferty ma wagę aż 85%, a pozostałe parametry to:
-
moc i moment obrotowy silnika – 2 pkt
-
unifikacja – 0,5 pkt
-
podział szyb – 2 pkt.
-
podział poszycia – 2 pkt
-
zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia – 0,6 pkt
-
klimatyzacja – 0,5 pkt
-
system gaśniczy – 0,5 pkt
Do tego dochodzi jeszcze ekologia – za 9 pkt., gdzie ważne jest zużycie energii (7)i dodatkowe urządzenia poprawiające bilans energetyczny (2)
Reszta wymagań
Wszystkie zamawiane przez MZA pojazdy muszą posiadać klimatyzację. Moc chłodniczą przynajmniej dwóch określono na min. 36 kW dla jednego. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz okna przesuwne. Mają się one znaleźć na min. połowie szyb bocznych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz biletomatu.
Kierowca będzie mógł liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To standard, który MZA na nowo wprowadza już od ponad dekady. I pod tym względem przewoźnik jest cały liderem, którego nikt w Polsce już nie dogoni.
Skoro w Warszawie jesteśmy to oczywiście nie może zabraknąć potężnego SIP-u. Przegubowce będą wyposażone w pięć wyświetlaczy zewnętrznych o wysokiej rozdzielczości, które muszą świecić na biało. Idziemy do środka. Tutaj znajdziemy również pięć tablic tyle, że LCD. Najwięcej bo trzy będą o przekątnej min. 21.5″. Znajdziemy pod sufitem. Z boku, przed drugimi drzwiami i w okolicach trzecich drzwi pojawią się dwa monitory 38″, czyli tzw. „e-korale”. Ich funkcji raczej nie trzeba przypominać. Do tego oczywiście nie zabraknie głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością ma sterować wielofunkcyjny autokomputer z dotykowym interfejsem.
Podsumowując…
Od czasu upadku Solbusa nikt w Europie nie oferował szerzej miejskich autobusów na LNG. Teraz zmieniła to Warszawa. Dla stolicy nie tylko Solaris jest gotowy wprowadzić na rynek nowy model Urbino 18 LNG do swojej oferty, ale także Autosan – podpierając się licencją Solbusa. Sanocka firma rozszerza jeszcze bardziej rozszerza swoje gazowe portfolio i to w klasie MEGA, gdzie do tej pory nie miała za dużego doświadczenia. Sporo zmian i dlatego takie przetargi lubimy najbardziej. Brawo MZA Warszawa!
„