Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PGNiG zatankowało warszawskie autobusy LNG

infobus
10.05.2019 10:00

10 maja PGNiG OD i stołeczny Miejski Zakład Autobusowy symbolicznie rozpoczęłyrealizację rocznego kontraktu na dostawy skroplonego gazu ziemnego donapędu autobusów komunikacji miejskiej. Zamówienie przewiduje dostawę ok. 1000ton LNG dla 35 autobusów.

W zajezdni przy ulicy Ostrobramskiej uroczyście dokonanopierwszego tankowania zbiorników paliwem dostarczonym przez autocysternę odPGNiG Obrót Detaliczny na mocy kontraktu o wartości ok. 4 mln zł, podpisanego wkwietniu 2019 r. Wiceprezes ds. handlowych PGNiG Maciej Woźniak podkreślał, żekontrakt – oprócz wymiaru biznesowego – to także satysfakcja, bo dostawy „udałosię nam przechwycić po firmie, z którą mamy długą historię kontaktówbiznesowych”. (Chodzi o filię Gazpromu – PAP).

Gazowa historia MZA

Prezes MZA Jan Kuźmiński przypomniał, że pierwsze próby zgazowym napędem autobusów miejskich w Warszawie przeprowadzono już w latach 30.XX w. Warszawski przewoźnik miał wtedy autobus na holcgaz- gaz drzewny. Dalszepróby i zamówienia kolejnych pojazdów przerwał wybuch wojny.

Gaz wrócił na początku XXI w., a w 2015 r. na ulice stolicywyjechały pierwsze autobusy na LNG – dodał Kuźmiński. Obecnie jest ich 35, aponad 90 proc. z nich codziennie wyjeżdża na ulice. Według prezesa MZA, kolejnykontrakt na LNG będzie już miał wartość kilkudziesięciu milionów, a kiedyspółka zbuduje nową zajezdnię na ulicy Spedycyjnej, przystosowaną do obsługiautobusów na gaz – wartość dostarczanego paliwa przekroczy 100 mln zł.

-„Autobusy na gaz będą na pewno wykorzystywane jeszcze przezco najmniej kilkanaście lat – dodał Kuźmiński.

Zdaniem PGNiG

Prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha podkreślił, żeumowa opiewa na dostawę niespełna 1000 ton LNG, czyli ok. 650 tys. m sześc.gazu. Ale – jego zdaniem – w związku z planami miasta, które zamierza mieć ok.250 autobusów na LNG i sprężony gaz ziemny CNG – ilość ta zostanie co najmniejpodwojona.

Wiceprezes PGNiG OD Marcin Szczudło przypomniał, że napędgazowy charakteryzuje się bardzo niską emisją i stanowi znakomitą i bezpiecznąalternatywę dla benzyny i oleju napędowego. Transport drogowy w Warszawieodpowiada za emisję 40 proc. pyłów PM10, 20 proc. pyłów PM2,5 i 15 proc.benzo-a-pirenu. Emisja z napędu gazowego jest niższa o 70-80 proc. dla każdej ztych substancji – zaznaczył Szczudło. (PAP)