Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PGNiG trzecim do gry na wodorowym rynku

infobus
26.12.2019 13:00

Niedawno pisaliśmy o ruchach Lotosu i Orlenu na rynkupojazdów tankowanych wodorem. Teraz PGNiG przypomina, że również pracuje nadpaliwem XXI wieku.

Nie tylko Lotos rozpoczął współpracę z Toyotą przy budowie stacjido tankowania nowego rodzaju ekologicznego paliwa. W połowie 2019 roku PGNiGpodpisało list intencyjny o współpracy z Toyota Motor Poland. Uruchomienie ieksploatacja badawczej stacji tankowania pojazdów wodorem jest elementem tejwspółpracy, a projekt jest obecnie w fazie realizacji.

Stacja powstanie przy centrali PGNiG w Warszawie na ul.Prądzyńskiego, w pobliżu istniejącej stacji tankowania CNG (sprężonego gazuziemnego). Jej uruchomienie planowane jest do końca I kwartału 2021 roku.Projekt badawczy umożliwi PGNiG przetestowanie w polskich warunkach tankowaniapojazdów mechanicznych wodorem i wdrożenie innowacji związanych z tątechnologią. Będzie to pierwsza tego typu instalacja w Polsce.

-„Chcemy stać się jednym z liderów rozwoju technologiiwodorowych w Polsce poprzez wykorzystanie kompetencji i doświadczeń spółek zGrupy Kapitałowej PGNiG w zakresie dystrybucji, przechowywania i użytkowaniagazu ziemnego – mówi Piotr Woźniak, prezes zarządu PGNiG SA. – Projekt budowybadawczej stacji tankowania wodoru ma umożliwić PGNiG – m.in. poprzezwspółpracę z Toyotą – przygotowanie nowych produktów realizujących ideę nisko-i zeroemisyjnego transportu – dodał.

Program Eliza

Jeszcze w 2018 roku PGNiG uruchomiło projekt badawczy Eliza,którego zadaniem było przygotowanie podstaw pod realizację badań nadwytwarzaniem wodoru metodą elektrolizy z wykorzystaniem odnawialnych źródełenergii, czyli rozkład wody na tlen i wodór za pomocą np. wytwarzającychenergię elektryczną wiatraków.

PGNiG bada także możliwości magazynowania wodoru. Wraz zInstytutem Nafty i Gazu oraz firmą Chemkop testuje pod tym względem kawernowepodziemne magazyny gazu. Wyniki prac badawczych pozwolą na decyzję o budowiebadawczej instalacji magazynującej wodór na terenie jednego z magazynów gazu,którego PGNiG jest właścicielem.

Wytwarzanie wodoru wiąże się nie tylko z potrzebąmagazynowania, lecz docelowo dostarczenia klientom. Wodór z magazynów w sposóbefektywny może być transportowany tylko z wykorzystaniem infrastrukturyprzesyłowej i dystrybucyjnej sieci gazowej. Wodór można także wykorzystać winstalacjach do produkcji energii elektrycznej oraz cieplnej na skalęprzemysłową – skorzystać na tym mogą niektóre zakłady produkcyjne i osiedlamieszkaniowe. Dlatego PGNiG pracuje wraz z Politechniką Warszawską nadprojektem o nazwie Power to Gas. Najważniejsze jest zbadanie, w jakichproporcjach możliwe będzie wykorzystanie wodoru w sieci gazowej, aby niewpłynęło to negatywnie na funkcjonowanie infrastruktury, a także aby zarównogaz ziemny jak i wodór, nie traciły swoich właściwości po wtłoczeniu domagazynów i sieci.

Lotos w grze

-„Lotos do produkcji wodoru wysokiej czystości szykuje się w2021 roku – zapowiedział Marian Krzemiński, wiceprezes spółki. Zanim pojawiąsię punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanieinstalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tegopaliwa.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnikelektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.).Taki rodzaj czystego paliwa zapewnia daleki zasięg pojazdu.

Lotos ma już podpisane umowy z Gdynią i Wejherowem nadostawy nowego paliwa w 2021 roku. Gmina Miasta Gdyni ma zamiar stworzyć parkautobusów zasilanych wodorem.

„Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilośćwodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny” – podawałafirma. „Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusówna pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dniapracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1 proc. produkcji” -dodano.

Orlen gotowy

Samochody i autobusy na wodór to nie wszystko.

-„W 2021 r. odbędą się pierwsze próby eksploatacyjnepojazdów kolejowych z napędem wodorowym -zapowiedział Krzysztof Zdziarski,wiceprezes Pesy.

Firma współpracować będzie przy tym projekcie z PKN Orlen.

-„Myślę, że w ciągu kilku miesięcy, do połowy przyszłegoroku, zbudujemy plan, który będzie pokazywał etapy dojścia Pesy do stworzeniapojazdu wykorzystującego technologię wodorową w napędzie, a następniepasażerskiego pociągu z napędem wodorowym – poinformował Zdziarski.

Przypomnijmy, że Orlen ma już podpisany list intencyjny z Górnośląsko-ZagłębiowskąMetropolią na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanegowodorem.

-„Wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo.Pozyskiwany jest m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po oczyszczeniu może byćstosowany w pojazdach elektrycznych, stanowiąc w niedalekiej przyszłościalternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych i baterii litowo-jonowych,szczególnie w transporcie publicznym. Dlatego pojazdy napędzane wodorem sąprzyszłością motoryzacji. Czysty wodór będzie zyskiwał na znaczeniu, a mychcemy mieć istotny udział w jego produkcji. Współpraca z Metropolią GZM jestnaszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakościpowietrza w Polsce – mówił Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Orlen podjął już decyzję o budowie instalacji dodoczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędusamochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze GZM. Instalacjapowstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe.Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 roku.

Dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem PKNORLEN posiada już na niemieckich stacjach paliw. Niebawem wodór zatankować będąmogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach. UNIPETROL z Grupy Orlen wprzyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych zlokalizowanych wPradze, Litwinowie i Brnie.