PGNiG odpowiada IGKM – to nie my, to rynek

infobus
26.02.2015 21:55

Izba Gospodarza Komunikacji Miejskiej wystosowała ostry protest w sprawie drastycznie rażącej podwyżki cen sprężonego gazu ziemnego (CNG), jako paliwa do autobusów komunikacji miejskiej, którą PGNiG jednostronną decyzją wprowadziło z dniem 7 stycznia 2015 roku. Izba w swoim liście domagała się podjęcia pilnych i skutecznych działań, które zapobiegną nadużywaniu przez spółkę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo swojej dominującej, monopolistycznej pozycji na rynku gazu ziemnego i narzucaniu, w sposób bezpośredni lub pośredni, nieuczciwych praktyk poprzez ustalanie nadmiernie wygórowanych cen na gaz CNG. Sprawą zainteresował się m.in. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W efekcie PGNiG wystosowało szybką odpowiedź wobec zarzutów IGKM, broniąc się aktualną sytuacją rynkową. Oto pełna treść listu gazowników: -„Uprzejmie informujemy , iż po wnikliwej analizie, rozumiejąc jednocześnie stanowisko Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej wskazujemy , że malejąca różnica pomiędzy kosztami prowadzenia komunikacji miejskiej w oparciu o CNG oraz w oparciu o inne paliwa nie wynika z działań PGNiG, lecz z okoliczności rynkowych. Pragniemy podkreślić, że średnia cena sprzedaży 1 m3 CNG w PGNiG w 2014 r. wynosiła 3.26 zł brutto i do niej powinno odnosić się ewentualne porównywanie ceny wprowadzonej dnia 7 stycznia 2015 r. Zwracamy uwagę, że tylko w krótkim okresie czasu tj. w ostatnich tygodniach 2014 roku ceny CNG były bardzo niskie i z przyczyn ekonomicznych musiały zostać skorygowane. Zwracamy szczególną uwagę na fakt, iż poziom cenowy paliwa CNG w dniu 7 stycznia 2015 r. pomimo jego wzrostu oscylował wśród naj niższych na rynku. Nowa cena sprzedaży CNG pozostaje w uzasadnionym związku z ekonomiczną wartością paliwa. Cena sprzedaży jest ustalana w oparciu o faktyczne koszty wytworzenia i uzasadniony zwrot z kapitału. Cena CNG obowiązująca od 7 stycznia 2015 r. została ustalona w racjonalny, oparty na sytuacji rynkowej sposób, a marża spółki pozostaje na uzasadnionym poziomie. Wskazujemy równolegle, że bardzo niekorzystnym dla konkurencji na rynku CNG byłoby utrzymywanie cen na poziomie niższym niż uzasadniony ekonomiczną wartością paliwa. Taka