PGNiG i Tauron chwalą się eko-autobusami. W Krynicy
Największe spółki energetyczne w Polsce chcą aktywnie wspieraćsamorządy w ich wysiłkach na rzecz poprawy jakości życia i stanu środowiska. To jeden z wniosków panelu „Biznes wobec energetycznychwyzwań polskich miast”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego 2018 w Krynicy.
Otwierając wtorkową – 4 września – debatę Jacek Libucha z The BostonConsulting Group Polska podkreślił, że w ciągu ostatnich 30 lat polskie miastastały się największym beneficjentem rozwoju, a jednocześnie największą jegoofiarą w kontekście zanieczyszczenia powietrza i związanej z tym jakości życia.
Dlatego, jego zdaniem, Polska powinna skupić się na tym, aby”każdą złotówkę przeznaczać na obniżanie niskiej emisji, bo to ma realny wpływna nasze życie”. Jego zdaniem przykłady z Chin pokazują, że da się to osiągnąćw relatywnie krótkim czasie. Przywołał tu doświadczenia Shenzen, które jeszczew 2013 r. było półtora razy bardziej zanieczyszczonym miastem niż Kraków.”Dzięki determinacji i działaniom w zakresie elektromobilności transportupublicznego, termoizolacji, zmiany miksu energetycznego w 5 lat 12-milionowemiasto było w stanie zredukować niską emisję o 30 proc.” – podkreślał Libucha.
Gazomobilność
Zdaniem Henryka Muchy, prezesa PGNiG Obrót Detaliczny walkaz zanieczyszczeniem powietrza wymaga ścisłej współpracy rządu, samorządów ifirm energetycznych.
-„Bez tego mówienie o smogu będzie tylko gadaniem i niebędą z tego wynikać żadne konkrety” – podkreślił.
Dodał, że takim konkretem zaproponowanym miastom przez PGNiGsą rozwiązania w dziedzinie transportu publicznego i pojazdów komunalnychzasilanych gazem CNG.
Przypomniał jednak, że jeszcze w 2016 r. spółka, któraposiadała zaledwie 20 stacji na gaz sprzężony CNG i nie była żadnym partneremdla lokalnych władz. „Wówczas postawiliśmy na organiczną współpracę, którejefektem było partnerstwo z Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej.Rozpoczęliśmy też rozmowy z resortem finansów, który próbowaliśmy przekonywać,że zerowa stawka podatku akcyzowego dla gazu CNG to właściwy kierunek. Nietylko ze względu na nasz biznes, ale dlatego, że sprzedajemy najbardziejekologiczny produkt energetyczny w Polsce” – mówił Mucha.
Na efekty nie trzeba było długo czekać. Zaledwie w ciągudwóch lat miasta takie jak Tychy, Warszawa, Tarnów, Rzeszów i Sanok zdecydowałysię na zakup łącznie 250 autobusów zasilanych CNG. „W 2016 r. gdy zaczynaliśmyprzygodę z CNG autobus gazowy był średnio droższy od napędzanego olejemnapędowym o 30 do 40 proc. Dziś ta cena jest na podobnym poziomie” – mówiłMucha.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdaniem prezesa PGNiG to pokazuje, że samorządowcyprzekonali się, że obok elektromobilności funkcjonuje dojrzała, sprawdzona iekologiczna technologia, która nazywana jest gazomobilnością.
Elektromobilność
Jarosław Broda, wiceprezes Tauronu mówił m.in. o korzyściachz rozwoju elektromobilności, która przyczynia się do ograniczenia smoguspowodowanego przez spaliny samochodów. W tym kontekście wspomniał opilotażowym programie elektryfikacji Katowic, który przewiduje budowę do końca2018 r. roku systemu ponad 30 ładowarek w mieście. Jak dodał, system ma byćuzupełniony o ładowarki umożliwiające dojazd do Katowic z lotniska w Balicach.
Broda dobrze ocenił też decyzję rządu, aby w ramach całejstrategii elektromobilności powołać fundusz transportu niskoemisyjnego, zktórego od przyszłego roku będzie można finansować m.in. rozwój infrastruktury.
„