PGNiG dostarczy tyskiemu PKM jeszcze więcej gazu do autobusów
PGNiG ObrótDetaliczny oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach podpisały wśrodę porozumienie ws. dostaw gazu CNG pod kątem unijnego projektu, dziękiktóremu tyska spółka chce m.in. praktycznie całą swoją flotę ponad 120autobusów zasilać tym paliwem.
Jak podał w środę prezes PKM Tychy Andrzej Kowol, firmaobecnie kupuje od PGNiG blisko 3 mln m sześc. gazu CNG rocznie i według prezesaPGNiG OD Henryka Muchy jest obecnie największym klientem tego paliwa. Pozakupie ok. 60 nowych pojazdów na CNG tyski przewoźnik zamierza kupować odPGNiG ponad 4,2 mln m sześc. gazu rocznie.
Porozumienie o dalszej współpracy, która umożliwi m.in.zakup nowego taboru gazowego, prezesi obu firm podpisali w środę, podczasTargów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu. Szef PKM Tychyakcentował, że spółka jeździ na alternatywnym paliwie gazowym już od ok. 20 lati dzięki doświadczeniom oraz współpracy z PGNiG postrzega CNG jako paliwo ekologicznei konkurencyjne cenowo.
„Planujemy teraz rozbudowę naszej floty, która obecnie liczyjuż 75 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, a w perspektywie 2020 r.przy wsparciu środków unijnych planujemy zakup 61 autobusów gazowych, w tym 10mikrobusów. Jestem zwolennikiem paliwa gazowego; obecnie ? uważam – to jedynaszybka i ekologiczna droga, by dojść potem do jeszcze bardziej ekologicznegonapędu elektrycznego” – mówił Kowol.
„Napęd gazowy jest dziś nie tylko sprawdzony, ale dajewymierne efekty dla środowiska naturalnego. W spalinach silnika zasilanego CNGjest 70-90 proc. mniej toksycznych substancji niż silnika zasilanego paliwemtradycyjnym. Jednocześnie paliwo gazowe w ramach naszej umowy z PGNiG jestkonkurencyjne dla tradycyjnych paliw, a to ważne dla przewoźników” – dodałprezes tyskiego PKM.
Prezes PGNiG OD zaznaczył, że Tychy, dysponując ok. 2020 r.flotą ok. 120-130 autobusów zasilanych CNG i korzystając już od lat ztrolejbusów, będą pod względem komunikacji publicznej najbardziej ekologicznymmiastem w Polsce. „Absolutnie kibicujemy elektromobilności, ale stawiamy nagazomobilność ? to dzisiaj dojrzała technologia i know-how, który posiadamy.Zapraszamy więc do współpracy i służymy wsparciem” – zadeklarował Mucha.
Według dyrektora departamentu CNG i LNG w PGNiG OD AdamaSimonowicza środowe porozumienie z tyskim przewoźnikiem pokazuje, że ekologiimoże towarzyszyć ekonomia. „Jesteśmy w przededniu regulacji, nad którymi trwająprace w Unii Europejskiej, w naszym kraju, dotyczących wsparcia całego sektorapaliw alternatywnych. (?) Pokazujemy, że i bez tego wsparcia paliwaalternatywne mogą być opłacalne dla wszystkich stron transakcji” – wskazałSimonowicz.
Szacowany na ponad 170 mln zł tyski projekt dotyczącykomunikacji publicznej, m.in. taboru gazowego, koordynuje tamtejszy samorząd.Wniosek o ponad 100 mln zł dofinansowania na ten cel z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko trafił z końcem grudnia ub. roku do CentrumUnijnych Projektów Transportowych.
W środę prezes Kowol powiedział PAP, że obecnie weryfikowanejest złożone przez miasto studium wykonalności projektu. Po jego akceptacji,spodziewanej na przełom maja i czerwca, samorząd podpisze z PKM umowęrealizacyjną. Od drugiej połowy br. PKM będzie chciał ogłaszać przetargi naczęść infrastrukturalną przedsięwzięcia (ma już m.in. pozwolenie na budowę), atakże na część taborową (obecnie przygotowuje specyfikację wieloczęściowegoprzetargu).
Cały tyski projekt obejmuje m.in. zakup 51 nowych autobusów zasilanychCNG, 10 mikrobusów (również na CNG), trzech trolejbusów, dwóch elektrobusów,dwóch pojazdów serwisowych do obsługi taboru autobusowego i jednego pojazdupogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej, a także gruntownąprzebudowę zaplecza istniejącej od 1976 r. i dotąd nieremontowanej zajezdniPrzedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Chodzi o modernizację i przebudowę istniejących budynkówzajezdni, placu manewrowo-postojowego i stacji paliw CNG, a także budowę stacjipłynnego CNG (LCNG). Powstać mają też: kabina lakierniczo-suszarnicza idodatkowy wjazd do zajezdni od ul. Towarowej. Wewnętrzne sieci sanitarna,deszczowa i wodociągowa zostaną przebudowane.
W ramach unijnego projektu od podstaw zmodernizowana mazostać też trakcja trolejbusowa dla istniejącego odcinka linii od RondaZesłańców Sybiru (wraz z rondem) do pętli Paprocany. Od pętli powstać ma nowyodcinek linii do wiaduktu drogi nr 1, który umożliwi m.in. dojazd do ośrodkawypoczynkowego nad Jeziorem Paprocańskim. Wraz z nową instalacją wymienionezostanie tam również oświetlenie uliczne (zostanie skojarzone z sieciątrakcyjną).
Całość tyskiego projektu została oszacowana na 170 mln złbrutto (ponad 137 mln zł netto), z czego wartość kosztów kwalifikowanych to 133mln zł netto. Miasto zawnioskowało o dofinansowanie na poziomie 75 proc.Projekt korzysta z jednej z dwóch dostępnych w woj. śląskim ścieżekdofinansowania unijnego dla przedsięwzięć związanych z tzw. transportemniskoemisyjnym.
„