Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Paryż idzie na rekord: 150 elektrycznych autobusów do 2022 r.

infobus
12.04.2019 16:00

Grupa RATP rozstrzygnęła największy przetarg na elektrobusy w Europie. Kontrakt o wartości aż 400 mln EUR zgarną trzy marki: Heuliez, Bollore i Alstom. To mocno francuski wybór. Tym bardziej, że Heuliez Bus i Alstom korzystają z baterii lokalnej firmy Forsee Power.

600 elektrobusów do 2025 r.

Paryski operator transportu publicznego RATP (Regie Autonome des Transports Parisiens) planuje zastąpić istniejące autobusy z silnikiem wysokoprężnym i walczyć ze smogiem w metropolii Paryża przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w 2024 roku. I bierze się ostro do dzieła. Budżet to 400 mln EUR, który został przeznaczony na zakup standardowych autobusów elektrycznych.

W tym celu ogłoszono przetarg, do którego zgłosiło się aż 10 oferentów, wśród nich Heuliez Bus, Bollore, Alstom oraz Solaris, Irizar, BYD i Yutong.

Ostateczny wybór RATP padł na trzy marki, które posiadają swoje fabryki we Francji:

  • Heuliez z modelem GX337 Elec,

  • Alstom z autobusem Aptis

  • Bollore z modelem Bluebus.

Każda z tych marek otrzyma sprawiedliwy kawałek elektromobilnego ciasta, czyli kontrakt o wartości 133 mln EUR. W pierwszym kroku wszystkie trzy firmy mają dostarczyć po 50 pojazdów – z terminem od 2020 r. do końca 2022 r. Czyli na koniec 2022 r. RATP otrzyma razem 150 szt.

W drugim krok spodziewamy się, że do Olimpiady w 2025 r. firmy dostarczą kolejne pojazdy będące przedmiotem dwuletniej umowy ramowej , czyli ok. 200 szt. od każdego producenta. To powinno dać Paryżowi w 2025 r. flotę ok. 600 elektrobusów o łącznej wartości 400 mln EUR.

E-flota

Zamówione egzemplarze dołączą do 83 autobusów elektrycznych już użytkowanych przez RATP. Kolejnych 77 jest w trakcie produkcji. To razem 160 szt. Plus najnowszy kontrakt to razem daje 310 szt. bateryjnych autobusów do końca 2022 r.

-„Przejście na elektryczne autobusy potwierdza, że RATP chce stać się ważnym graczem w dziedzinie transportu publicznego” – powiedziała dyrektor RATP, Catherine Guillouard i dodała: -„Jesteśmy zmobilizowani, aby sprostać temu wyzwaniu w bardzo krótkim czasie”.

Przypomnijmy, że w paryskie inwestycje jest zaangażowane także polskie konsorcjum Ekoenergetyka-Polska i El-Cab, które już postawiło 25 stacji zasilania.

Gazowa alternatywa

To nie koniec wielkiej francuskiej odnowy. W najbliższym czasie zarząd Ile de France Mobilites zamierza ogłosić zamówienie na 200 autobusów – głównie na biogaz. Mają one służyć na liniach pierścieniowych.

Oznacza to, że RATP przez Olimpiadą wprowadzi do eksploatacji ok. 800 nowych autobusów, w tym 600 elektrobusów i 200 gazowców. Wszystko w myśl nowej zasady – 2/3 taboru ma być elektryczna, a 1/3 gazowa.

Przypomnijmy, że dzisiaj paryska flota RATP liczy 4 700 pojazdów, w tym: 950 autobusów hybrydowych, 140 autobusów na biogaz i 83 elektrobusy. „W drodze” do przewoźnika jest 77 elektrycznych autobusów i 50 na biogaz. Niezły ruch,