Paryska hybryda Solarisa w Grudziądzu
infobus
22.03.2012 07:49
Paryska hybryda Solarisa w Grudziądzu
Dwa autobusy przegubowe marki Solaris będą przez dwa tygodnie wozić pasażerów na terenie Grudziądza. Pojazdy testuje Veolia i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jeden z nich to hybrydowy ultranowoczesny pojazd dla paryskiej sieci BHNS. –„Pojazdy wystartowały w poniedziałek, 19 marca i przez 3 tygodnie będą obsługiwać linię autobusową nr 12. Przy wsiadaniu do pojazdu należy zwrócić uwagę, że drzwi nie otwierają się automatycznie, każdy pasażer będzie musiał nacisnąć przycisk – mówi Teresa Kleczewska, Naczelnik Wydziału Transportu w Grudziądzu. Jak poinformowała Magdalena Jaworska-Nizioł, rzecznik prasowy ratusza, autobusy przegubowe Solaris będą wozić grudziądzan w ramach testów. Nowe pojazdy, które do miasta sprowadziła firma Veolia. Testy te są o tyle zagadkowe, że w Grudziądzu nie eksploatuje się autobusów przegubowych i „jamniki”Solarisa są dla mieszkańców kompletną nowością. No i ta „paryska hybryda”…. Co ten ultra-nowoczesny pojazd robi w Polsce? I to w Grudziądzu, gdzie nie jeżdżą przegubowce? Oto kilka powodów: po pierwsze: planowy koniec testów Solarisa w Paryżu. Pojazd był testowany przez rok w regionie stolicy Francji i teraz wrócił do naszego kraju. Po drugie –udział dwóch autobusów przegubowych (Hybryda i Diesel) wskazuje na testy porównawcze i to dość długie;I po trzecie –Veolia mimo, że w Polsce jej „miejski”zasięg w zasadzie ogranicza się już tylko do Grudziądza (i stąd tutaj organizacja testów) cały czas jest ważnym graczem w Europie. Spółka Veolia Transdev powstała w 2011 r. z połączenia Veolia Transport i Transdev. Dzięki swoim 119 000 pracownikom w 27 krajach świata, grupa świadczy usługi za pośrednictwem 60 000 pojazdów i na 26 sieciach tramwajowych. W roku 2010 Veolia Transport osiągnęła obroty rzędu 5,7 miliarda EURO, zaś Transdev 2,5 miliarda EURO. W tym kontekście zainteresowanie autobusami Solarisa można uznać za dobry znak. Jaki dalszy los czeka ten wyjątkowy autobus i jak wypadł w Paryżu? –o tym napiszemy w kolejnym wydaniu InfoBusa.
Przypomnijmy, że Urbino 18 Hybrid BHNS powstał w odpowiedzi na potrzeby Zarządu Transportu Miejskiego w Paryżu (STIF) Solaris skonstruował i zbudował nowy pojazd o nazwie BHNS. Jest to skrót z języka francuskiego, który oznacza 'autobus o podwyższonym standardzie usług’. Autobus zwraca uwagę przede wszystkim swoim futurystycznym designem, łączącym najnowsze trendy zarówno w branży autobusowej jak i w branży pojazdów szynowych. Front autobusu nasuwa bowiem skojarzenia z wyglądem tramwajów marki Solaris. Jest to jednak pojazd kołowy, który posiada szereg innowacyjnych rozwiązań, do których należą między innymi:
– system automatycznego kierowania pojazdem i naprowadzania,
– płynność wejścia oraz wymiany pasażerów na przystankach dzięki 4 drzwiom samoobsługowym,
– ułatwione poruszanie się wewnątrz pojazdu dzięki szerokim przejściom i całkowicie płaskiej podłodze,
– nowatorska kabina kierowcy nawiązująca rozwiązaniami do tramwajów,
– wyznaczone zatoki inwalidy oraz miejsca dla osób niepełnosprawnych,
– na nowo zaaranżowane wnętrze przewidujące duży dostęp światła naturalnego dzięki szyberdachom i harmonii przegubu przepuszczającej światło z zewnątrz,
– nowy system oświetlania wraz z podświetlanym sufitem,
– system informacji pasażera wraz z dynamicznym planem linii i przesiadek wyświetlany w czasie rzeczywistym na ekranach TFT Ultra Wild oraz system wewnętrznej i zewnętrznej zapowiedzi głosowej,
– komfortowe siedzenia.