Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Parada Setry z okazji 60-lecia marki

infobus
02.03.2011 19:39
W tym roku Setra będzie świętować 60-lecie powstania marki, a także początek produkcji autobusów w Ulm, co miało miejsce 100 lat temu. Obchody rozpoczną się od parady na Classics Retro 2011 w Stuttgarcie (11 – 13 marca). Wezmą w niej udział cztery zabytkowe autobusy, które stanowią także kamienie milowe w rozwoju firmy. Poniżej przedstawiamy ich skrócony opis. A teraz kilka słów o Retro Classics 2011. To międzynarodowe targi zabytkowych pojazdów i części zamiennych, które odbędą się w centrum wystawowym w Stuttgarcie od 11 do 13 marca br. W tegorocznej edycji weźmie udział aż 1000 wystawców! Targi można zwiedzać od piątku w godzinach od 10.00 do 19.00 wieczorem oraz w sobotę i niedzielę –od 9.00 rano do 18.00. Bilety normalne kosztują 16 EUR, a ulgowe 12 EUR. Zapraszamy!
Setra S8 z 1951 r.
Setra S8 z 1951 r.
Chyba największym autobusowym rodzynkiem na Classics Retro 2011 będzie pierwszy wyprodukowany autobus marki Setra, o numerze podwozia -001. Pojazd ten został po raz pierwszy został zaprezentowany światowej publiczności na targach Frankfurt International Motor Show w 1951 roku. Jego niepowtarzalną i charakterystyczną cechą była konstrukcja samonośna, której nazwa (Selbst Tragend) dała początek nowej marce –Setra. Takie rewolucyjne podejście do budowy autobusów oznaczało zerwanie z dotychczasowym systemem, czyli połączeniem dwu jednostek – nadwozia i podwozia (najczęściej pochodzącego z ciężarówki). Natomiast szkielet modelu S8 stanowiła kratownica, zespawana ze stalowych profili i pokryta stalową blachą. Dzięki takiemu rozwiązaniu zmniejszono ciężar pojazdu, zapewniono mu lepszą stabilność, efektywniej wykorzystano przestrzeń w nadwoziu oraz zamontowano silnik z tyłu. Była to 100-konna jednostka napędowa marki Henschel, współpracująca z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów ZF. Model S 8 był pierwszym autobusem zbudowanym pod marką Setra. Pierwszy egzemplarz był użytkowany przez nabywcę przez 14 lat. Od tamtego czasu wyprodukowano ponad 100 tysięcy autobusów Setra.
prototyp autobus Setra S 215 HD.
Prototyp serii 200
Kolejny ważny rozdział w historii Setry rozpoczął się w 1976 r., kiedy na 25-lecie istnienia marki został opracowany prototyp autobusu Setra S 215 HD. Ta generacja pojazdów wprowadziła do europejskiej myśli technicznej m.in. indywidualny system wentylacji, dzięki czemu świeże powietrze było kierowane bez przeciągów do kabiny na całej długości autobusu. Na tegorocznej paradzie zobaczymy prototyp serii 200, wyposażony w 10-cylindrowy, widlasty silnik Mercedes-Benz OM 403 o mocy 235 kW (320 KM). Podstawą rynkowego sukcesu rodziny 200 Setry była prosta i niezawodna konstrukcja, która w zdecydowany sposób zmieniła krajobraz międzymiastowych i turystycznych przewozów w latach 80-tych. W Polsce cały czas ma gorących zwolenników i użytkowników.
Kässbohrer na podwoziu Saurer z 1911 r.
Kässbohrer na podwoziu Saurer
A tak naprawdę wszystko rozpoczęło się 100 lat temu, kiedy w lutym 1911 roku, Kässbohrer podjął pierwsze kroki w zakresie budowy autobusów. Taki premierowy pojazd powstał na podwoziu Saurer. Ruszył on następnie do obsługi linii komunikacyjnej, której trasa wiodła z centrum Ulm, z Münsterplatz na przedmieścia Wiblingen. W Stuttgarcie zostanie pokazana replika zaginionego oryginału, ale za to w pełni funkcjonalna. Pojazd posiada czterocylindrowy silnik benzynowy Saurer o mocy około 29 kW (40 KM) oraz 18 drewnianych miejsc siedzących i 10 miejsc dla pasażerów stojących. Można powiedzieć protoplasta dzisiejszych minibusów …
Kässbohrer podwoziu Opel Blitz z przyczepą Kässbohrer z 1956 r.
Na podwoziu Opel Blitz
Czwarty, ostatni weteran Setry przygotowany na paradę w Stuttgarcie to kompaktowy autobus z 1956 roku, zbudowany na bazie Opla Blitza. Było to wówczas jedno z najpopularniejszych podwozi, wykorzystywanych przez autobusowe firmy pod zabudowę nadwozia. Wraz z wprowadzeniem do produkcji Setry S 6, kompaktowe autobusy były również produkowane na bazie samonośnej konstrukcji (od połowy 1950 roku). Zaprezentowany na paradzie model będzie wyposażony w sześciocylindrowy benzynowy silnik o mocy 46 kW (62 KM). Dodajmy, że Kässbohrer oferował do tego modelu dodatkowo przyczepkę własnej produkcji, aby zrekompensować brak miejsca na bagaże w autobusie. Pomysłowe…