Paliwa alternatywne – temat przewodni wystawy Euro Bus Expo
infobus
02.10.2006 11:50
Paliwa alternatywne – temat przewodni wystawy Euro Bus Expo
Wybiegające w przyszłość innowacje, rozwój oraz inicjatywy zmierzające do ograniczenia emisji tlenku węgla na terenie całej Europy, to główne kwestie, które zostaną poruszone przez czołowych przedstawicieli branży autobusowej podczas konferencji, które będą odbywały się podczas dwóch pierwszych dni targów Euro Bus Expo. Tegoroczna edycja największych brytyjskich targów autobusowych zaplanowano na dni 7-9 listopada w centrum wystawowym NEC w Birmingham.
Europejscy i brytyjscy specjaliści będą omawiać wagę innowacji zarówno dla gospodarki, jak i środowiska naturalnego oraz zaangażowania się w tworzenie flot pojazdów o niskiej emisji spalin w ramach dwóch paneli dyskusyjnych: „Najnowsze osiągnięcia w zakresie innowacyjnych rozwiązań w technice motoryzacyjnej”oraz „Redukcja emisji tlenków węgla poprzez zastosowanie napędów alternatywnych i hybrydowych”. Coraz silniejsze naciski rządów poszczególnych krajów europejskich na ograniczanie emisji tlenków węgla, które powodują zmiany klimatyczne, jak również kurczące się zasoby ropy naftowej spowodowały wzrost zainteresowania innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie napędu, w tym napędów hybrydowych i alternatywnych.
Scania –propagator etanolu jako paliwa
Do firm przodujących we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań należą Scania i Alexander-Dennis, biorąc również aktywny udział we wszelkich europejskich inicjatywach mających na celu zachęcanie do inwestowania w czysty ekologicznie tabor autobusowy. W drugim dniu konferencji, dyrektor Działu Rozwoju Układów Napędowych Scania Sverige AB, Urban Johansson, zabierze głos w kwestii możliwości rozszerzenia zastosowania etanolu jako paliwa.
„Etanol jest znakomitym, odnawialnym paliwem dla pojazdów użytkowych eksploatowanych w ruchu miejskim, przynosząc jednocześnie wymierne korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Podczas 15-letniej eksploatacji autobusów Scania zasilanych etanolem, przedsiębiorstwo komunikacyjne w Sztokholmie uzyskało bardzo obiecujące wyniki w zakresie ochrony środowiska.”–zaznacza Urban Johansson.
„Rosnące zainteresowanie etanolem jako paliwem prowadzi do przyspieszenia produkcji oraz infrastruktury dostawczej na całym świecie. W przyszłości otworzy to drogę do tworzenia systemów komunikacji publicznej opartych o czysty ekologicznie tabor.”–dodaje Johansson.
Wright Bus i jego innowacyjna koncepcja „StreetCar”
Obok Johanssona, w panelu dyskusyjnym zajmującym się tematyka innowacyjnych technologii udział weźmie Mark Nodder, członek zarządu Wright Bus, zaprezentuje innowacyjny projekt „Streetcar”, który został już wprowadzony do systemów komuni8kacyjnych w kilku miastach Wielkiej Brytanii, a ostatnio pokonał konkurentów w walce o zamówienie dla miasta Nevada w USA. Nodder skoncentruje się na jego stylistyce, praktyczności oraz ekonomice.
BVG Berlin testuje napęd wodorowy
Przewoźnicy w miastach na terenie całej Europy stają wobec coraz szybciej kurczących się zasobów ropy naftowej i ostrzeżeń o tym, że popyt na olej napędowy przewyższy jego produkcję w ciągu najbliższych 2 lat, co będzie miało niebagatelny wpływ na koszty eksploatacji taboru.
Burkhard Eberwein, Kierownik ds. Techniki Autobusowej w BVG Berlin, który będzie uczestniczył w konferencji poświęconej próbom z napędami hybrydowymi, powiedział: „Jako największy przewoźnik autobusowy w Niemczech, my w BVG zdajemy sobie sprawę z naszej odpowiedzialności za czystość ekologiczną przyszłych zespołów napędowych. BVG jest przekonane, że w ciągu najbliższych kilku lat eksploatacja autobusów o zerowej emisji spalin, zasilanych wodorem lub silnikami elektrycznymi, stanie się ekonomicznie opłacalne”.
Już dziś, BVG demonstruje techniczną i ekonomiczną możliwość eksploatacji autobusów wyposażonych w silniki spalinowe zasilane wodorem w regularnej eksploatacji liniowej. Flota tego typu pojazdów jest obecnie wprowadzana do taboru BVG w ramach –współfinansowanego przez Komisję Europejską –projektu HyFLEET:CUTE.”–dodaje.
Paliwa alternatywne w Grazu
Dyrektor Działu Promocji Zarządu Transportu Publicznego w Grazu (Austria), Gerhard Ablasser, także zabierze głos w sprawie zalet stosowania paliw alternatywnych oraz o sposobach wprowadzania ich do eksploatacji w Grazu. Przedstawiciel firmy Alexander-Dennis przedstawi ogólny zarys zagadnienia napędów hybrydowych i paliw alternatywnych.
Rejestracja na wystawę i towarzyszące konferencje
Rejestracja na konferencje odbywa się w sposób ciągły. Zainteresowanych udziałem w nich organizatorzy proszą o jak najszybszą rezerwację miejsc, bowiem ich liczba jest ograniczona. Udział w poszczególnych panelach może być rezerwowany indywidualnie, lub w ramach promocyjnych pakietów. Możliwa jest także rejestracja online pod adresem www.eurobusexpo.com. Na stronie można także deklarować wstępną rejestrację do udziału w samej wystawie Euro Bus Expo.