PAK-PCE postawi stację wodorową w Gdyni. Naprzeciwko zajezdni PKM
Z zeszłym tygodniu Gdynia testowała autobus NesoBus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Przy okazji miasto poinformowało, że w Gdyni powstanie pierwsza stacja tankowania H2. I to już niebawem. Obiekt zaplanowano na Kaczych Bukach, naprzeciwko zajezdni PKM i obok bazy LiZUD-u. Stworzy go firma PAK-PCE Stacje H2 sp. z o.o. z Konina, z Grupy Polsat. W tym celu wydzierżawiła ona na 10 lat teren o powierzchni około 2 600 m2.
Autobusy + stacja
Aby autobusy wodorowe mogły na dobre zagościć na ulicach miast, potrzebne są stacje tankowania wodoru. Gdynia planowo powinna mieć gotową stację H2 - od PAK-PCE – już w pierwszej połowie 2023 roku. Wcześniej miasto przetestowało pierwszy autobus wodorowy od Grupy Polsat.
-„To zadziwiający, polski cud techniki, ale – jak przystało na Gdynię – również cud designu, co bardzo mnie cieszy, bo to przyjemność podróżować pojazdem, który jest nie tylko ekologiczny i efektywny, ale także piękny. Mam nadzieję, że już niedługo nadejdzie taki dzień, kiedy tego typu autobusami będziemy się przemieszczać po Gdyni. Liczę, że znacząco pomoże w tym stacja tankowania, nad którą pracujemy z Grupą Polsat już od dawna i która powstanie naprawdę niedługo. Myślę, że to jest polska przyszłość i bardzo się cieszę, że możemy testować ten autobus, zanim pojawi się możliwość, aby go kupić – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Z kolei Maciej Stec, wiceprezes Grupy Polsat Plus, która stworzyła autobus, podkreślał, że to najbardziej ekologiczny pojazd miejski, jaki pojawi się na polskich ulicach. Tłumaczył, że autobus jest w pełni ekologiczny, ponieważ jeździ na zielony wodór, nie emituje spalin i zasysając powietrze, oczyszcza je. "Neso Bus jest stworzony przez polskich konstruktorów, w pełni polski produkt stworzony w półtora roku. Jest też fantastycznym autobusem z perspektywy transportu miejskiego" - oceniał.
Dodał, że w przeciwieństwie do innych rozwiązań ten autobus można zatankować w 15 minut i ma zasięg 450 km. "Czyli na jednym tankowaniu jest w stanie jeździć praktycznie dwa dni" - tłumaczył wiceprezes.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
trochę techniki
Marka autobusu "Neso" to skrót od "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze. Pojazd mierzy 12 metrów długości, pomieści do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Pojazd posiada własną "mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Neso Bus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.
Wewnątrz pojazdu znajdują się m.in. cyfrowe wyświetlacze, klimatyzacja, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami czy ładowarki USB dla pasażerów. Zapewniono też nielimitowany dostęp do internetu 5G i maksymalnie użyteczne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej. Wodorowy autobus ma 37 miejsc siedzących, ale pomieści do 93 pasażerów. Waży niecałe 13 ton. Ma 12 metrów długości. Pojazd posiada baterie o pojemności 30,4 kWh, które zasilają silniki elektryczne ZF zabudowa w piastach tylnej osi. Zdaniem przedstawicieli NesoBusa wkrótce dostępna będzie opcja z silnikiem centralnym – także ZF. W ciągu roku ma być natomiast oferowany autobus przegubowy, 18-metrowy.
Nad konstrukcją prototypowego NesoBusa pracowało kilkudziesięciu doświadczonych polskich konstruktorów. Natomiast za wygląd nadwozia i wnętrza jest odpowiedzialna włoska firma Torino Design. Jeszcze w pierwszym kwartale 2023 roku ma rozpocząć się seryjna produkcja wodorowych autobusów w nowej fabryce w Świdniku (woj. lubelskie). Możliwości produkcyjne są oceniane nawet na ponad 100 sztuk rocznie. W kwietniu tego roku uzyskano już europejskie świadectwo homologacji typu pojazdu.