Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pabianice miastem Solarisa. Komplet hybryd

infobus
04.06.2019 15:00

Zakończyły się dostawy hybrydowych Solarisów do Pabianic. Przed weekendem miastu przekazano ostatnie osiem autobusów w ramach zamówienia, które opiewało łącznie na 18 sztuk spalinowo-elektrycznych Nowych Urbino 12. Od teraz praktycznie cała flota Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego to pojazdy z fabryki w Bolechowie.

Przypomnijmy, że spalinowo-elektryczne Nowe Urbino 12 pabianicki magistrat zamówił u Solarisa w styczniu 2018 r. Pisaliśmy o tym tutaj. Kontrakt opiewał na 33 874 200 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową za hybrydowego „jamnika” na poziomie 1 530 000 PLN netto.

Przewidziany w umowie harmonogram dostaw przewidywał dostawy autobusów w transzach. Pierwsze spalinowo-elektryczne nU12 zaczęły trafiać do Pabianic na ubiegłorocznej jesieni. Na początku tego roku miasto dysponowało 10 „jamnikami”. Brakująca ósemka trafiła do Pabianic w ubiegłym tygodniu. Tym samym kontrakt został zamknięty.

Hybrydowy „jamnik” dla Pabianic umożliwia podróż maksymalnie 90 pasażerom. 27 osób może skorzystać z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Fotele przeznaczone dla osób starszych lub z ograniczoną sprawnością oznaczono specjalnymi piktogramami na tapicerce. Na pokładzie autobusu znalazł się także kącik dla dzieci. To dwa siedzenia w przedniej części pojazdu przed oparciem dla wózków. Wyszło to bardzo oryginalnie.

Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE. Krótko mówiąc- pakiet standard. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka z portami USB. Jest także biletomat grodziskiej firmy Mera BM102. Urządzenia umożliwia płatność kartą na dwa sposoby oraz za pomocą BLIK-a. Można w nim oczywiście także „podładować” bilet elektroniczny.

Hybrydowy „jamnik” posiada sterowanie szeregowe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5E6 210H. To jednostka o pojemności skokowej 4,46 l, mocy 155 kW oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE. Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 205 kW.

Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.

Hybrydowy „jamnik” posiada system Stop-and-Go. Całkowicie wyłącza on silnik diesla podczas postoju np. na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii odzyskanej w wyniku rekuperacji z hamowania, która jest gromadzona w superkondensatorach. Umożliwia to cichy odjazd autobusu. Sumą korzyści z zastosowania napędu hybrydowego oraz funkcji Stop-and-Go są zauważalne oszczędności w zużyciu paliwa.

Czas na SIP. Oparto go na rozwiązaniach mieleckiego R&G Plus. Każdy z pabianickich hybryd jest wyposażona w trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. Miasto poszło za wzorem m.in. Warszawy czy Szczecina i postawiło na tablice, które świecą na biało. A co wewnątrz? Tutaj znajdziemy dwa monitory LCD. Za kabiną kierowcy mamy ETM23. Natomiast przed biletomatem zamontowano ETM38, czyli nic innego jak „e-korale” Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Zainstalowano dwa kasowniki KRG6. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Pabianice, czyli miasto Solarisa
Dzięki zakończeniu dostaw hybrydowych „jamników” autobusy producenta z Bolechowa stanowią znakomitą większość floty pabianickiego MZK. Pierwsze Solarisy trafiły do przewoźnika w 2008 r. Było to osiem fabrycznie nowych Urbino 12. Trzy lata później, w 2010 r. flotę MZK zasiliło pięć niemalże identycznych autobusów. Na kolejne trzeba było poczekać siedem lat. W 2017 r. do Pabianic trafiły sprowadzone ze Szwecji dwa Urbino 12LE.