PA Gryf i Irex walczą o sopockie linie autobusowe w ZKM Gdynia
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zakończył poszukiwania przewoźnika do obsługi sopockich linii komunikacyjnych – tj. linii nr: 144, 185 i 287.
Do zamawiającego zgłosiły się dwa podmioty. Zwycięzca będzie świadczył usługi przez dwa lata, począwszy od dnia 1 lipca 2023 roku do dnia 30 czerwca 2025 roku. Do tego momentu trasy będzie obsługiwał Gryf. A co dalej? Zobaczymy.
Sopockie linie
Zanim przejdziemy do omówienia złożonych ofert, przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (przewozu regularnego w ramach lokalnego transportu zbiorowego, tj. komunikacji miejskiej) na trzech liniach autobusowych w Sopocie, trzema autobusami miejskimi niskopodłogowymi. Szacunkowa liczba wozokilometrów w okresie zamówienia wynosi 261 404.
Zamówienie obejmuje obsługę linii:
- 144 i 185 – w dni powszednie od poniedziałku do piątku, trzema autobusami,
- 144 i 185 – w soboty (oprócz świąt), jednym autobusem,
- 144, 185 i 287 – w niedziele i święta, jednym autobusem.
Gryf vs Irex
W dniu 16 maja ZKM Gdynia otworzyło oferty od dwóch wykonawców zainteresowanych sopockimi liniami. Są to:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Przewozy Autobusowe Gryf sp. z o.o. sp.k. – cena 2 921 973,90 PLN,
- IREX-3 sp. z o.o. i IREX-TRANS sp. z o.o. – cena 3 658 819,51 PLN.
Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia wynosi 2 340 000,00 PLN. To z kolei oznacza, że jeśli nowy przewoźnik faktycznie ma rozpocząć swoje usługi na sopockich liniach od 1 lipca, to ZKM będzie musiało sporo dołożyć. W tej sytuacji najbliżej zwycięstwa jest oczywiście PA Gryf, ale z uwagi na przekroczenie budżetu jest za wcześnie na jakikolwiek werdykt.
Wymagany tabor
W przypadku wyboru nowego wykonawcy, do obsługi w/w linii mają być skierowane autobusy:
- MN – o długości od 8,01 m do 9,50 m, lub
- KN – o długości od 9,51 m do 11,00 m.
ZKM nie ma wymagań względem roku produkcji autobusów, lecz chce aby spełniały normę emisji spalin minimum Euro 5. Wysokość autobusów nie może przekroczyć 3,2 m. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje lub troje drzwi (w zależności od wielkości taboru). Kabina kierowcy ma być typu półzamkniętego, niesięgająca poza 3/4 szerokości autobusu. Pojazdy mają być wyposażone w siedzenia typu miejskiego o ergonomicznym kształcie. Pod tapicerką ma znaleźć się gąbka zmiękczająca.