Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Otokar i ARP blisko bełchatowskiego kontaktu na 5 autobusów

infobus
10.05.2022 16:00

10 maja miało miejsce otwarcie ofert w przetargu Gminy Bełchatów na zakup łącznie pięciu autobusów, które mają stworzyć taborowy kręgosłup nowej, gminnej komunikacji publicznej.

Do tego zamówienia zgłosiła się egzotyczna para (po raz pierwszy występującą obok siebie w przetargowym postępowaniu) ARP eVehicles i Otokar Polska. Wcześniej o tym zamówienie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

Trzy zadania

Na początek przypomnijmy, że bełchatowskie zamówienie obejmowało trzy oddzielne części:

  • zakup dwóch autokarów klasy MIDI (część 1),
  • zakup dwóch minibusów (część 2)
  • zakup jednego autobusu elektrycznego klasy MINI (część 3).

Jak wyglądały preferencje w poszczególnych częściach? Generalnie kryteria oceny ofert w części 1 i 2 to: cena (60%), parametry techniczne (35%), okres gwarancji całopojazdowej (5%).

W przypadku autobusów klasy MIDI zamawiający preferuje następujące rozwiązania techniczne: szkielet, rama i stałe elementy nadwozia zabezpieczone w procesie całopojazdowego lakierowania zanurzeniowego – kataforeza – 10 pkt, minimum 2 programy pracy skrzyni biegów w tym jeden ekonomiczny – 5 pkt, lusterka przednie główne zintegrowane wyposażone po minimum 3 zwierciadła po każdej stronie – 10 pkt, minimalny promień zawracania do 7 000 mm włącznie mierzony po śladzie kół – 10 pkt,

Przechodzimy do części 2 przetargu, gdzie zamawiający przyzna najwięcej punktów za: szkielet, rama i stałe elementy nadwozia zabezpieczone w procesie całopojazdowego lakierowania zanurzeniowego – kataforeza – 10 pkt, minimum 2 programy pracy skrzyni biegów w tym jeden ekonomiczny – 5 pkt, lusterka przednie główne zintegrowane wyposażone po minimum 3 zwierciadła po każdej stronie – 10 pkt, minimalny promień zawracania do 9,5 m po obrysie nadwozia – 10 pkt,

W części 3 - Bełchatów chciał oceniać oferty w dwóch kryteriach: ceny (60%) i parametrów technicznych (40%). W kryteriach technicznych najwięcej punktów można zdobyć za: silnik synchroniczny – 20 pkt, wszystkie baterie trakcyjne poza dachem autobusu – 20 pkt, wysokość autobusu do 3,2 m – 10 pkt, własna ładowarka pokładowa – 10 pkt, silnik centralny – 5 pkt, niska podłoga na całej długości autobusu – 25 pkt, wyjścia bezpieczeństwa - luk dachowy oraz szyby boczne – 10 pkt.

Z tych preferencji płynie jeden wniosek - Bełchatów chce zadbać o komfort pasażerów. Widać to po wyposażeniu zamawianych autokarów, ale i autobusu elektrycznego. I takie właśnie dostał oferty.

Trzy oferty

Na te wymagania nakładamy dzisiejsze oferty od dwóch firm Bus Trans Technik – dilera Otokara i ARP E-VEHICLES.

  • w części 1 swoją propozycję złożyła tylko firma Bus Trans Technik, która za dwa autobusy klasy MIDI zaproponowała sumę 2.305.020,00 PLN brutto / 1.874.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Ulyso T na poziomie 937.000 PLN netto;
  • w części 2 także złożono tylko jedną ofertę i ponownie była to firma Bus Trans Technik, która za dwa autobusy klasy MINI zaproponowała sumę 1.596.540,00 PLN brutto / 1.298.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Navigio T na poziomie 649.000 PLN netto;
  • w części 3 również padła jedna oferta, ale tym razem od ARP E-VEHICLES na sumę 1.659.995,70 PLN brutto / 1.349.589.40 PLN netto za model Pilea 8,6. Całkiem atrakcyjnie, dlatego stawiamy, że będzie to jakiś egzemplarz testowy.

I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie ... wysokość budżetu zamawiającego, który jest bardzo skromny i wynosi łącznie 3 250 000,00 zł, w tym:

  • na część nr 1: 1 200 000,00 zł
  • Na część nr 2: 1 000 000,00 zł
  • Na część nr 3: 1 050 000,00 zł

Z jednej strony Gmina Bełchatów dostał dobre oferty, zaś z drugiej - ten budżet jest bardzo skromny i bardziej pasuje do jakiś minibusów niż klasycznych autobusów. Także sami nie wiemy, co z tego będzie, tym bardziej, że gminna komunikacja ma ruszyć 1 września...

Bełchatowskie gminne autobusy

Dwa autokary klasy MIDI mają mieć długość od 10 do 11 m. Mają one przewieźć co najmniej 39 pasażerów. Autokary będą napędzane silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro 6 E, o mocy od 220 do 235 kW. Wejście do autokarów odbywać się ma poprzez dwoje drzwi w układzie 1-0-1. Fotele dla pasażerów mają być o podwyższonym komforcie, wyposażone w atestowane pasy bezpieczeństwa 2- lub 3-punktowe z regulacją oparcia. Ich tapicerka będzie miękka z zaszywkami. Z kolei zagłówki i obszycia boków mają być wykonane ze skóry naturalnej. Fotele będą wyposażone składane podłokietniki od strony przejścia środkowego, a także w stoliki z zabezpieczeniem przed wyłamaniem, siatki, gniazda USB doładowania telefonów i tabletów. Komfort pasażerów ma być zapewniony przez powiększone odległości miedzy rzędami foteli. Nad głowami pasażerów znajdą się półki bagażowe z panelami (nawiewy, oświetlenie). Po środku pojazdu znajdzie się monitor LCD składany elektrycznie.

Z kolei dwa małe autokary będą charakteryzować się długością nadwozia od 8 do 8,5 m. Mają one przewieźć co najmniej 37 pasażerów. Autokary będą napędzane silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro 6 E, o mocy od 120 do 150 kW. Wejście do autokarów odbywać się ma poprzez dwoje drzwi w układzie 1-0-1. W pozostałym zakresie małe autokary nie będą odbiegały wyposażeniem od większych egzemplarzy.

Przechodzimy do elektryka, którego długość powinna wynosić od 8 do 9 m, a wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Zamawiający dopuszcza autobus demonstracyjny wyprodukowany w latach 2020 – 2022. Autobus ma być napędzany silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy min. 120 kW. Zamawiający preferuje, aby dostarczony autobus był niskopodłogowy, w którym wysokość od podłoża do wejścia do autobusu to max. 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach oraz bez stopni poprzecznych na całej długości autobusu (dopuszcza się autobus niskowejściowy przy zachowaniu podłogi bez stopni poprzecznych między pierwszymi a drugimi drzwiami). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o podwyższonym komforcie z miękką wkładką na siedzisku i oparciu. Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego (opcjonalnie typu zamkniętego), wyposażona w okienko do sprzedaży biletów i w blat do przyjmowania gotówki. Zewnętrzne tablice kierunkowe mają być wykonane w oparciu o diody LED koloru białego lub bursztynowego o podwyższonej jasności i dużym kącie świecenia. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz funkcjonujący w oparciu o diody LED koloru czerwonego prezentujący numer linii, kierunek, przystanki pośrednie, informacje, reklamy itp.

Krótki czas dostawy

Zgodnie z warunkami przetargu, na dostawę dużych autobusów będzie pięć miesięcy, na dostawę mniejszych oraz "elektryków" - po trzy miesiące.

-"Jednocześnie pracujemy nad spełnieniem wszystkich formalnych wymagań, które są konieczne dla uruchomienia tras na terenie gminy - dodaje Konrad Koc, Wójt Gminy Bełchatów. - Opracowujemy też "kursówki" dla poszczególnych tras, wstępne propozycje przedstawiliśmy radnym do konsultacji, wspólnie postaramy się teraz stworzyć optymalne rozkłady jazdy. Chciałbym, żeby 1 września nasze autobusy rozpoczęły kursowanie."