Oświęcim: Północna obwodnica przejezdna
9 marca 2018 kierowcy po raz pierwszy mogli przejechać przezcałą północną obwodnicę Oświęcimia.
Nowa trasa ma długość blisko 5 km i zostaławytyczona od ronda na skrzyżowaniu ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiudo drogi wojewódzkiej nr 933 w miejscowości Bobrek. Koszt budowy północnegoobejścia miasta wyniósł ponad 104 mln zł, z czego 95 proc. stanowidofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMałopolskiego na lata 2014-2020.
Ciągłe korki, hałas i uciążliwe spaliny – z tym jeszcze donie dawna musieli się borykać mieszkańcy Oświęcimia. Teraz, po otwarciupółnocnej obwodnicy, podróż samochodem jest nie tylko szybsza, ale też znaczniewygodniejsza.
-Północna obwodnicaOświęcimia to kolejna z kluczowych tras, jaka powstała w Małopolsce w ciąguostatnich kilku lat. Konsekwentnie realizujemy więc największy w historiinaszego regionu plan budowy dróg. Tylko do końca 2023 roku uda się namdokończyć 14 obejść małopolskich miast. Oprócz Oświęcimia, będą to m. in.obwodnice Wolbromia, Gdowa, Babic, Miechowa czy Zatora – podkreśla marszałek Jacek Krupa, zapowiadając, żewszystkie budowy zakończą się do 2023 roku.
Jak dodaje prezydent Oświęcimia, inwestycja to też ogromnaszansa na rozwój miasta.
To historyczna inajwiększa inwestycja drogowa w mieście, obejmująca również budowę mostu naWiśle. Obwodnica ułatwi dojazd do strefy gospodarczej, co sprzyjać będzierozwojowi naszego miasta. Jednak przede wszystkim droga będzie służyćmieszkańcom Oświęcimia i ziemi oświęcimskiej. Oświęcim staje się dzięki temucoraz ważniejszym ośrodkiem w Małopolsce – zaznacza prezydent Janusz Chwierut.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Budowa północnej obwodnicy trwała od listopada 2015 roku ikosztowała ponad 104 mln zł – ponad 87 mln zł pochodziło z UE, resztę dołożyłoWojewództwo Małopolskie i lokalne samorządy, w tym: miasto Oświęcim, gminaChełmek i powiat oświęcimski.
Nowa trasa – która zmienia dotychczasowy przebieg drogiwojewódzkiej nr 933 – ma długość blisko 5 km. Jadący nią kierowcy będąprzejeżdżać m.in. przez 5 rond czy estakadę na Wiśle i nad torami kolejowymi. Wwiększości obwodnica jest jednojezdniowa – wyjątkiem jest tylko odcinek na ul.Chemików w Oświęcimiu, gdzie wytyczono dwie jezdnie.
Budując drogę zwrócono też uwagę na wszystkie aspektybezpieczeństwa. Trasa jest na większości odcinków oświetlona, odwodniona iwyposażona w specjalne „zielone tunele” dla zwierząt. W miejscach, w którychjest duży ruch pieszy i rowerowy, powstały chodniki oraz ścieżki dlajednośladów (od ul. Nadwiślańskiej w Bobrku do drogi krajowej 44 w Oświęcimiu)
Północna obwodnica Oświęcimia to nie tylko szybszy dojazd doKrakowa czy na Śląsk, ale też ulga dla mieszkańców. Wyprowadzenie ruchutranzytowego poza ścisłe centrum miasta ma również kluczowe znaczenie dlaochronnych bezcennych obiektów w mieście, w tym budynków Państwowego MuzeumAuschwitz-Birkenau.
„