Oświęcim odbiera swój pierwszy elektrobus. Start w grudniu
Tabor oświęcimskiego przewoźnika komunalnego powiększy się o autobus Solaris Urbino 12 electric.
Rzecznik magistratu Katarzyna Kwiecień poinformowała w czwartek,5 listopada, że do miasta dotrze on lada moment. Na ulice wyjedzie prawdopodobnie w grudniu.
Hybrydowe barwy
Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Oświęcimiu Bożena Fraś poinformowała, że trwa odbiór techniczny u producenta.
Katarzyna Kwiecień przypomniała, że oświęcimski przewoźnik był zainteresowany wprowadzeniem do eksploatacji pierwszego autobusu elektrycznego od dłuższego czasu.
-„Kiedy pojawiły się możliwości pozyskania pieniędzy unijnych można było myśleć o jego zakupie. +Elektryk+ na ulice miasta wyjedzie w grudniu. Kolorystyką będzie nawiązywał do hybryd, które obsługują już linie miejskie i podmiejskie” – powiedziała.
MZK na zakup autobusu pozyskał ponad 2 mln zł z dotacji unijnej, a z własnego budżetu dołożył ok. 500 tys. zł.
Oświęcimski standard
Autobus będzie dostarczony wraz z mobilną ładowarką. Na jednym ładowaniu przejedzie minimum 120 km. Pojazd standardem nie odbiega on od kupionych przed dwoma laty autobusów hybrydowych. „Na wyposażeniu jest niska podłoga, wysuwana platforma dla osób na wózkach, biletomat. Wnętrze jest klimatyzowane, z wi-fi i monitoringiem wewnątrz i na zewnątrz autobusu” – powiedziała prezes Fraś.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MZK w 2018 r. kupił 19 niskopodłogowych autobusów marki Solaris (w tym siedem Urbino 12 hybrid) oraz minibus marki Automet. Wszystkie napędzane silnikami spalinowymi, które spełniają normy czystości spalin Euro 6. Autobusy te wożą już pasażerów. Ostatnie trzy dotarły do Oświęcimia w połowie ub.r.
Inwestycja kosztowała 21 mln zł. MZK pozyskał na zakup autobusów blisko 18 mln zł z funduszy unijnych. Resztę wyłożył z własnych pieniędzy. Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu przewozi rocznie blisko 100 tys. osób. Flota to ok. 50 pojazdów, które rocznie pokonują 2,4 mln km. (PAP)