Ostrów z własną energią do elektrobusów
Stworzenie własnego miejskiego systemu energetycznego tonowy innowacyjny projekt zaplanowany w ostrowskiej Strategii Centrum Rozwoju Komunalnego2018 – 2024. Całe przedsięwzięcie obejmie również budowę inteligentnego systemuzarządzenia energią oraz rozwój elektromobilności.
Pierwszym realizowanym elementem Ostrowskiego Rynku Energetycznegojest współpraca spółek grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego:Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego i Miejskiego Zakładu Komunikacji. Nowemiejskie autobusy elektryczne zasilane są energią wytwarzaną przez OZC. Jużpierwsze 2 miesiące funkcjonowania przyniosły rzeczywiste oszczędnościfinansowe. Cena własnej energii do ładowania autobusów jest znacznie niższa niżzakup na warunkach rynkowych. Koszt energii do autobusów elektrycznych jest opołowę mniejszy niż koszt paliwa do pojazdów dieslowych.
– Na takim systemie korzystają obie miejskie spółkiwchodzące w skład grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego – OZC zyskujena sprzedaży energii wytwarzanej także z własnej biomasy, a MZK zasila autobusydużo taniej. W skali roku już przy 4 autobusach elektrycznych w ten sposóbokoło 0,5 mln złotych pozostanie w Ostrowie Wielkopolskim. Skala korzyści dlamiasta będzie rosła wraz z zakupem kolejnych autobusów elektrycznych i dalszymrozwojem elektromobilności – wyjaśnia Bartosz Ziółkowski, prezes CentrumRozwoju Komunalnego.
Nie tylko komunikacja
-„Tworząc Ostrowski Rynek Energetyczny chcemy wyjść pozasferę samorządowo – komunalną i zainicjować współpracę ostrowskichprzedsiębiorców, a przede wszystkim dać nowe możliwości mieszkańcom miasta” –podkreśla prezes CRK.
Projekt zakłada udział nie tylko instytucji publicznych,szkół, przedszkoli, urzędów i spółek komunalnych, ale również lokalnych firm,szczególnie mikro i małychprzedsiębiorców, oraz co ważne, również indywidualnych mieszkańców. Współpracaprzebiegać będzie na linii lokalnych wytwórców oraz odbiorców energii. CRKstworzy nowoczesny inteligentny system zarządzania energią w mieście.
-„Ostrowski Rynek Energetyczny przyniesie konkretne,wymierne korzyści dla mieszkańców – mniejsze opłaty za energię elektryczną,tańszy transport publiczny, nowe miejsca pracy, poprawę jakości środowiska.Docelowo Ostrów Wielkopolski będzie dążył do samowystarczalności energetycznej– wskazuje Bartosz Ziółkowski.
Nowe elektrobusy w drodze
Przypomnijmy, że w tym tygodniu Miejski Zakład Komunikacji wOstrowie Wlkp. rozstrzygnął przetarg na dostawę sześciu niskopodłogowychautobusów elektrycznych. Korzystniejszą ofertę złożyła firma Ursus Bus S.A.Propozycja drugiego oferenta, firmy Solaris, która wygrała wcześniejszy przetargna cztery „elektryki” jeżdżące już po ostrowskich ulicach, była o ponad 600tysięcy wyższa.
Generalnie na ten zakup ostrowska spółka przeznaczyła 15 774750 zł. Oferta firmy Ursus Bus była o ponad 400 tys. zł niższa i o ponad 600tys. niższa od propozycji drugiego oferenta – firmy Solaris. Ursus uzyskał też więcejpunktów w kryterium parametrów techniczno-eksploatacyjnych.
Według podanych w specyfikacji przetargowej danych,12-metrowe pojazdy muszą przewozić 75 pasażerów (w tym 24 miejsca siedzące).
-„Określiliśmy, że autobusy mają być napędzane silnikiemelektrycznym o mocy co najmniej 160 kW. Pojazd ma być doładowywany podczasjazdy energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania. Ładowany będzie zapomocą złącza plug-in” – tłumaczy Janusz Marczak, prezes MZK Ostrów Wlkp.
Pojazdy swoim wyposażeniem nie będą różnić się odelektrycznych Solarisów, które od ubiegłego roku jeżdżą po ostrowskich ulicach.Będą one także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W autobusachznajdą się dwa miejsca na wózki inwalidzkie z pasami bezpieczeństwa. Pozafunkcją „przyklęku”, czyli obniżania podłogi przy podjeździe na przystanek, wautobusie będzie wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich oraz dziecięcych.Przyciski „STOP” oznaczone będą brajlem. Użytkownicy będą mogli m.in. doładowaćsobie telefon lub skorzystać z darmowego Wi-Fi. Będzie tu także całopojazdowaklimatyzacja, a autobusy będą wyposażone w dwa wewnętrzne monitory orazmonitoring zewnętrzny.
Nie tylko autobusy
Zakup jest częścią większego projektu mającego na celuunowocześnienie transportu miejskiego i inne działania niskoemisyjne wartegoponad 42 miliony złotych.
– To największy w historii Ostrowa Wielkopolskiego projektunijny realizowany przez miasto – mówi prezydent Beata Klimek. – To potężnyprojekt, który pozwoli poprawić infrastrukturę komunikacyjną, podnieść stanbezpieczeństwa oraz pozytywnie wpłynąć na jakość ostrowskiego powietrza. Naulicach Ostrowa pojawią się kolejne ekologiczne autobusy, nowe wiatyprzystankowe, kolejne stacje roweru miejskiego oraz ścieżki rowerowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wspomniany projekt zakłada:
-
zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego wraz zbiletomatami (6 autobusów elektrycznych, 3 autobusy diesel Euro 6, 5biletomatów stacjonarnych, 50 biletomatów mobilnych),
-
przebudowę/modernizację infrastruktury transportupublicznego (50 wiat przystankowych, 25 tablic elektronicznych),
-
budowę centrum przesiadkowego zlokalizowanego pomiędzyulicami Wojska Polskiego a Dworcową,
-
budowę ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą (m.in.budowa ścieżki rowerowej z Ostrowa od ul. Plażowej przez Lewków do Michałkowa zPowiatem Ostrowskim),
-
rozbudowę systemu roweru miejskiego (zakup i montaż 2 stacjisystemu roweru miejskiego – Rynek, Centrum Przesiadkowe),
-
wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS),
-
modernizację oświetlenia ulicznego na terenie osiedli:Śródmieście oraz im. Jana Pawła II w Ostrowie Wielkopolskim (wymiana 1158 szt.opraw oświetleniowych i 338 słupów oświetlenia drogowego).
Całkowita wartość projektu to 42 567 954,14 zł.Dofinansowanie z pieniędzy unijnych wyniosło 31 758 931,08 zł.
„