Ostrów z potrójną premierą – Urbino 10 Euro 6

infobus
08.09.2014 19:44

W sierpniu br. na ulice Ostrowa wyjechał niskopodłogowy Solaris Urbino 10 z silnikiem Euro 6. To zarówno debiut tego typu autobusu w wielkopolskim mieście, jak i pierwszy tak ekologiczny pojazd we flocie MZK, która łącznie obejmuje 64 pojazdy. To także premierowy model Urbino 10 z silnikiem Cummins Euro 6 w Polsce. Obsługujący najnowszego „jamnika”kierowcy muszą przejść dodatkowe szkolenie. –„Kierowanie nowym autobusem to dla kierowcy spore wyróżnienie. Odpowiedzialność większa, ale praca bardziej przyjemna”- mówi prezes MZK Ostrów Wlkp. Janusz Marczak. To pierwszy tego typu zakup w ostrowskiej spółce. W odróżnieniu od poprzednich, to autobus o długości 10, a nie – jak do tej pory – 12 metrów. I co najważniejsze – z najwyższą normą emisji spalin Euro 6. Ostrów jako pierwszy w Polsce eksploatuje tak ekologiczne Urbino 10. –„Traktujemy ten zakup również testowo. Jeśli się sprawdzi, wówczas tabor będzie regularnie uzupełniać właśnie o te autobusy 10-metrowe – mówi prezes MZK. – Na dziś mamy 64 autobusy. Jeśli mielibyśmy finansować zakup tylko z własnych środków to jesteśmy w stanie kupić jeden autobus rocznie. Ale liczymy na nowe rozdanie unijne.”Jak podkreślił prezydent Ostrowa Wielkopolskiego fiszka dotycząca wymiany taboru została już złożona w ramach tzw. ZIT-ów czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. –„ZIT-y to osobna 'kieszonka’ ze środkami z przyszłej perspektywy unijnej dedykowana do miasta i gmin skupionych w Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Na dziś zostały złożone wstępne propozycje do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, pierwsze konkursy powinny być ogłaszane najwcześniej w 2015 roku”- dodaje prezydent Ostrowa Jarosław Urbaniak.

2_640x428_7603_640x428_7601_i_front_760

Nowy Solaris ma 6-cylindrowy silnik Cummins ISB6.7E6 o mocy 250 KM Ostrów Wlkp.(187 kW), automatyczną skrzynię biegów Voith DIWA.6., klimatyzowaną kabinę kierowcy i cyfrowy monitoring z 7 kamer. Jego pojemność pasażerska to 75 miejsc, w tym 19 siedzących. Posiada ponadto rampę dla wózków osób niepełnosprawnych, troje drzwi otwieranych do wewnątrz, system„przyklęku”obniżającypojazdnaprzystankucelemułatwieniawsiadania i wysiadania, automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika DAFO oraz wewnętrzną tablicę kierunkową. –„Nie ma klimatyzacji całopojazdowej, ale jest zamontowany nowoczesny system wentylacji. Klimatyzacji nie ma z kilku powodów. po pierwsze – Ostrów Wielkopolski ma najbardziej gęstą siatkę przystanków w kraju – średnia odległość między przystankami liczy około 260 metrów – to ma znaczenie przy ciągłym otwieraniu i zamykaniu drzwi podczas trasy po mieście. Po drugie – ponad połowa pasażerów na trasach miejskich to ludzie po 50 roku życia, którzy akurat na klimatyzację się skarżą i ona bardziej im przeszkadza podczas jazdy, niż pomaga. A osoby po 50 roku życia to ponad połowa naszych klientów na trasach miejskich, więc ich głos także musimy wziąć pod uwagę i go bierzemy. I po trzecie – w tym autobusie jest zupełnie inny system wentylacji, który na krótkich, miejskich trasach powinien zapewnić komfort jazdy”–dodaje prezes Janusz Marczak.

4_640x429_7605_640x428_7606_640x428_760