Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ostrawa zamawia pierwsze autobusy wodorowe w Czechach

infobus
03.05.2021 17:00

Firma Dopravní podnik Ostrawa ogłosiła przetarg na zakup 10 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich z ogniwami paliwowymi zasilanych wodorem. Szacunkowa wartość kontraktu to ok. 32 mln zł.

Zgodnie z planem, nowe pojazdy przyjadą do zajezdni DPO za dwa lata. Równolegle powstanie infrastruktura do ich tankowania. Dodajmy, że 2023 r. także czeskie województwo Morawsko-Śląskie chce wprowadzić na regionalne linie 10 autobusów wodorowych – w wersji podmiejskiej / międzymiastowej. Mają one kursować na czterech liniach, które obecnie obsługuje ČSAD Havířov. Mamy więc czeskie, wodorowe przyspieszenie!

Z unijnym wsparciem

Ogłoszenie przetargu wiąże się z mocnym kursem DPO na ekologię, a przede wszystkim z pozyskaniem przez Ostrawę unijnej dotacji w wysokości 60 mln CZK na budowę stacji paliw (o łącznej wartości 90 mln CZK) z Programu Operacyjnego Transport i 85% dofinansowania na zakup autobusów z Zintegrowanego Regionalnego Programu Operacyjnego (ZPORR).

-„Wprowadzenie wodoru dla komunikacji wykracza poza zwykłą rolę DPO. Realizujemy strategię rozwoju zupełnie nowych ekologicznych napędów i na poziomie krajowym. Wynika to z naszej długofalowej strategii oraz posiadania najbardziej przyjaznego środowisku transportu publicznego w Czechach. I to nie tylko niskoemisyjnego, ale i bezemisyjnego. Chcemy takiego transportu publicznego nie tylko naszym pasażerom, ale dla wszystkich mieszkańcom Ostrawy. Zdajemy sobie sprawę, że technologia wodorowa dopiero raczkuje w zakresie transportu publicznego i rynek zarówno pojazdów, jak i paliw czy infrastruktury dopiero raczkuje, ale chcemy być elementem tego postępu”- zadeklarował Daniel Morys, CEO DPO.

Z kolei zastępca burmistrza Ostrawy ds. transportu Vladimír Cigánek dodał:

-„Technologie wodorowe są ogólnie uważane za wysoce obiecujące dla rozwoju czystej energii. Ten projekt pozwoli nam jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie emisyjne w regionie. Jednocześnie uważamy, że inwestycja w wodór, a tym samym poszerzenie portfolio opcji napędowych w miejskim transporcie publicznym, to korzyść, która się w długoletniej perspektywie po prostu opłaca."

Ostrawski plan

W pierwszym etapie Ostrawa zamierza wybudować stację zasilania wodorem na terenie zajezdni w Hranečníku. Na jej terenie powstaną zbiorniki pojemnościowe do magazynowania wodoru, jak i pojemniki technologiczne, w których gaz będzie sprężany do ciśnienia niezbędnego do tankowania pojazdów. Plus kompresory i dystrybutory.

Docelowo stacja będzie obsługiwała nie tylko pojazdy DPO. W pierwszej fazie oczywiście będą to głównie miejskie autobusy (planowany start to początek 2023 r. z dostawą pod koniec 2022 r.), natomiast później oczekuje się jednak, że z obiektu będą korzystały także pojazdy regionalne i samochody osobowe.

Wykonawca stacji zostanie wyłoniony na drodze osobnego przetargu. Aktualnie trwa praca nad zmianą planu zagospodarowania przestrzennego i zgodny na budowę obiektu.

Grf 06
Grf 06

warunki przetargu

29 kwietnia ogłoszony został publiczny przetarg na zakup 10 szt. autobusów napędzanych wodorem typu MAXI. Szacunkowa wartość kontraktu to 185 mln koron / ok. 32.671.000 PLN, co daje jednostkowy koszt wodorowego autobusu na poziomie 3.267.100 PLN.

Kryterium ceny ma wagę 85%, natomiast parametry techniczne 10%, a warunki serwisowe 5%.

W zakresie doświadczenia oferenci muszą udowodnić, że zrealizowali jedną umowę, której przedmiotem była dostawa co najmniej jednego nowego autobusu niskopodłogowego na tranie Unii.

Otwarcie ofert przewidziano na dzień 1 czerwca. Faworytem do tego zamówienia jest oczywiście Solaris, który ma za sobą bardzo dobrą współpracę z DPO. Być może także w Ostrawie pojawi się portugalski CaetanoBus, czy belgijski Van Hool. Zobaczymy!

Screenshot 2021 05 03 20 Facebook
Screenshot 2021 05 03 20 Facebook 1