Ostrawa zamawia pierwsze autobusy wodorowe w Czechach
Firma Dopravní podnik Ostrawa ogłosiła przetarg na zakup 10 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich z ogniwami paliwowymi zasilanych wodorem. Szacunkowa wartość kontraktu to ok. 32 mln zł.
Zgodnie z planem, nowe pojazdy przyjadą do zajezdni DPO za dwa lata. Równolegle powstanie infrastruktura do ich tankowania. Dodajmy, że 2023 r. także czeskie województwo Morawsko-Śląskie chce wprowadzić na regionalne linie 10 autobusów wodorowych – w wersji podmiejskiej / międzymiastowej. Mają one kursować na czterech liniach, które obecnie obsługuje ČSAD Havířov. Mamy więc czeskie, wodorowe przyspieszenie!
Z unijnym wsparciem
Ogłoszenie przetargu wiąże się z mocnym kursem DPO na ekologię, a przede wszystkim z pozyskaniem przez Ostrawę unijnej dotacji w wysokości 60 mln CZK na budowę stacji paliw (o łącznej wartości 90 mln CZK) z Programu Operacyjnego Transport i 85% dofinansowania na zakup autobusów z Zintegrowanego Regionalnego Programu Operacyjnego (ZPORR).
-„Wprowadzenie wodoru dla komunikacji wykracza poza zwykłą rolę DPO. Realizujemy strategię rozwoju zupełnie nowych ekologicznych napędów i na poziomie krajowym. Wynika to z naszej długofalowej strategii oraz posiadania najbardziej przyjaznego środowisku transportu publicznego w Czechach. I to nie tylko niskoemisyjnego, ale i bezemisyjnego. Chcemy takiego transportu publicznego nie tylko naszym pasażerom, ale dla wszystkich mieszkańcom Ostrawy. Zdajemy sobie sprawę, że technologia wodorowa dopiero raczkuje w zakresie transportu publicznego i rynek zarówno pojazdów, jak i paliw czy infrastruktury dopiero raczkuje, ale chcemy być elementem tego postępu”- zadeklarował Daniel Morys, CEO DPO.
Z kolei zastępca burmistrza Ostrawy ds. transportu Vladimír Cigánek dodał:
-„Technologie wodorowe są ogólnie uważane za wysoce obiecujące dla rozwoju czystej energii. Ten projekt pozwoli nam jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie emisyjne w regionie. Jednocześnie uważamy, że inwestycja w wodór, a tym samym poszerzenie portfolio opcji napędowych w miejskim transporcie publicznym, to korzyść, która się w długoletniej perspektywie po prostu opłaca."
Ostrawski plan
W pierwszym etapie Ostrawa zamierza wybudować stację zasilania wodorem na terenie zajezdni w Hranečníku. Na jej terenie powstaną zbiorniki pojemnościowe do magazynowania wodoru, jak i pojemniki technologiczne, w których gaz będzie sprężany do ciśnienia niezbędnego do tankowania pojazdów. Plus kompresory i dystrybutory.
Docelowo stacja będzie obsługiwała nie tylko pojazdy DPO. W pierwszej fazie oczywiście będą to głównie miejskie autobusy (planowany start to początek 2023 r. z dostawą pod koniec 2022 r.), natomiast później oczekuje się jednak, że z obiektu będą korzystały także pojazdy regionalne i samochody osobowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wykonawca stacji zostanie wyłoniony na drodze osobnego przetargu. Aktualnie trwa praca nad zmianą planu zagospodarowania przestrzennego i zgodny na budowę obiektu.
warunki przetargu
29 kwietnia ogłoszony został publiczny przetarg na zakup 10 szt. autobusów napędzanych wodorem typu MAXI. Szacunkowa wartość kontraktu to 185 mln koron / ok. 32.671.000 PLN, co daje jednostkowy koszt wodorowego autobusu na poziomie 3.267.100 PLN.
Kryterium ceny ma wagę 85%, natomiast parametry techniczne 10%, a warunki serwisowe 5%.
W zakresie doświadczenia oferenci muszą udowodnić, że zrealizowali jedną umowę, której przedmiotem była dostawa co najmniej jednego nowego autobusu niskopodłogowego na tranie Unii.
Otwarcie ofert przewidziano na dzień 1 czerwca. Faworytem do tego zamówienia jest oczywiście Solaris, który ma za sobą bardzo dobrą współpracę z DPO. Być może także w Ostrawie pojawi się portugalski CaetanoBus, czy belgijski Van Hool. Zobaczymy!