Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ostrawa odbiera trolejbusy Škoda T’City. Czeski debiut Temsy

infobus
16.01.2023 19:05

W styczniu firma Dopravní podnik Ostrava (DPO) rozpoczęła odbiory zupełnie nowych trolejbusów w swojej flocie – pojazdów Škoda T'City z nadwoziami tureckiej firmy Temsa.  

To pierwsze takie trolejbusy w Czechach i efekt wygranego przez konsorcjum Ganz-Škoda Electric (należącego do Grupy Škoda) przetargu na dostawę 12 pojazdów klasy MAXI z opcją na kolejnych sześć sztuk. Nowe pojazdy zastąpią wysłużone ostrawskie modele Škoda 21 Tr.

Cztery oferty

Nowe trolejbusy mają przyjechać do Ostrawy w ramach trzech transz: po sześć pojazdów. Pierwsze egzemplarze mają przybyć w lutym 2023 r., druga dostawa powinna nastąpić do marca 2023 r., a trzecia (w przypadku skorzystania z opcji) - do maja 2023 r. Jak widać, ten terminarz na razie działa bez zarzutu.

-„W przetargu wzięło udział czterech dostawców trolejbusów. Dzięki tak silnej konkurencji osiągnęliśmy korzystniejsze warunki cenowe. Cieszymy się, że umowa przeszła również kontrolę Urzędu ds. Ochrony Konkurencji Wybrano najlepszą ofertę i najlepszą cenę” – powiedział Daniel Morys, CEO IOD.

Te cztery oferty to:

  • Ganz plus Škoda Electric z modelem Škoda T'City / Škoda-Temsa 36Tr (pierwsza taka oferta z grupy Škoda Transportation);
  • Škoda Ekova z modelem Škoda-Solaris 26 Tr (ta firma także należy Škoda Transportation, co oznacza, że w tym przetargu czeska grupa miała dwie oferty. Tak na wszelki wypadek..);
  • SOR Libchavy z modelem TNS 12 (firma oprotestował wynik tego przetargu w czeskim odpowiedniku naszego UOKiK, co dodatkowo wysłużyło cała procedurę)
  • Tram dla Env z ukraińskim producentem Bogdanem.

Budżet DPO na ten kontrakt wynosił 252 mln CZK netto (co daje jednostkową wartość ostrawskiego trolejbusu na poziomie 14 mln CZK netto), a wartość zwycięskiej oferty od Ganz - Škoda Electric opiewa na 203 mln CZK netto, co daje wartość jednego pojazdu Škoda T'City na poziomie 11,27 mln CZK netto (ok. 2.206.666,00 PLN netto).

Dodatkowo projekt jest współfinansowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) w wysokości 85%.

fot. DPO

czeski debiut

-„Ostrawa będzie pierwszym miastem w Czechach, w którym będą jeździć nasze nowe trolejbusy Škoda T'CITY. Ten nowy typ modelu różni się od naszych poprzednich głównie karoserią, która będzie produkowana przez naszą siostrzaną firmę” – skomentowała ostrawskie zwycięstwo Tanya Altmann, ze Škoda Transportation Group.

Ostrawski standard Mieszkańcy Ostrawy mogą liczyć na wyższy komfort dzięki nowym pojazdom. Ich pojemność to 80 pasażerów plus pełna klimatyzacja, porty USB i system kamer. Trolejbusy będą zasilane energią elektryczną z sieci trakcyjnej, ale także będą mogły działać samodzielnie, dzięki energii zgromadzonej w bateriach trakcyjnych. Akumulatory te będą ładowane podczas jazdy. Wprowadzenie nowych trolejbusów zmienią dotychczasowy układ komunikacji miejskiej. Niektóre linie autobusowe zostaną zastąpione trolejbusami.

Do tego dochodzi rozwój infrastruktury. Na przykład w Michálkovicach istniejąca napowietrzna linia trakcyjna zostanie uzupełniona o odcinek do częściowego ładowania trolejbusów. Jednocześnie DPO chce zbudować nową napowietrzną linię ładowania na Mírové náměstí. Wtedy na dzisiejszej linii nr 23 na odcinku Hranečník - Michálkovice lub na linii nr 57 na odcinku Hulváky - Mírové náměstí pojawią się nowoczesne trolejbusy.