Ostatnie zmiany taborowe w sieci MZK Tychy
infobus
17.09.2007 22:15
Ostatnie zmiany taborowe w sieci MZK Tychy
Przedstawiamy podsumowanie zmian taborowych jakie nastąpiły u najważniejszych przewoźników sieci MZK Tychy w okresie ostatnich miesięcy.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach
Na tyskich ulicach nie zobaczymy już Ikarusów 280.26 #222 oraz #231. Jeszcze daleko do wyeliminowania wszystkich autobusów tej marki, ale sukcesywnie, co kilka miesięcy, PKM pozbywa się kolejnych takich wozów. Ostatnio do sprzedaży został wystawiony Ikarus #219. Sprzedano ostatniego Jelcza M11 #157. Był to ostatni przedstawiciel tego modelu w Tychach. Na złom powędrowały niskowejściowe Jelcze M121M #134 oraz #143. Na sprzedaż wystawiono za to #136 #142 #144. Jedynie #130 (najstarszy M121M w PKMie) nadal jest eksploatowany liniowo i nie widać żadnych jego planów kasacyjnych. W ostatnim czasie pojawiły się cztery używane MANy NG272 #050 #051 #052 #053. Wszystkie te autobusy wyposażono w wyświetlacze pikselowe firmy Pixel Bydgoszcz.
Meteor Jaworzno
Wycofano z liniowej eksploatacji w sieci MZK Tychy wszystkie Jelcze M11 – #837, #838. Wcześniej za złom powędrowały niebieskie M11 #71 i #72. Od tego momentu, na liniach MZK Tychy nie ma żadnego autobusu typu M11. Nie zobaczymy też na linii 605 charakterystycznego seledynowego przegubowego Ikarusa #853. Zamiast wycofanych autobusów wysokopodłogowych, wprowadzono do ruchu używane, niskowejściowe Scanie CN113CLL. Na chwilę obecną w ruchu liniowym jest pięć pojazdów tego typu – #827 #828 #829 #833 #834. Wszystkie wyposażone zostały w otwierane okna. Uruchomiono także wyświetlacze pikselowe firmy Mobitec. Nieoficjalnie mówi się, że docelowo w Meteorze ma się pojawić dwanaście takich Scanii, które obok Solarisów będą stanowić podstawowy tabor wysyłany na linie tyskie.
Biała Scania #826, która była pierwszą dostarczoną do Meteora, została zwrócona importerowi. Prawdopodobnie chodziło tutaj o węższe środkowe drzwi oraz o szerokość wozu, która przekraczała dopuszczalną normę. Warto zwrócić uwagę, że Meteor na chwilę obecną eksploatuje tylko dwa autobusy wysokopodłogowe – Jelcza 120M/3 #835 oraz Jelcza 120MM #814. Ten pierwszy ma stały przydział na linii 157/1, a drugi Jelcz – będąc rezerwą, obsługuje sporadycznie linię 605. Wszystkie stacjonujące na zajezdni Bieruń Stary autobusy są niskowejściowe albo niskopodłogowe.
Tyskie Linie Trolejbusowe
Sprzedany na złom został najstarszy Jelcz należący do TLT – #015. W tym roku wycofany ma zostać jeszcze jeden z wysłużonych Jelczy PR110E.
Podsumowanie
Wszyscy przewoźnicy, których tabor przeanalizowaliśmy, dążą do wyeliminowania najstarszych autobusów, które ze względu na wysoką podłogę nie są przyjazne pasażerom. Najbardziej ciekawe jest, co PKM Tychy zrobi na przełomie najbliższych lat z dwunastoma Jelczami 120M/3, które mając aktualnie odpowiednio 7 i 5 lat, ze względu na brak niskiej podłogi, nie mogą być eksploatowane na sporej części linii. TLT zgodnie z zapowiedziami sukcesywnie eliminuje najstarsze elektryczne Jelcze i zastępuje je Solarisami. Kto wie, czy na 25-lecie miasto lub samo TLT nie zaprezentuje kolejnego takiego pojazdu. Czas pokaże.
Ciekawie wyglądają również zmiany zachodzące w Meteorze. Jeszcze kilka miesięcy temu na liniach kursowały niebieskie Jelcze M11 pochodzące z PKM Jaworzno oraz duża liczba wozów z wysoką podłogą zamiast wymaganej niskiej. Sytuacja uległa znacznej zmianie. Po wprowadzeniu do ruchu Scanii CN113CLL firma znacznie poprawiła standard podróży.
Więcej o komunikacji w Tychach można przeczytać w portalu http://www.kmtychy.pl .