Ostatnie takie Volvo B10MA. W Szczecinie
W imieniu Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica zapraszamy na ostatnią podróż ostatnim szczecińskim przegubowcem typu Volvo B10MA. W piątek, 11 stycznia. Potem pojazd trafi do muzeum na zasłużoną emeryturę.
Wyprodukowane w 1994 i 1995 roku autobusy Volvo B10MA przypłynęły ze Szwecji promem. Do SPAK Szczecin trafiło 40 sztuk takich pojazdów. Dodatkowo kolejne 40 sztuk autobusów, Volvo dostarczyło w 1998 roku i te z kolei zostały wyprodukowane w fabryce we Wrocławiu, a trafiły do SPAD Szczecin.
„Dąbie” zdążyło już wycofać wszystkie swoje Volvo z wysoką podłogą. Z kolei „Klonowica” dłużej eksploatowało swoje egzemplarze. Ostatni z nich właśnie idzie na zasłużoną emeryturę, a w najbliższy piątek pojazd odbędzie swój pożegnalny kurs liniowy.
Będzie to nie tylko pożegnanie Volvo B10MA w Szczecinie, ale także pożegnanie ostatniego liniowego autobusu z wysoką podłogą w miejskich spółkach (nie licząc SPPK, które eksploatuje jeszcze wysokopodłogowe MANy) i ostatniego przegubowego autobusu marki Volvo w szczecińskiej komunikacji (pozostałe przegubowe Volvo, które posiada SPAK Szczecin – 3 sztuki – przeznaczone są na sprzedaż). Od 12 stycznia w SPAK Szczecin pozostaną w eksploatacji wyłącznie autobusy marki Solaris i MAN.
Miliony pasażerów
Na jego liczniku widnieje imponująca liczba 1 630 000 przejechanych kilometrów. Data pierwszej rejestracji autobusu to 17.08.1995. Od tego dnia pojazd o numerze bocznym 1571 przewiózł miliony pasażerów. Do dnia dzisiejszego posiada on stare, charakterystyczne barwy miejskie – jest pomalowany na biało z pasami bordowo-grantowymi.
Wymiary zasłużonego staruszka to: 18,0 m długości, 2,50 m szerokości i 3,10m wysokości. Ilość miejsc: 132, miejsca siedzące: 42 – chociaż że jego pojemność bywała większa. Typ silnika: THD 102KB, pojemność 9,6 l, moc maksymalna 209 kW, norma spalania Euro 1.
Do Muzeum!
– Chętnych, aby towarzyszyć przyszłemu emerytowi w ostatniej drodze zapraszamy na kurs, który planowany jest w najbliższy piątek – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy SPAK Szczecin. – Volvo B10M (jako linia 75, brygada 12) o godzinie 8:04 wyruszy z Krzekowa w kierunku Dworca Głównego i o 9:12 wróci na Krzekowo. Stamtąd pojedzie już na zajezdnię autobusową przy ulicy Klonowica, gdzie nastąpi oficjalne przekazanie tablic do nowej hybrydy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po wymontowaniu kasowników autobus przekazany zostanie do Muzeum Techniki i Komunikacji.
Hybrydy za Volvo
Koniec eksploatacji Volvo jest związany bezpośrednio z dostawą 16 nowych Solarisów Urbino 18 Hybrid dla SPAK Szczecin. Autobusy przyjechały do miasta w listopadzie i grudniu ubiegłego roku i już wożą mieszkańców na liniach.
To nie koniec zmian w taborze autobusowym w Szczecinie. Przypomnijmy, że już w lutym do SPAK Szczecin przyjadą kolejne nowe autobusy. Tym razem będą to 3 sztuki Nowego Urbino 18. Z kolei na początku 2020 roku miasto wzbogaci się o 11 nowych solowych autobusów marki Ursus z napędem elektrycznym. Te autobusy również trafią do SPAK Szczecin.
„