Ostatni dzień na autobusowe wnioski do ZTP 3.0. Kielce niepokoi brak informacji
Do dzisiaj - 31 maja - trwa III nabór autobusowych wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Zielony transport publiczny”, organizowany przez Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Więcej informacji o tym naborze dostępnych jest na stronie NFOŚiGW. Natomiast nie ma tam nic o ocenie złożonych wniosków, która to procedura przecież miała być prowadzana na bieżąco. Zniecierpliwiony tą sytuację prezydent Kielc, Bogusław Wenta wysłał list do polityków związanych z miastem, aby interweniowali w tej sprawie. To pokazuje, jak mocno upolitycznione się wszelkie już konkursy związane z dofinansowaniem.
Kto złożył wniosek?
Jak już wcześniej informowaliśmy w InfoBusie, do najnowszej edycji programu "Zielony Transport Publiczny" prowadzonego przez z NFOŚiGW, swoje projekty złożyły m.in. takie przedsiębiorstwa / samorządy jak:
- Miasto Kielce na 26 szt. autobusów elektrycznych
- Miasto Płock na 18 szt. autobusów na wodór
- MZK Leszno na 7 szt. autobusów elektrycznych
- MPK Tarnów na 17 szt. autobusów elektrycznych
- Rybnik na 14 szt. autobusów na wodór
- Stalowa Wola na 5 szt. autobusów elektrycznych
- MPK Poznań na 17 autobusów elektrycznych i 9 autobusów na wodór
- MZK Bielsko-Biała na 13 szt. autobusów elektrycznych
- PKM Czechowice-Dziedzice na 2 szt. autobusów elektrycznych
- ZKM Ciechanów na 2 szt. autobusów elektrycznych
- Tczew na 10 szt. autobusów elektrycznych
- Suwałki na 19 szt. autobusów elektrycznych.
Tyle wiemy na dziś. Podobno jeszcze Gdańsk złożył wniosek o refinansowanie zakupu 18. elektrobusów od MAN, ale nie mamy potwierdzenia. Razem daje to już pulę 159 pojazdów o wartości dofinansowania na poziomie znacznie powyżej 266,5 mln zł (nie licząc Poznana, Bielska-Białej, Czechowic-Dziedzic, Ciechanowa i Suwałk, gdzie nie znamy wartości tych projektów).
Z kolei pula środków w ZTP 3.0 w wersji podstawowej wynosi 309 milionów zł, czyli można założyć, że już została wyczerpana. To oznacza, dalsze zakupy zależą od uruchomienia pieniędzy z KPO.
Kieleckie zaniepokojenie
Kielce złożyły do III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” jeden z największych projektów (na zakup 24 autobusów elektrycznych o wartości ponad 85 mln zł), który ma znacząco poprawić eko wskaźniki w mieście. Dlatego miasto jeszcze szczególnie zainteresowane tym konkursem, a nie może uzyskać żadnych informacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki korzystnym warunkom programu i możliwości odzyskiwania podatku VAT przez Zarząd Transportu Miejskiego wkład miasta wyniesie tylko 1 mln 400 tys. zł" - poinformował kielecki ratusz.
W tej sytuacji Bogdan Wenta, prezydent Kielc, 20 maja wystosował list do parlamentarzystów związanych z miastem.
-"Liczyłem, że w ciągu kolejnych 3 dni roboczych, na co wskazują zapisy regulaminu, wniosek zostanie oceniony pod kątem kryteriów dostępu, których jest tylko jedenaście i w zasadzie dotyczą kwestii formalnych, jak np. czy wniosek jest złożony w terminie określonym w regulaminie naboru, czy jest złożony elektronicznie na obowiązującym formularzu, czy jest kompletny i prawidłowo podpisany" – zwrócił uwagę prezydent Kielc.
-"W ramach prowadzonego naboru beneficjenci zostali zobowiązani do zawarcia umów z dostawcami autobusów do końca 2023 r., co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia postępowania przetargowego, które potrwać może co najmniej kilka miesięcy. Przedłużający się tak bardzo etap oceny wg kryteriów dostępu stanowi ogromne zagrożenie dla obligatoryjnego terminu podpisania umowy na dostawę autobusów" – dodał Wenta.
-„Dlatego apeluję do Państwa o podjęcie wszelkich możliwych działań celem wsparcia starań Miasta Kielce w uzyskaniu dofinansowania na zakup nowoczesnych i ekologicznych pojazdów, służących pasażerom korzystającym z kieleckiej komunikacji miejskiej. Dziś Państwa kontakty są nam bardzo potrzebne" - napisał Bogdan Wenta.
Jak odpowiedział nam NFOŚiGW - aktualnie trwa ocena formalna złożonych już wniosków. Trzeba uzbroić się w cierpliwość.