Ostatni dzień elektromobilnych konsultacji
Tylko jeszcze dzisiaj (31 maja) można zgłaszać uwagi doprojektu ustawy o elektromobilności, który m.in. zaleca 30% udział pojazdówelektrycznych w komunikacji miejskiej i tworzenie stref bezemisyjnych.
Projektowana ustawa ma na celu określenie zasad rozwoju ifunkcjonowania infrastruktury służącej do wykorzystania kluczowych paliwalternatywnych w transporcie, obowiązku informacyjnych w zakresie paliwalternatywnych, warunki funkcjonowania stref zeroemisyjnego transportu oraztreść krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych orazsposób ich realizacji.
To pierwszy dokument, który w sposób całościowy określizasady funkcjonowania infrastruktury paliw alternatywnych. Rynek oferującyładowanie pojazdów elektrycznych jest nowym rynkiem i należy uregulować zasadyjego funkcjonowania. Co więcej dyrektywa 2014/94/UE nakłada na państwaczłonkowskie obowiązek rozwoju minimalnej liczby punktów ładowania określonejprzez państwa członkowskie. Projektowane w rozdziale 3 przepisy mają równieżsłużyć osiągnięciu celów dyrektywy 2014/94/UE, jak i Krajowych ram. M.in. zgodnie z dyrektywą 2014/94/UE punktytankowania CNG muszą zostać rozmieszczone na obszarach gęsto zaludnionych i waglomeracjach do roku 2020.
Sieci bazowe
Ustawa m.in. zakłada budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliwalternatywnych w aglomeracjach miejskich oraz na obszarach gęsto zaludnionych,jak również wzdłuż dróg należących do transeuropejskich korytarzytransportowych. Rozbudowa sieci bazowej ma umożliwić swobodne przemieszczaniesię samochodów z napędem opartym o paliwa alternatywne.
Sieć bazową stworzy ok.6 tys. punktów ładowania energią elektryczną i 70 pkt tankowania CNGrozmieszczonych na obszarach aglomeracji miejskich i obszarach gęstozaludnionych.
Zgonie z założeniami ustawy sieci bazowa powstanie w oparciu o zastosowanie procedurykonkursowej, która ma spowodować rozwój i funkcjonowanie infrastruktury:
1) energia elektryczna:
– operatorsystemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego opracowuje program budowyogólnodostępnych punktów ładowania,
– na podstawieprogramu operatora, samorząd gminy opracowuje i zatwierdza plan rozmieszczeniaogólnodostępnych punktów ładowania wraz z oczekiwanym terminem ich budowy,
– gminawyłania operatora infrastruktury w drodze konkursu.
• w przypadkubraku rozstrzygnięcia przetargu:
– operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznegostaje się operatorem infrastruktury i tym samym jest odpowiedzialny za jegowybudowanie,
– ładowaniepojazdów jest oferowane początkowo przez sprzedawcę zobligowanego do …., aleliczymy, że w przyszłości również inni sprzedawcy paliw alternatywnych będąfunkcjonować w takim ogólnodostępnym punkcie ładowania, dlatego też operatorinfrastruktury ma obowiązek zapewnić każdemu podmiotowi zainteresowanemuświadczeniem usług dostęp do punktuładowania.
2) sprężony gaz ziemny CNG:
• operatorsystemu dystrybucyjnego gazowego opracowuje program, zgodnie z którym następniebuduje punktów tankowania CNG waglomeracjach i obszarach gęsto zaludnionych,
• operatorainfrastruktury wyłania operator systemu dystrybucyjnego w drodze konkursu,
• wodróżnieniu od energii elektrycznej, w przypadku gazu ziemnego to operatorinfrastruktury jednocześnie jest odpowiedzialny za sprzedaż gazu ziemnego CNG,
• w przypadkunierozstrzygnięcia przetargu funkcję operatora infrastruktury pełni sprzedawcaz urzędu.
Co zyskają kierowcy
-
niższa akcyza na zakup pojazdów elektrycznych ikorzystniejsza stawka amortyzacji,
-
możliwość poruszania się pojazdów elektrycznych po pasachdrogowych dla autobusów,
-
darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania dlapojazdów elektrycznych,
-
użytkownik pojazdu elektrycznego w ogólnodostępnym punkcieładowania będzie mógł wybrać dostawcę usługi ładowania energią elektrycznąpojazdu, z usługodawcą tym będzie go mogła łączyć umowa stała (na zasadzieabonamentu) bądź będzie mógł dokonać jednorazowego zakupu usługi ładowania,
-
jeśli pojazd elektryczny będzie posiadał zainstalowanylicznik pomiaru poboru energii elektrycznej, który będzie w stanie skomunikowaćsię z innymi systemami pomiarowymi (w gospodarstwach domowych, w punktachładowania etc.) wtedy energia elektryczna pobrana przez pojazd będzie doliczonado rachunku za energię elektryczną użytkownika pojazdu.
-
większa pewność w użytkowaniu pojazdu dzięki określeniuodpowiedzialności operatora punktu ładowania za szkody powstałe podczasładowania pojazdów oraz określenie minimalnych standardów technicznych dlapunktów ładowania zapewniających bezpieczeństwo użytkowania tej infrastruktury.
-
ułatwienie dla korzystania z publicznych punktów ładowaniapoprzez zapewnienie bieżącego dostępu do informacji na temat rozmieszczeniapunktów ładowania, cen oferowanych na tych punktach oraz dostępności tychpunktów,
-
stworzenie bazowych rozwiązań umożliwiających budowępublicznych punktów ładowania przy nowobudowanych obiektach użytecznościpublicznej i zabudowie wielorodzinnej.
Strefy zeroemisyjne
Projektowana ustawa przewiduje została również możliwośćwprowadzenia przez rady gmin stref zeroemisyjnych, po których mogłyby sięporuszać tylko pojazdy elektryczne. Projekt określa zasady dotyczące sposobuinformowania konsumentów o paliwach alternatywnych, sposób oznakowaniadystrybutorów i pojazdów oraz zasady tworzenia i funkcjonowania EwidencjiInfrastruktury. Strefę można powołać na obszarze „zwartej zabudowymieszkaniowej z koncentracją budynków użyteczności publicznej”. Za wjazd doniej samochody inne niż elektryczne ponosiłyby opłaty. Jak można przeczytać wuzasadnieniu do ustawy:
-„W strefie zeroemisyjnego transportu, co do zasady, będąmogły poruszać się tylko pojazdy elektryczne, natomiast w przypadku pojazdówelektrycznych posiadających napęd spalinowo-elektryczny użytkownicy będą mogliwykorzystywać tylko i wyłączenie napęd elektryczny. Od ograniczenia tegozwolnione mają być z mocy ustawy autobusy szkolne, pojazdy służb bezpieczeństwaoraz służb ratowniczych, komunikacji miejskiej oraz należące do osób w tejżestrefie mieszkających (o ile ich masa całkowita nie przekracza 3,5 tony).Projekt dopuszcza ponadto możliwość zwolnienia z opłat użytkowników pojazdównapędzanych paliwami alternatywnymi innymi niż energia elektryczna.
Rola administracji
Projekt ustawy zakłada również, że organy centralnejadministracji publicznej (z pewnymi wyjątkami) będą zobowiązane do tego, bypojazdy elektryczne stanowiły co najmniej połowę użytkowanych przez nie floty.Z kolei w przypadku samorządów – z wyłączeniem gmin i powiatów, w którychliczba mieszkańców nie przekracza 50 tysięcy – ten próg ma wynosić co najmniej30 procent.
Co więcej, w przypadku zadań publicznych wykonywanych lubzlecanych przez organ centralnej administracji publicznej lub jednostkisamorządu terytorialnego (za wyjątkiem gmin i powiatów o liczbie ludnościmniejszej iż 50 tys.) pojazdy elektryczne, bądź napędzane gazem ziemnym równieżbędą musiały stanowić minimum 30 procent wszystkich, które są wykorzystywane dotego zadania (np. wywozu odpadów).
W komunikacji miejskiej jest zalecenie, ale nie maobowiązku. Ustawa sugeruje też samorządom przeprowadzenie rewolucji wtransporcie publicznym. Art. 38 stanowi, że JST (za wyjątkiem gmin i powiatów oliczbie ludności mniejszej iż 50 tys.) „świadczy lub zleca świadczenie usługikomunikacji miejskiej (…) podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnychwe flocie użytkowanej na obszarze jednostki samorządu terytorialnego wynosi conajmniej 30 procent”.
Samorządy będą zobowiązane przeprowadzić co trzy lataanalizę kosztów i korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych.
– „Jeśli treść analizy wskaże brak korzyści wykorzystaniaautobusów elektrycznych, wtedy gmina nie będzie musiała dokonać zakupu takichpojazdów – informuje uzasadnienie do projektu ustawy. – Biorąc pod uwagęmożliwości ekonomiczne jednostek samorządu terytorialnego i zapewnieniadostępnych cen dla mieszkańców za przejazd komunikacją publiczną obowiązekwykorzystania pojazdów elektrycznych nie będzie obowiązkiem bezwzględnym.” -czytamy w uzasadnieniu.
Podsumowując:
• organycentralnej administracji publicznej powinny posiadać do 2025 r. we flocie użytkowanychpojazdów co najmniej 50 proc. pojazdów elektrycznych ;
• jednostkisamorządu terytorialnego do roku 2025 powinny posiadać we flocie użytkowanychpojazdów co najmniej 30 proc. pojazdów elektrycznych ;
• świadczenieusług komunikacji miejskiej będzie zlecane podmiotom posiadającym we flocieautobusy zeroemisyjne – od 2028 roku przedsiębiorstwa wykonujące te zadaniapowinny posiadać co najmniej 30 proc.takich autobusów;
• organycentralnej administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego będązlecać wykonywanie zadań publicznych podmiotom, których przynajmniej 30 % flotypojazdów stanowią pojazdy elektryczne lub pojazdy napędzane gazem ziemnym – odroku 2025.
Projekt można przeczytać i ocenić TUTAJ
„