Osiem Urbino 18 CNG już w Radomiu

infobus
12.09.2014 18:23

11 września br. radomski Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji uroczyście zaprezentował osiem nowych, gazowych egzemplarzy Solaris Urbino 18 CNG. Łącznie Radom eksploatuje dziewięć tego typu pojazdów. To jedyne modele tego typu eksploatowane w Polsce. Przypomnijmy, że bój o najnowszych kontrakt na radomskie autobusy stoczyły dwie firmy: MAN Truck &Bus Polska (z ofertą na kwotę 13 146 240 PLN) oraz Solaris Bus &Coach (z ofertą na kwotę 12 782 160 PLN). Przy ocenianiu ofert wzięto pod uwagę nie tylko cenę pojazdów, ale też warunki dostawy, szkolenia i serwisu, koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń oraz warunki techniczne. Oferta producenta z Bolechowa otrzymała maksymalną liczbę punktów –100 (80 za cenę, 18 za warunki techniczne i dwa za koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń) i tym samym MAN przegrał radomską batalię. Zamówione Solarisy zostały wyposażone w silniki Cummins ISLG8.9E6 o mocy 320 KM (239 kW), współpracujące z automatycznymi skrzyniami Voith DIWA.6. Kompozytowe zbiorniki z gazem zostały umieszczone na dachu w systemie 8 x 214 l. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację i monitoring. Wewnątrz jest siedem kamer, kolejne dwie na zewnątrz będą śledziły trasę autobusów. Ich pojemność to 160 miejsc, w tym 43 miejsca siedzące. Warto podkreślić, że najnowsze nabytki MZDIK to pierwsze fabrycznie nowe przegubowce zakupione przez Radom od …1991 r., kiedy MPK odebrało trzy Ikarusy 280. Od tamtej pory przewoźnik koncentrował się przede wszystkim na inwestycjach w pojazdy 15-metrowe, a następnie używane. Do taboru spółki w kolejnych latach dołączały kilkuletnie przegubowe MAN-y z Skandynawii i Niemiec. W 2009 r. radomską flotę wzmocnił „rodzynek”–Solaris Urbino 18 CNG, który został zakupiony jako pojazd używany z …Lublina. Tamtejsze MPK zakupiło ten autobus w 2006 r. i po 3 latach stwierdziło, że tankowanie w Świdniku jest bez sensu i odsprzedało go w dobrej cenie do Radomia. Równolegle radomskie MPK cały czas wzmacniało swoją flotę pojazdami 12-metrowymi (łącznie od 2006 r. przewoźnik zakupił ich 28 szt.). Co ciekawe, także konkurent samorządowego przewoźnika –firma ITS Michalczewski kupowała do obsługi radomskich linii tylko fabrycznie nowe pojazdy 12-metrowe (36 szt. od 2006 r.), w tym osiem najnowszych gazowych Urbino 12 CNG, które dotarły do miasta pod koniec 2013 r. Warto podkreślić, że już ok. 35 proc. użytkowanego taboru w Radomiu stanowią gazowce.

1_i_front_7602_760

Najnowsze radomskie „jamniki”zostały pomalowane w aktualne miejskie barwy. Połowę wysokości powierzchni pod oknami zajmuje czerwony pas, natomiast reszta autobusu jest biała. Pomiędzy drugimi a trzecimi drzwiami są cztery pionowe paski, zgodne ze strategią marki Radomia. Na nadwoziu umieszczono również logo miasta oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji (jako organizatora transportu). Pod numerami taborowymi umieszczono natomiast nazwę operatora (MPK Radom). Przed wyjazdem na trasy pojazdy zostaną wyposażone w kasowniki dwusystemowe (do biletów papierowych i do Radomskiej Karty Miejskiej), a także w ekrany oraz wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Urządzenia te będą informowały pasażerów o przebiegu trasy i kolejnych przystankach. Oczywiście w nowych przegubowcach będą w ramach SDIP funkcjonowały też zapowiedzi głosowe. Nowością, która do tej pory w Radomiu nie była stosowana, są podłużne wyświetlacze zewnętrzne z tyłu tychże autobusów. Będą one pokazywać zarówno numer linii, jak i nazwę pętli docelowej. Będzie to pomocne dla pasażerów, dobiegających do wozów z tyłu. Zakupione przez MZDIK Radom przegubowce będą kursowały przede wszystkim na najbardziej obciążonych liniach 4, 7 i 9, ale mogą pojawiać się również na liniach 12, 17, 18, 23 i 24, na których część kursów jest obsługiwana przez autobusy wielkopojemne. Wszystkie wyjadą na linie już w przyszłym tygodniu.

3_760

Projekt, w ramach którego zakupiono nowe autobusy, jest warty łącznie 14 milionów 670 tysięcy złotych. Dwie trzecie tejże kwoty stanowi dofinansowanie unijne. Oprócz zakupu ośmiu przegubowców, w jego skład wchodzą też remonty pętli i zatoczek autobusowych, montaż kamer monitoringu na wybranych przystankach oraz wymiana kilkunastu wiat. Zadania realizowane w ramach wyżej wymienionych działań wchodzą w skład unijnego projektu pod nazwą 'Poprawa systemu transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup nowego taboru i rozbudowę infrastruktury towarzyszącej’ – w ramach działania 5.1 'Transport miejski’ z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.