Za kilka dni na ulice Radomia wyjadą nowe autobusy. To osiem przegubowych egzemplarzy Solaris Urbino 18 zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Pojazdy zostały zakupione przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu i przekazane MPK. W ich układach napędowych zastosowano silniki Cummins ISLG8.9E6 320 (239 kW), współpracujące z automatycznymi, 4-stopniowymi skrzyniami biegów Voith DIWA.6. Wszystkie nabyte autobusy są klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, posiadają również wewnętrzny monitoring. Ponadto pasażerowie docenią pełną i dynamiczną informację pasażerską, która będzie wyświetlana na wewnętrznych tablicach LED. M.in. będzie ona przekazywać dane o tym, ile czasu zajmie autobusowi dojazd do celu, a ile na kolejne przystanki. Poinformuje również o ewentualnych zmianach trasy przejazdu. Najnowsze radomskie pojazdy będą obsługiwać przede wszystkim linie 9, 7 i 4.
Przypomnijmy, że o radomskie zamówienie na dostawy gazowych autobusów ubiegały się dwie firmy: Solaris i MAN. Ostatecznie to producent z Bolechowa przedstawił bardziej korzystną ofertę. Konsorcjum MAN Truck &Bus Polska i MAN Bus zaproponowało za autobusy Lion`s City G CNG sumę 13 milionów 146 tysięcy 240 złotych, zaś firma Solaris Bus &Coach za pojazdy Urbino 18 CNG kwotę 12 milionów 782 tysięcy 160 złotych. –„Przy ocenie złożonych ofert braliśmy pod uwagę nie tylko cenę pojazdów, ale także warunki dostawy, szkolenia i serwisu, koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń oraz warunki techniczne –podkreśla Dariusz Dębski, rzecznik prasowy MZDiK Radom. –Oferta firmy Solaris Bus &Coach z Bolechowa uzyskała maksymalną liczbę punktów –równe 100. Przyznaliśmy jej 80 punktów za cenę, 18 punktów za warunki techniczne oraz 2 punkty za koszty zużycia energii i emisji zanieczyszczeń.”Decyzja o wyborze polskiego producenta jako dostawcy najnowszych gazowych autobusów wpisuje się w dotychczasową strukturę zakupów realizowanych przez MPK Radom. W 2009 r. firma zakupiła jeden egzemplarz Urbino 18, a trzy lata wcześniej aż 29 szt. Urbino 12 CNG. Łącznie flota spółki liczy teraz ok. 130 autobusów, tym 38 szt. jest zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Dodajmy, że pod koniec ubiegłego roku prywatna firma ITS Michalczewski odebrała osiem pojazdów Solaris Urbino 12 CNG, co pokazuje, że Radom staje się –obok Rzeszowa, Tychów i Gdynii –głównym miejscem eksploatacji gazowych autobusów w Polsce. Wszystkie te pojazdy zostały zakupione dzięki unijnym dotacjom. Dodajmy, że projekt w ramach którego zakupione najnowsze gazowce („Poprawa systemu transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup nowego taboru oraz rozbudowę infrastruktury towarzyszącej”) o wartości 14 milionów 670 tysięcy złotych, obejmuje także remont część zatok i pętli autobusowych. Planowana jest także wymiana kilkunastu wiat przystankowych. Poprzez montaż kamer monitoringu na newralgicznych przystankach autobusowych, zwiększy się również bezpieczeństwo radomskich pasażerów. O to infrastrukturalne zamówienie starały się cztery firmy. Najkorzystniejsza okazała się oferta radomskiej spółki Drogbud, który za zrealizowanie powyższych robót zaproponowała 1 milion 695 tysięcy złotych.