Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Orlen wybuduje autobusowe stacje wodorowe w Poznaniu i Katowicach

infobus
04.05.2021 13:00

PKN Orlen zainicjował procedurę wyboru wykonawcy stacji tankowania paliwa wodorowego.

Jak zapowiada, płocki koncern, pierwsze tego typu stacje, obsługujące autobusy i samochody osobowe, powstaną w Poznaniu i Katowicach, a jeszcze w tym roku ruszy budowa hubu wodorowego we Włocławku.

Dwie lokalizacje

Jak ocenił prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, że Grupa Orlen szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzi w transporcie publicznym.

-"Poznań i Katowice, gdzie powstaną nasze pierwsze stacje ładowania wodoru, są przykładem współpracy PKN Orlen z samorządami, korzystnej zarówno z biznesowego, jak i środowiskowego punktu widzenia" – zaznaczył prezes płockiego koncernu.

PKN Orlen wskazał jednocześnie, że wybór lokalizacji dla stacji ładowania jest efektem porozumień zawieranych z samorządami lokalnymi, zainteresowanymi rozwojem zeroemisyjnego transportu publicznego.

"Dzięki temu inwestycja, zasilana wodorem wyprodukowanym w Grupie Orlen, od momentu uruchomienia będzie dostarczać paliwo wykorzystywane komercyjnie przez miejskie systemy transportowe" - podkreślił płocki koncern. Wspomniał przy tym, że według szacunków zapotrzebowanie na wodór w każdej z lokalizacji w zależności od liczby autobusów dostępnych w taborze wyniesie od 450 do 600 kg dziennie. Jak podano w informacji, punkty ładowania wodoru zostaną zlokalizowane na funkcjonujących stacjach paliw Orlen, przy ul. Warszawskiej w Poznaniu i przy ul. Murckowskiej w Katowicach - na każdej z nich pojawią się stanowiska tankowania dla samochodów osobowych i autobusów.

Specyfika stacji

PKN Orlen wyjaśnił, że w przypadku pojazdów transportu zbiorowego do tankowania wykorzystywane będzie ciśnienie 350 barów, które umożliwi uzupełnienie ok. 28 kg paliwa w ciągu 15 minut.

-"Taka ilość pozwala na przejechanie ok. 400 kilometrów. W praktyce oznacza to, że np. najdłuższą trasę komunikacji miejskiej w Poznaniu, o długości 26,8 km, kursujący po niej autobus pokona ok. 15 razy na jednym tankowaniu" - przekazał płocki koncern.

W informacji zwrócono też uwagę, że "wprowadzenie autobusów wodorowych umożliwia ograniczanie emisji i poziomu hałasu". "Zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, w trakcie 12-letniego okresu użytkowania może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Ponadto, układy napędowe autobusów na zasilane wodorem są znacznie cichsze od tradycyjnych napędów" - wyjaśnił PKN Orlen.

Jak podał, do tankowania aut osobowych będzie wykorzystywane ciśnienie 700 barów, które pozwoli zatankować samochód do pełna w ciągu 5 minut - w praktyce do auta trafi ok. 5,25 kg paliwa, które pozwali na przejechanie nawet 700 km.

Orlen 2030

PKN Orlen zaznaczył, że "rozpoczęcie budowy stacji wodorowych w Polsce to efekt konsekwentnie realizowanego programu rozwoju paliw alternatywnych Grupy Orlen", który zakłada budowę hubów wodorowych w Trzebini, Włocławku i Płocku o łącznych mocach produkcyjnych sięgających docelowo ponad 1000 kg na godzinę wysokiej czystości wodoru. Ich modułowa konstrukcja, jak wskazał płocki koncern, "pozwoli na elastyczne dostosowywanie się do potrzeb rynku".

Jak przypomniano w informacji, w Niemczech od 2017 r. działają dwa punkty ładowania wodoru zlokalizowane na stacjach Grupy Orlen, przy czym koncern prowadzi zaawansowane prace nad powstaniem trzech stacji wodorowych także na terenie Czech. "Jeszcze w 2021 r. uruchomione zostaną stacje w Pradze i Litvinowie, a w roku 2022 kolejne - w Brnie, Pilźnie i Pradze na autostradzie D10" - zapowiedział PKN Orlen.

Jak ocenił prezes Daniel Obajtek, koncern nie ma wątpliwości, iż paliwa alternatywne będą odgrywały coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji. "Chcemy być liderem tych zmian, dlatego kładziemy nacisk na budowę hubów wodorowych, a technologie wodorowe są jednym z istotnych elementów strategii Orlen2030" - oświadczył szef płockiego koncernu, cytowany w komunikacie.