Orlen otworzy stację tankowania wodorem w Krakowie. W tle testy autobusów

infobus
20.04.2022 12:00

-"W najbliższych tygodniach w Krakowie otworzymy pierwszą stację tankowania wodorem w Polsce; taka infrastruktura będzie powstawać też w Czechach i na Słowacji" - zapowiedział podczas TOGETAIR 2022 członek zarządu Orlenu, Armen Konrad Artwich.

Spółka do 2030 r. chce zainwestować w wodór ponad 7 mld zł.

Pod test

Jak informuje przedstawiciel Orlenu - krakowska stacja będzie dedykowana do obsługi przede wszystkim floty pojazdów komunikacji miejskiej. Z tego co wiemy, ma to być stacjonarny punkt zasilany butlowozami, ale z własnym kompresorem. W pierwszym etapie stacja ma zasilać wodorowe autobusy, które przynajmniej przez pół roku chce przetestować MPK Kraków - przed zakupem 40 takich pojazdów.

Przypomnijmy, że przewoźnik nie ogłosił, ani nie zamierza ogłaszać w najbliższym czasie żadnego przetargu na dostawy autobusy H2. Natomiast w grze jest miejski projekt, który jednak nie ma jeszcze finansowej inżynierii. Ta gigantyczna inwestycja nie została zgłoszona do żadnej edycji programu Zielonego Transportu Publicznego, a do najbliższych unijnych dotacji jest jeszcze daleko.

Dlatego w tej sytuacji taki długoterminowy test - najprawdopodobniej pojazdu marki Solaris plus niespodzianka - ma duży sens. Odpowie on na wszystkie pytania przewoźnika związane z eksploatacją autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, a przede wszystkim z ich z tankowaniem. I dopiero wówczas MPK Kraków ruszy na zakupy. To powtórka sytuacji z elektrobusami, kiedy MPK przez dłuższy czas testowało trzy wynajęte e-busy od Rampini, AMZ i Solarisa. Dobra strategia!

TOGETAIR 2022

Najnowsza data otwarcia krakowskiej stacji H2 (czyli za kilka tygodni) pojawiła się podczas odbywającego się w Warszawie Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022. Biorący w niej udział przedstawiciel płockiego koncernu - Armen Konrad Artwich. - podkreślił, że obecnie nie ma odwrotu od transformacji energetycznej, a jego zdaniem transformacja znacznie przyspieszy. Zwrócił uwagę, że budowa bezpieczeństwa energetycznego nie powinna polegać na zastąpieniu jednego dominującego źródła energii innym. Dlatego też - jak mówił - koncern stawia na różne rozwiązania: małe reaktory jądrowe, biopaliwa, odnawialne źródła energii, wodór.

-"Planujemy w najbliższych miesiącach uruchamianie stacji tankowania wodoru. Myślimy nie tylko o rynku polskim, ale i o rynkach ościennych, jak czeski czy słowacki" - powiedział członek zarządu ds. korporacyjnych Orlenu.

Dopytywany, kiedy pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodorem w Polsce zostanie otworzona, Artwich przekazał, że ma się to stać w najbliższych tygodniach.

-"W najbliższych tygodniach planujemy otwarcie stacji wodorowej w Krakowie (...). Będzie dedykowana do obsługi przede wszystkim floty pojazdów komunikacji miejskiej, ale będzie też ogólnodostępna" - powiedział.

Pokaz autobusu wodorowego w Krakowie, fot. UM Kraków

100 stacji

Zgodnie z zapowiedziami do 2030 roku Orlen ma uruchomić ponad 100 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. W Polsce powstać ma ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28. Obecnie Orlen posiada dwie stacje tankowania wodoru w Niemczech. W 2022 r. planowane jest postawienie czterech stacji - trzech w Czechach i jednej w Polsce w Krakowie. W 2023 roku planowane jest uruchomienie stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach. Na każdej z nich maja się znajdować stanowiska tankowania dla samochodów i autobusów.

Orlen do 2030 roku chce przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje, które maja pozwolić koncernowi rozwój w obszarze nisko- i zeroemisyjnego wodoru, opartego o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. (PAP