Orion: największe zamówienie na autobusy hybrydowe
Autobusowy oddział koncernu DaimlerChrysler w USA zdobył największe w historii zamówienie na autobusy o zasilaniu hybrydowym. Kontrakt przewiduje dostawę 500 autobusów Orion VII z napędem mieszanym dieslowsko-elektrycznym dla Nowego Jorku. 216 sztuk zamówiło przedsiębiorstwo NYCT (New York City Transit), a 284 autobusy – MTA Bus (Metropolitan Transportation Authority). Jest to największe, jednorazowe zamówienie na autobusy o napędzie hybrydowym w historii. Orion, producent autobusów, należący do DaimlerChrysler North America, rozpocznie dostawy w II kwartale 2006 r. Jest to już trzecie zamówienie na tę konstrukcję w Nowym Jorku – dwa poprzednie opiewały na 200 i 125 sztuk. „Jest bardzo zadowolany, a nawet dumny z faktu, że Orion stał się wiądącym producentem autobusów z napędem hybrydowym, dieslowsko-elektrycznym.” – powiedział Andreas Renschler, członek zarządu DaimlerChrysler odpowiedzialny za Dział Pojazdów Uzytkowych. „Zamówienie to jest potwierdzeniem naszego zaangażowania nie tylko w rozwój rynku, ale także ochrony środowiska naturalnego poprzez inwestowanie w alternatywne technologie napędu i paliwa”. Orion, wraz z firmą BAE Systems – producentem seryjnego, hybrydowego układu zasilania typu HybriDrive, są największym producentem autobusów o napędzie hybrydowym na świecie. Dotąd, Orion i BAE Systems dostarczyły łącznie 300 autobusów z tego typu napędem, a kolejnych 700 ma zostać dostarczonych w ramach kontraktów zawartych z Toronto Transit Commission, San Francisco MUNI oraz wymienionych zamówień z Nowego Jorku. Oprócz znacznie niższego poziomu emisji spalin, autobusy hybrydowe zapewniają także niższe zużycie paliwa. „Cieszymy się, że możemy kontynuowac naszą współpracę z NYCT oraz MTA Bus, dzięki której obie strony stały się pionierami w dziedzinie autobusów komunikacyjnych o napędzie hybrydowym, udowadniając, że są one realną alternatywą dla autobusów o standardowym napędzie. W porównaniu do autobusu wyposażonego w konwencjonalny układ napędowy z silnikiem Diesla, autobus o napędzie hybrydowym emituje o 90% mniej cząstek stałych, o 40% mniej tlenków azotu oraz o 30% mniej gazów cieplarnianych. Kierowcy docenią lepsze przyspieszenie autobusu, a pasażerowie – niższy poziom hałasu, płynniejszą jazdę, wolną od szarpnięć powodowanych częstą zmianą przełożeń w autobusie o standardowym napędzie. „Autobusy Orion stanowią integralną część oferty koncernu DaimlerChrysler.” – mówi Wolfgang Diez. „Inżynierowie Orionu współpracują ze swoimi kolegami z Europy przy pracach nad budową autobusu przyjaznego dla środowiska. Wkład konstruktorów z firmy Orion jest znakomitym uzupełnieniem naszych prac nad autobusami zasilanymi ogniwami paliwowymi.” – dodaje. Należąca do koncernu DaimlerChrysler firma Orion posiada trzy zakłady produkcyjne: w Greensborough (Karolina Północna), Oriskany (Nowy Jork) oraz Missisauga (Ontario). Pólnocnoamerykański, autobusowy oddział koncernu, funkcjonujący pod nazwą DaimlerChrysler Commercial Buses North America zajmuje się produkcją i sprzedażą autobusów i autokarów marek Orion, Setra oraz minibusów Dodge Sprinter. Cały koncern DaimlerChrysler produkuje rocznie nieco ponad 32 000 autobusów i podwozi autobusowych.