Optymistyczne prognozy Scanii
„Generalnie, rok 2003 okazał się dla nas dość pomyślny, a początek roku bieżącego jest nawet lepszy, niż zakładaliśmy. Nowe ciężarówki serii R spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem.” – powiedział Leif Östling, prezes zarządu Scanii podsumowując ubiegłoroczne wyniki koncernu na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy w Södertälje. Prezes Östling zwrócił uwagę, iż dość dobre wyniki za zeszły rok, Scania osiągnęła pomimo utrzymującej się stagnacji w światowej gospodarce i przy niezbyt przychylnych prognozach. Najważniejszy dla koncernu rynek Europy Zachodniej pozostał na podobnym poziomie jak rok wcześniej. Pewną poprawę sytuacji gospodarczej i rynkowej dało się zaobserwować w Europie Środkowej i Wschodniej, podobnie w krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Są także pewne oznaki ożywienia rynku Ameryki Południowej. Na sytuację w Europie pewien wpływ może mieć zaobserwowany w sektorze produkcyjnym trend do przenoszenia produkcji z Europy Zachodniej do Wschodniej. Sytuacja ta powoduje wzrost zapotrzebowania na szybkie, elastyczne usługi transportowe. Rozszerzenie Unii Europejskiej na wschód powinno przyczynić się do przyspieszenia tej tendencji. „W rezultacie wciąż rośnie popyt na nowoczesne ciężarówki, a lokalni producenci nie są w stanie nadążyć za najnowszymi trendami w technologii. Taką sytuację można zaobserwować m.in. w Polsce, Czechach i Rosji – a więc w krajach, w których pozycja Scanii jest dość silna.” Bardzo dobrze rozwija się sprzedaż podwozi autobusowych Scania, która osiągnęła w 2003 roku najwyższy wynik w historii. Wprawdzie zapotrzebowanie na autobusy dużej pojemności w Europie Zachodniej zmniejszyło się, jednak Scania zrekompensowała sobie ten spadek wzrostem sprzedaży na innych rynkach. Dzięki wdrożonemu programowi restrukturyzacji działu autobusowego Scanii, jest on na najlepszej drodze do osiągnięcia rentowności porównywalnej z produkcją i sprzedażą ciężarówek. Prezes Östling poruszył także problem obecności Scanii na szybko rozwijającym się w ostatnim czasie rynku chińskim. Obecnie, popyt na pojazdy produkowane przez Scanię jest tam dość ograniczony, co jest głównie spowodowane słabym jeszcze – w porównaniu z Europą czy Stanami Zjednoczonymi – poziomem rozwoju infrastruktury oraz systemów logistycznych. Scania rozpoczęła już budowę sieci handlowo-obsługowej z myślą o budowie dochodowej działalności w dłuższej perspektywie. W WZA Scanii w Södertälje uczestniczyło blisko 800 osób.