Optymalizacja floty autobusów miejskich po wiedeńsku. Z Omniplus

infobus
25.09.2023 11:03

Wiener Linien GmbH & Co. KG w pełni angażuje się w wykorzystanie cyfryzacji w celu optymalizacji zarządzania flotą autobusów.

Firma obsługuje lokalny transport publiczny w stolicy Austrii, korzystając z pakietów danych Omniplus On.

Wiener Linien z Omniplus

Omniplus to marka usługowa Daimler Buses. Jej usługi cyfrowe przetwarzają do 30 000 punktów danych z ponad 400 niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz należących do floty Wiener Linien w czasie zbliżonym do rzeczywistego i w razie potrzeby udostępniają je operatorowi floty. W przypadku Wiener Linien, Omniplus On przesyła dane do istniejącego zewnętrznego systemu zarządzania flotą i telematyki za pomocą internetowego interfejsu danych (API).

Wiener Linien koncentruje się na zwiększaniu dostępności pojazdów i poprawie zarządzania zajezdniami. Transmisja danych w czasie rzeczywistym umożliwia szybką identyfikację przyczyn awarii i odpowiednie ich usunięcie. Eliminuje to niepotrzebne przerwy w eksploatacji, usprawnia planowanie warsztatu i pozwala na terminowe zaopatrzenie w części zamienne. Z usługami Omniplus zostało zintegrowanych 60 nowych autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro, z których pierwszy niedawno wyjechał na linie. Dzięki temu, przewoźnik będzie w przyszłości korzystać także z dodatkowych usług pakietu Omniplus On Data Package.

Wiener Linien optymalizuje zarządzanie flotą dzięki Omniplus
Wiener Linien GmbH & Co.

Dane z autobusów

Bus Data Center stanowi podstawę pakietów danych Omniplus On. Jest to moduł komunikacyjny, który poprzez magistralę CAN łączy się z całym układem elektroniki pojazdu. Bus Data Center gromadzi tysiące punktów danych z pojazdu i przesyła je w czasie zbliżonym do rzeczywistego do serwerów Daimler Truck Cloud wykorzystywanych przez Omniplus On za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej. Stamtąd operator floty może uzyskać do nich dostęp w razie potrzeby. Bus Data Center umożliwia także komunikację dwukierunkową.

Dzięki temu warsztat lub dyspozytor może przeglądać określone dane lub wysyłać polecenia do konkretnego autobusu, na przykład w celu sterowania procesem ładowania eCitaro. Już od 2018 roku wszystkie nowe autobusy Mercedes-Benz są fabrycznie i bezpłatnie wyposażane w tego typu moduł komunikacyjny. To nie tylko pozwala operatorom autobusowym uniknąć konieczności zakupu dodatkowych skrzynek telematycznych, ale także eliminuje koszty i ryzyko związane z instalacją. Przede wszystkim jednak kładzie kres potencjalnym problemom z kompatybilnością i konserwacją.

Wiener Linien optymalizuje zarządzanie flotą dzięki Omniplus
Wiener Linien GmbH & Co.

Zdalna diagnostyka

Usługi Omniplus On można dokupić indywidualnie w zależności od potrzeb - do analizy i przetwarzania przesyłanych danych. Na przykład Wiener Linien korzysta z pakietu danych diagnostycznych. Ta usługa dostarcza przewoźnikowi wszystkie komunikaty o usterkach wyświetlanych w pojeździe, w tym również krótkie komunikaty, które szybko znikają z pulpitu kierowcy. Dzięki temu możliwa jest wczesna identyfikacja problemów technicznych (np. w systemach sterowania drzwiami).

Opcjonalna diagnostyka zdalna obejmuje podobne spektrum jak diagnostyka wykonywana sprzętem stacjonarnym w warsztatach. Odciąża to również personel warsztatu reagujący na komunikaty o błędach, ponieważ nie ma potrzeby ręcznego uzyskiwania danych diagnostycznych i nie trzeba już fizycznie udawać się do pojazdu.

Wiener Linien optymalizuje zarządzanie flotą dzięki Omniplus
Wiener Linien GmbH & Co.

Wsparcie w czasie rzeczywistym

Pakiety Omniplus On Data Package przesyłają także powiadomienia i komunikaty o zdarzeniach wyświetlane w kokpicie kierowcy.

„Dzięki temu w razie potrzeby możemy szybko wesprzeć kierowców” – wyjaśnił Gerhard Siegl, kierownik działu zakupów pojazdów, konsultant techniczny w Wiener Linien. „Automatyczny transfer danych usprawnia planowanie działań konserwacyjnych. A w przypadku wystąpienia usterki technicznej możemy szybko zareagować, aby zapobiec poważnym szkodom. W sytuacji awaryjnej może to oznaczać wycofanie autobusu z ruchu w sposób zorganizowany, poprzez płynną wymianę wadliwego pojazdu na inny. Taka możliwość nie tylko zmniejsza skutki usterki technicznej, ale oszczędza to także pasażerom konieczności czekania i przerywania podróży” – podkreślił Siegl.

Wiener Linien optymalizuje zarządzanie flotą dzięki Omniplus
Gerhard Siegl, kierownik działu zakupów pojazdów, konsultant techniczny w Wiener Linien.

Bezpieczeństwo danych

Informacje o autobusach Wiener Linien dostarczane przez Omniplus On Data Packages pomagają zwiększyć gotowość operacyjną i wydajność taboru autobusowego. Za zgodą klienta, Daimler Buses wykorzystuje również dane z bieżącej eksploatacji i uwzględnia je w dalszym rozwoju pojazdów.

Ponad 500 000 autobusów i ciężarówek jest już połączonych z chmurą Daimler Truck Cloud, z której korzysta Omniplus On. Ich dane są przesyłane w formacie zaszyfrowanym oraz przechowywane i tworzone na europejskich serwerach. Zgodność z RODO, bezpieczeństwo danych i cyberbezpieczeństwo są sprawą najwyższej wagi. Omniplus On spełnia już wymagania dyrektywy UE, która zacznie obowiązywać w 2024 roku.