Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Optare w drodze do Niemiec

infobus
03.04.2013 09:23
Brytyjski producent niskopodłogowych autobusów miejskich –Optare plc, który w 75% należy do hinduskiego koncernu Ashok Leyland chce teraz podbić kontynentalny rynek. Zaczyna od …Niemiec, czyli największego autobusowego rynku w Europie. Można powiedzieć, że firma bardzo ambitnie rozpoczyna od wysokiego „C”, ale nie ma się czemu dziwić. Grupa Ashok Leyland wpompowała w brytyjską spółkę na tyle dużo pieniędzy, aby przeszła ona błyskawiczną metamorfozę –z niszowego angielskiego producenta w dynamicznie rozwijającą się firmę nowych technologii. W 2011 r. Optare otworzył jeden z najbardziej nowoczesnych zakładów autobusowych w południowo-wschodniej Anglii, gdzie rok później wyprodukował już ponad 500 szt. pojazdów i to wszystkie własnej, integralnej konstrukcji, co jak na Wyspy jest już sporym osiągnieciem. Dodatkowo firma wyeksportowała 220 szt. zestawów CKD midibusów Core Solo SR, które z przeznaczeniem dla miasta Cape Town zostaną zamontowane w RPA. Motorem napędowym sprzedaży Optare jest klasa midi i takie konstrukcje jak:
– MetroCity o pojemności do 29 miejsc siedzących;
– Solo SR o pojemności do 37 miejsc siedzących;
– Versa o pojemności do 44 miejsc siedzących;
Ofertę uzupełnia minibus Bonito o pojemności do 16 miejsc siedzących oraz Tempo SR (klasa maxi) i Integral Double Deck, czyli klasyczny angielski piętrus. Jak już wspomnieliśmy ostrzem rynkowego ataku Optare jest klasa midi. Tutaj znakiem rozpoznawczym jest niska masa i „power-packi”, czyli łatwo demontowany tylny układ napędowy, obejmujący zarówno silniki Diesla (Mercedesa Benz lub Cummins), jak i układy hybrydowe i elektryczne. Zresztą elektrobus Versa wraz z innowacyjnym systemem szybkiego ładowania otrzymał pod koniec 2012 r. prestiżową nagrodę brytyjskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów w zakresie innowacji. Trzy takie modele codziennie obsługują linię w angielskim mieście Coventry, gdzie ich zasięg wynosi 120 kilometrów, a cykl pełnego ładowania zajmuje 2 godziny. Łączne doświadczenie producenta w zakresie alternatywnych paliw można zamknąć w liczbie ponad 150 szt. autobusów hybrydowych i ponad 20 szt. elektrobusów. (dodatkowe 19 szt. ma zostać zbudowanych w kwietniu br.)
MetroCity LHDSolo SR hybrid LHDOptare MetroCity LHD
I również midibusy Optare mają otworzyć niemiecki rynek. –„Wierzymy, że nasza zaawansowana technologia napędowa, stylowy wygląd, niski przebieg podłogi, stosunkowa niska masa własna oraz zielone źródła energii spotkają się z realnym zainteresowaniem ze strony miejskich operatorów w Niemczech’ –powiedział Charles Waggott, szef eksportu Optare. Warto tutaj dodać, że angielski producent sprzedał już niewielką liczbę pojazdów na kontynencie –jeżdżą one w północnych Niemczech, Holandii, Szwecji i Danii. Jednak teraz firma przystępuje do głównej ofensywy i szuka już potencjalnych przedstawicieli w Niemczech. Prezentacja pełnej „kontynentalnej”oferty ma odbyć się na październikowych targach Busworld i pewnie wówczas padną pierwsze szczegóły o powstającej siatce sprzedaży i serwisu u naszych zachodnich sąsiadów. Dalsze plany przewidują premierę w 2014 r. dwupokładowego modelu, który zostanie zaprojektowany od podstaw dla lewostronnego ruchu. Równolegle otrzymaliśmy informację, że kolejny hinduski koncern – Grupa Tata zamierza dynamicznie rozszerzyć swoje udziały w autobusowym rynku w Afryce i zainwestować tam kolejne miliony dolarów. To pokazuje jakim potencjałem dysponują hinduskie koncerny, z którymi prędzej czy później będzie musiał się zmierzyć także i nasz przemysł.