OppCharge skutecznym orężem europejskich firm [FILM]
Zeszłej wiosny czołowi europejscy producenci elektrobusów(m.in. Volvo, MAN, Solaris czy VDL) podjęli inicjatywę na rzecz stworzeniaotwartego i ujednoliconego interfejsu pomiędzy stacjami ładowania i pojazdami.
Do dzisiaj do tego porozumienia nie przystąpiły chińskie firmy oferujące na naszym kontynencie elektryczne autobusy.Nie ma tutaj także brytyjskiego koncernu ADL, który ściśle współpracuje z BYD w zakresie zabudowy elektrycznych podwozi. Czyżby im się nie opłacało przezbrajaćswoich pojazdów na coraz popularniejszych standard OppCharge (EN/IEC 61851-23 iISO/IEC 15118)? Na to wygląda. To pokazuje także, że stosowanie spójnych europejskichnorm może być skuteczną blokadą dla zagranicznych firm. Z drugiej strony tylkojeden standard pozwoli nasz szerszy rozwój elektromobilności. I warto o todbać.
Jeden standard
W Europie standard OppCharge jest coraz popularniejszy. Wlistopadzie, w Goeteborgu firma ABB oddała do użytku pierwszą stację szybkiegoładowania dla autobusów elektrycznych Volvo ? w standardzie OppCharge. Punkt bazujena technologii odwróconego pantografu, który jest opuszczany na dach pojazdu.Moc ładowania to 150, 300 lub 450 kW . To jednocześnie pierwsza w Szwecjistacja ładowania e-busów wyprodukowana przez ABB.
Stacja została zamontowana na zewnątrz terminalu autobusuelektrycznego Volvo w Arendal w Goteborgu i stanowi część wspólnego projektuABB oraz Volvo. Celem tego przedsięwzięcia jest współpraca przy rozwoju ikomercjalizacji autobusów elektrycznych oraz elektrycznych hybryd, wyposażonychw system szybkiego ładowania prądem stałym wykorzystujący ogólnodostępnestandardy. Dzięki przedstawieniu autobusów i stacji ładowania jako produktóworaz systemów można w jasny sposób zaprezentować, jak będzie wyglądać instalacjana terenie klienta. Poprzez nową stację ładowania Volvo pokazuje, żeelektryczne autobusy tej spółki są kompatybilne z ładowarkami od wielu różnychproducentów. Autobusy kursujące na trasie 55 są obecnie ładowane poprzezsystemy dostarczane przez spółki ABB i Siemens.
Jk to wszystko działa pokazuje poniższy film:
{https://www.youtube.com/watch?v=87o2ecwmDuk}
Mówi ABB i Volvo
-„Zarówno elektryczne autobusy Volvo, jak i autobusyinnych producentów mogą wykorzystywać najnowszą stację ładowania ABB. DziękiOppCharge autobusy elektryczne oraz systemy ładowania od różnych producentów sąze sobą kompatybilne, co gwarantuje, że miasta nie będą zależne od wybranychdostawców. Zapewnia to dobre warunki dla wprowadzenia systemów elektrycznychautobusów w miastach na całym świecie” – powiedział H?kan Agnevall, PrezesVolvo Buses.
-„Bardzo cieszymy się z tego, że przyczyniamy się dorozwoju zrównoważonych i oszczędnych rozwiązań transportowych, zaspokajającprzy tym potrzeby rozwijających się miast. Uproszczone korzystanie z pojazdówelektrycznych to konkurencyjne rozwiązanie, które chcemy oferować wraz zVolvo” – powiedział Robert Larsson, Manager Oddziału ABB DiscreteAutomation and Motion w Szwecji.
OppCharge w Goteborgu – dane:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? Otwarty interfejs pomiędzy stacjami ładowania i pojazdami
? Moc ładowania 150 kW oraz 300 kW
? Wszystkie ruchome części interfejsu znajdują się w pylonieładującym
? 3 do 6 minut ładowania wystarcza na 30 minut jazdy
? Ładowanie przez pantograf z komunikacją pomiędzy pojazdemi stacją ładowania dzięki WiFi
? Szyny do ładowania zamontowane na dachu pracują przytemperaturach od -25 C do +45 C
? W zakresie infrastruktury ładowania Volvo współpracuje zespółkami ABB oraz Siemens
„