W ubiegłym tygodniu zaprezentowaliśmy rady Akademii Bezpiecznego Samochodu na zimę. Jednym z ważniejszych elementów przygotowania pojazdu, także autobusu, do tej pory roku są zimowe opony. Między innymi o tym rozmawialiśmy z menedżerem opon ciężarowych Goodyear Dunlop Tires Polska –Januszem Krupą. Prezentujemy także przepisy dotyczące obowiązku stosowania tych opon w krajach europejskich.
W Europie zmienna jest nie tylko pogoda. Każdy region i każdy kraj maja tez różne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych. Istnieje również wiele mitów związanych z ich stosowaniem. Jednak kluby i stowarzyszenia motoryzacyjne na Starym Kontynencie zgadzają się w jednym: 'zimówki’ znacznie zwiększają bezpieczeństwo.
Ustawodawcy o oponach – przepisy dotyczące jazdy w warunkach zimowych w krajach Europy
Przepisy dotyczące opon zimowych znacznie różnią się w krajach europejskich. Coraz więcej państw zdaje sobie sprawę z wymiernych korzyści płynących z ich stosowania w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa. Niektóre rządy już wprowadziły obowiązek montowania „zimówek”, inne zastanawiają się nad zmianą swojego ustawodawstwa w tym zakresie.
Zmiany wymusza również prawo ubezpieczeniowe. W razie wypadku, ubezpieczyciel samochodu może nie zaakceptować pełnej wysokości poniesionych kosztów, jeśli kierowca nie dostosował ogumienia do warunków pogodowych panujących o danej porze roku. Aby uniknąć tego ryzyka i należycie przygotować swój samochód do nadchodzących mrozów, właściciele pojazdów powinni zakładać „zimówki”wraz z nastaniem pierwszych zimowych dni. Poniżej przedstawiamy przegląd przepisów dotyczących opon zimowych, obowiązujących w europejskich krajach. Osoby udające się na zimowy wypoczynek powinny zapoznać się z lokalnymi przepisami obowiązującymi w kraju, do którego się wybierają. Ze względu na częste zmiany w przepisach, kierowcy powinni sprawdzić przed wyjazdem obowiązujący stan prawny.
Kraje alpejskie: Niemcy, Austria i Szwajcaria
Niemcy
W Niemczech wprowadzono nowy przepis odnoszący się do korzystania z opon zimowych. Zgodnie z niemiecką ustawą dotyczącą przystosowania samochodów do szczególnych warunków zimowych (StVO §2, 3a) przyjętą 1 maja 2006 roku, kierowcy zobowiązani są do wyposażenia samochodu w opony odpowiadające warunkom zimowym. W przypadku zatrzymania przez policję, kierowcy jeżdżący na letnich oponach po drogach pokrytych śniegiem, mogą zostać ukarani mandatem. Dotyczy to również samochodów blokujących lub utrudniających ruch na drogach. Jeśli samochód na letnich oponach spowoduje zimą wypadek, ubezpieczyciel kierowcy może odmówić pokrycia całości kosztów związanych ze spowodowaną szkodą, jeśli zastosowanie opon zimowych mogły zapobiec wypadkowi.
Austria
Na niektórych austriackich drogach, zwłaszcza w wyższych partiach gór, opony zimowe z bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm mogą być obowiązkowe. Poza taką indywidualną regulacją w Austrii nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Na niektórych drogach istnieje obowiązek stosowania łańcuchów zimowych, o czym informują znaki drogowe.
Szwajcaria
Mimo srogich zim, w Szwajcarii nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych. Kierowcy jeżdżący na oponach letnich mogą być pociągnięci do odpowiedzialności z tytułu konsekwencji wypadku, jeśli zastosowanie opon zimowych mogło zapobiec wypadkowi. Reguła ta ma zastosowanie również do opon zimowych z bieżnikiem o głębokości mniejszej niż 4 mm. Ogólna polisa ubezpieczenia zazwyczaj nie pokrywa takich kosztów.
Wielka Brytania, Francja i Kraje Beneluksu
Wielka Brytania
W Zjednoczonym Królestwie nie ma przepisów dotyczących opon zimowych. Jednakże, kierowcy z regionów, o których powszechnie wiadomo, że występują w nich duże opady śniegu, takich jak Szkocja, Góry Penińskie i Cumbria znają korzyści płynące z ich stosowania, podobnie jak osoby podróżujące zimą na kontynent. Wielu brytyjskich kierowców odczułoby znaczną korzyść stosując w niskich temperaturach opony zimowe.
Francja
We Francji nie ma przepisów dotyczących opon zimowych. Kierowcy w wielu częściach kraju, zwłaszcza na północy, wschodzie i południowym wschodzie, skorzystaliby na zastosowaniu opon zimowych. Na niektórych drogach we Francji kierowcy mogą napotkać obowiązek stosowania specjalnego wyposażenia zimowego, jak np. łańcuchy na koła lub kolce.
Belgia, Holandia i Luksemburg
Ostatnie wyjątkowo chłodne zimy udowadniają konieczność stosowania opon zimowych w krajach, w których wcześniej nie istniał typowy rynek tego typu ogumienia. „Zimówki”stają się coraz bardziej popularne wśród kierowców w Luksemburgu oraz we wschodnich częściach Belgii, w Ardenach. Tamtejsi kierowcy zauważyli już, że opony zimowe zapewniają większe bezpieczeństwo w nieprzewidywalnych zimowych warunkach. Stosowanie opon zimowych nie jest jednak w krajach Beneluksu obowiązkowe, choć są one szczególnie zalecane, zwłaszcza dla kierowców, którzy wykorzystują swoje pojazdy każdego dnia.
Kraje skandynawskie: Dania, Finlandia, Norwegia, Szwecja
Dania
W Danii nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, jednak są one szczególnie polecane ze względu na srogie warunki panujące zimą w tym kraju.
Norwegia
W Norwegii brak powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak prawo norweskie wymaga „stosowania opon o odpowiedniej przyczepności”oraz bieżnika o głębokości co najmniej 3 mm. Policja rozpatruje każdy przypadek z osobna, a Skandynawska Organizacja ds. Ogumienia i Obręczy (STRO) zaleca jazdę zimą w Norwegii wyłącznie na dobrych oponach zimowych. Przepisy te odnoszą się również do osób odwiedzających Norwegię.
Finlandia
W Finlandii, gdzie klimat jest wyjątkowo surowy, opony zimowe są obowiązkowe między 1 grudnia a 1 marca, zarówno dla mieszkańców Finlandii, jak i turystów. Bieżnik opony zimowej musi mieć co najmniej 3 mm głębokości;w przeciwnym razie policja może ukarać kierowcę wysokim mandatem.
Szwecja
W Szwecji stosowanie opon zimowych jest wymagane prawnie od 1 grudnia do 31 marca, w przypadku wystąpienia warunków zimowych. Przepis zaczyna obowiązywać w momencie, gdy drogi lokalne pokrywa śnieg lub błoto pośniegowe. Przepis ten nie dotyczy turystów podróżujących do Szwecji, jednak powinni zwrócić oni uwagę na obowiązek korzystania z opon o głębokości bieżnika co najmniej 3 mm. Ogólnie, turyści nie powinni wybierać się zimą do Skandynawii na letnich oponach. Kraje bałtyckie: Estonia, Litwa, Łotwa
Estonia
Opony zimowe są wymagane od 1 grudnia do 1 kwietnia. Okres ten może ulec zmianie w zależności od warunków pogodowych.
Litwa
Stosowanie opon zimowych jest wymagane od 10 listopada do 1 kwietnia.
Łotwa
Od 1 grudnia do 28 lutego kierowcy mogą prowadzić jedynie samochody wyposażone w opony zimowe. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 3 mm. We wszystkich krajach bałtyckich regulacje prawne dotyczą także turystów.
Polska, Rosja i kraje wschodnioeuropejskie
Polska, Bułgaria, Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry
W krajach tych nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak ze względu na występujące w większości krajów wschodnioeuropejskich surowe zimy, zalecane jest zakładanie „zimówek”. Na Węgrzech, zimą, w samochodach należy wozić komplet łańcuchów zimowych. Turyści nie posiadający ze sobą łańcuchów mogą nie zostać wpuszczeni do kraju. Na Słowacji trzeba wziąć pod uwagę, że od 15 listopada do 15 marca muszą być stosowane opony zimowe o głębokości bieżnika co najmniej 4 mm. Przepisy mówią, że wystarczy założyć dwie opony tego rodzaju.
Rosja
W Rosji nie ma jak dotąd przepisów dotyczących opon zimowych. W południowych i zachodnich częściach Rosji, w regionach położonych w pobliżu granic europejskich, wystarczą opony zimowe o normalnej charakterystyce. Jednak na Syberii i we wschodnich częściach Rosji zaleca się stosowanie opon z kolcami.
Kraje południowoeuropejskie
Włochy
We Włoszech nie ma powszechnego obowiązku stosowania opon zimowych, jednak na niektórych drogach w północnej części Italii są one szczególnie zalecane ze względu na zmieniające się warunki pogodowe.
Albania, Bośnia, Hercegowina, Serbia i Czarnogóra
Opony letnie są dozwolone zimą, jednak tylko w przypadku, gdy głębokość bieżnika wynosi co najmniej 4 mm. Alternatywnym rozwiązaniem jest stosowanie łańcuchów zimowych. Przepis dotyczy jedynie osi napędowej.
Chorwacja
Zimą należy stosować albo opony zimowe, albo opony letnie z zamontowanymi łańcuchami. Oba typy opon muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm.
Słowenia
Od 15 października do 15 marca samochody w Słowenii muszą być wyposażone w opony zimowe. W przypadku wystąpienia opadów śniegu, turyści mogą poruszać się jedynie samochodami wyposażonymi w opony zimowe. Jeśli na drogach nie leży śnieg, odwiedzający Słowenię powinni stosować się do przepisów obowiązujących w ich krajach ojczystych. Zimą turyści nigdy nie powinni wybierać się do Słowenii bez opon zimowych, zwłaszcza jeśli planują podróż przez północną część tego kraju. Prawo dopuszcza zamontowanie tylko dwóch opon zimowych.
Turcja
W Turcji nie ma obowiązku stosowania opon zimowych o określonych porach roku, jednak prawo nie precyzuje, jak pojazdy muszą być technicznie przygotowane do warunków pogodowych panujących zimą. Oznacza to, że jeśli prognozy przewidują srogą zimę, kierowcy powinni wyposażyć swoje samochody albo w opony zimowe, albo w łańcuchy. Dlatego też w wielu częściach Turcji, zwłaszcza na północy i we wschodnich regionach kraju, zaleca się montowanie opon zimowych.
Rozmowa z Januszem Krupą – menedżerem opon ciężarowych Goodyear Dunlop Tires Polska
InfoBus: Czy mógłby Pan ocenić rynek opon autobusowych w Polsce?
Janusz Krupa: Po polskich drogach jeździ około 85 tysięcy autobusów, rynek o którym rozmawiamy obejmuje mniej więcej 100 tysięcy opon. Grupa Goodyear posiada opony do każdego rodzaju autobusów. Aktualnie, z uwagi na to, że zbliża się zima bardzo gorąco polecamy opony zimowe, zwłaszcza do autokarów, które jeżdżą po terenach górzystych np. do Austii, Szwajcarii, Włoch.
IB: Wspomniał Pan o oponach zimowych –czy polscy przewoźnicy chętnie się w nie zaopatrują?
JK: Od jakiegoś czasu rynek autobusowych opon zimowych zaczął się rozwijać i to dosyć prężnie. W ubiegłym roku zostało sprzedanych około 2 tysiące takich opon. Warto zwracać uwagę na bezpieczeństwo, warto je stosować, szczególnie na dłuższych trasach czy terenach górzystych, nawet już w okresie jesiennym.
IB: Jaka jest Pana zdaniem pozycja firmy Goodyear na tym rynku?
JK: Jeżeli chodzi o opony autobusowe możemy wyróżnić dwa segmenty –opony do
autobusów dalekobieżnych i do miejskich. Zdecydowanym liderem, w komunikacji miejskiej jest Goodyear.
IB: Czy grupa Goodyear przewiduje kampanię reklamową poświęconą oponom do
autobusów.
JK: W zasadzie jeśli chodzi o opony autobusowe czy do samochodów ciężarowych nie organizuje się szerokich kampanii reklamowych. Jest to natomiast „mrówcza praca”z użytkownikami tych opon czyli przewoźnikami i to robimy cały czas.
IB: Czy macie Państwo zaufanych klientów, którzy korzystają wyłącznie z opon Goodyear?
JK: Tak. Obsługujemy największe firmy transportowe w Polsce, chociażby Deltę Trans. Jesteśmy także dostawcą opon do takich autobusów jak Solaris czy Autosan. Można powiedzieć, że to właśnie Solaris jest naszym głównym klientem jeśli chodzi o opony autobusowe.
IB: Jakie są plany firmy Goodyear związane z oponami do autobusów?
JK: W przyszłym roku planujemy wprowadzić nowe opony przeznaczone do transportu dalekiego, które będzie można wykorzystywać także w autobusach. Będą to opony Goodyear LHS2.
Goodyear jest największym producentem opon na świecie, z siedzibą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 80 zakładach w 28 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 80.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. Szczegóły na temat oferty opon firmy Goodyear można znaleźć na stronie internetowej:
www.goodyaer.pl .