Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Opole ma umowę Solarisem. Do MZK przyjadą pierwsze MEGA elektrobusy

infobus
19.10.2022 15:26

19 października Miasto Opole podpisało umowę z Solaris Bus & Coach na dostarczenie 8️ szt. autobusów elektrycznych.

Będą to zarówno osiemnastometrowe, jak i dwunastometrowe pojazdy, które na jednym ładowaniu przejadą minimum 100 km. Poza tym w zajezdni staną następne ładowarki, a na pętli przy ul. Pużaka zostanie zamontowana ładowarka pantografowa. Nowe autobusy mają przyjechać w ciągu 360 dni i będą obsługiwały linie 5, 9 i 13.  Wartość inwestycji to blisko 32 mln zł. O przetargu na te pojazdy pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

osiem autobusów

Podpisana w środę umowa między Miejskim Zakładem Komunikacji w Opolu i firmą Solaris Bus & Coach dotyczy dostarczenia miejskiej spółce ośmiu autobusów elektrycznych o wartości 31,8 mln złotych, z czego 85 proc. będzie pochodziło z dotacji unijnych. Pojazdy - sześć autobusów Urbino 12 electric i dwa Urbino 18 electric - mają być dostarczone do odbiorcy w ciągu roku od podpisania umowy.

-"Silniki pojazdów będą miały moc nie mniejszą niż 160kW w pojazdach solowych i nie mniejszą niż 230kW w przegubowych. Będą posiadały funkcję odzyskiwania energii w czasie hamowania. Spółka wymaga także zastosowania akumulatorów High Power typu LFP, które pozwolą przejechać w ruchu miejskim minimum 100 kilometrów na jednym cyklu ładowania. Pojazdy będą ładowane przy użyciu tak zwanego pantografu odwróconego oraz wtyczek Plug-in umieszczonych z boku oraz z przodu pojazdu" - poinformowało MZK w Opolu.

Pierwsze dostawy do Opola zostały zaplanowane na połowę 2023 roku. Tym samym już w przyszłym roku po ulicach Opola będzie jeździć 13. autobusów elektrycznych. Wszystkie marki Solaris. Pierwsze pięć autobusów elektrycznych Solarisów Urbino 12 electric już kursuje po mieście. Wyposażone zostały one w baterie Solaris High Energy++ i napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW. Zastosowano w nim ponadto, po raz pierwszy, lampy UV-C wewnątrz kanałów wentylacji, które niszczą 99,9 % wirusów (również COVID-19). Pierwsze opolskie elektrobusy można spotkać na linii numer 25 oraz częściowo linii numer 15.

fot. UM Opole

elektryczna trzynastka

Z kolei najnowsze opolskie e-busy to nowoczesne, komfortowo wyposażone autobusy miejskie. Będą posiadać wszystkie standardowe elementy do których przyzwyczaili się pasażerowie MZK: niską podłogę, klimatyzację, system elektronicznych tablic i głosowej informacji pasażerskiej, biletomat, kasowniki elektroniczne do karty OPOLKA!, a także dezynfektor. Te w wersji dwunastometrowej pomieszczą około 75 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących, zaś osiemnastometrowe autobusy przegubowe – około 110 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących.

O komfort termiczny zarówno w zimnych, jak i w gorących dniach, zadba wydajna klimatyzacja z funkcją grzania pompą ciepła. Klimatyzacja będzie wspierana systemem zwalczania wirusów, który wykorzystuje technologię UV. Do zwiększonego bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerów przyczyni się system Mobileye Shield+, zapewniający kierowcy lepszą widoczność dzięki kamerom umieszczonym na zewnątrz pojazdu. Asystent hamowania CMS (Collision Mitigation System) pozwoli zainicjować automatyczne hamowanie w sytuacjach zagrożenia ewentualnego zderzenia czołowego.

E-busy zaplanowane do Opola zostaną również wyposażone w system prekondycjonowania termicznego podczas ładowania. Pozwoli to zwiększyć zasięg pojazdów po naładowaniu baterii, a także skrócić czas pomiędzy startem autobusu a osiągnięciem optymalnej dla przewożenia pasażerów temperatury wewnątrz. Dodatkowo, dzięki procesowi rekuperacji, możliwe będzie przekształcanie energii kinetycznej powstającej w czasie hamowania pojazdu na energię elektryczną.

Na koniec dodajmy, że współpraca firmy Solaris Bus & Coach z miastem Opole została zawiązana w 2019 roku, wraz z pierwszym zamówieniem na 10 niskopodłogowych Urbino 12. Dwa lata później, w 2021 roku, wspólne działania zostały rozszerzone również w obszarze napędów zeroemisyjnych – miasto zamówiło wtedy 5 pierwszych autobusów elektrycznych, wraz z infrastrukturą ładowania.

fot. UM Opole

OPOLSKIE ELEKTROBUSY

Nowe autobusy elektryczne MZK Opole mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m (MAXI) oraz od 17,9 do 18,75 m (MEGA), a wysokość max. 3,4 m. Elektryki będą posiadały funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej. Z kolei w przypadku baterii, MZK wymaga zastosowania akumulatorów High Power typu LTO lub równoważnych NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 100 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 300 kW. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo - zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in, umożliwiające ładowania z mocą 120 kW – a także systemem pantografowym za pomocą odwróconego pantografu.

Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Jednocześnie MZK nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła I drzwi, jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie będą za to takie udogodnienia jak radio czy lodówka. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane.

Pasażerowie będą siedzieć na fotelach wykonanych z tworzywa sztucznego gładkiego, atestowanych z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną z możliwością ich montażu i demontażu, odpornych na ścieranie, zabrudzenia, łatwych do czyszczenia.

System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna albo dwie wewnętrzne (w zależności od długości autobusu). Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablice wewnętrzne mają być oparta na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych. Autobusy mają być wyposażone w system neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów, którego działanie polega na wykorzystaniu lamp UV zapewniających oczyszczanie powietrza recyrkulowanego w stopniu zapewniającym bezpieczeństwo rozumiane, jako możliwość eksploatacji systemu pod względem zagrożeń wirusami (np. SARS-CoV-2), bakteriami, grzybami itp.