Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Olsztyn zmienia układ. Nowa rola autobusów

infobus
24.09.2015 13:43

Nowy układ komunikacyjny, uwzględniający tramwaje – nowyśrodek transportu, zapewniający także większą częstotliwość kursów autobusów iwprowadzający autobusy „dowozowe” do tramwaju zaprezentowali wczwartek olsztyńscy urzędnicy. Ma obowiązywać od połowy grudnia.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz powiedział podczaskonferencji prasowej, na której przedstawiono nowy plan komunikacyjny, żezakłada on przede wszystkim lepsze skomunikowanie południowych dzielnicOlsztyna, czyli największych osiedli – zwanych sypialni, m.in. Jarot, Nagórek iPieczewa z centrum miasta.

Autobusy pojadą częściej

Nowy układ uwzględnia także lepszą, dostosowaną do potrzebpasażerów komunikację autobusową, tam, gdzie nie będzie linii tramwajowych.”Na większości linii w dni robocze autobusy kursować będą w godzinachszczytu co kwadrans, a nawet częściej. Wszystko po to, by mieszkańcy Olsztynamogli skorzystać z tej lepszej oferty i przesiedli się z samochodów do środkówkomunikacji zbiorowej” – podkreślił prezydent.

Jak zapewnił, budowa linii tramwajowych nie będzie opóźnionai zgodnie z planem zostanie zakończona w połowie października, a z nowegośrodka transportu olsztynianie i przyjezdni będą mogli korzystać od połowygrudnia. Jak dodał, miastu udało się pozyskać dodatkowe pieniądze na tramwajowąinwestycje. „Do projektu o wartości 350 mln zł pozyskano z MinisterstwaInfrastruktury i Rozwoju dodatkowo 13 mln zł. Trwają starania, by uzyskaćjeszcze kolejne dodatkowe 12 mln zł” – podkreślił prezydent Grzymowicz.

Autobusowe linie dowozowe

Jak zaznaczyłdyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu Jerzy Roman powstają trzy linietramwajowe, których rozkład jazdy będzie ściśle powiązany z rozkładami jazdylinii autobusowych. Chodzi o to, by pasażerowie mogli dojechać wygodnie iszybko do swych docelowych miejsc. Ponieważ tramwaj wraca do Olsztyna po 50latach i jest obecnie budowany od podstaw, to powstająca teraz sieć nie jestjeszcze na tyle rozbudowana, by zapewnić wygodne dojazdy na terenie całegomiasta. Dlatego urzędnicy zapowiadają powstanie specjalnych linii autobusowych”dowozowych” do tramwaju.

Takich linii będzie 5, a ich celem będzie zapewnieniepasażerom szybkiego dojazdu do przystanków tramwajowych, z których podróżnibędą kontynuować jazdę tramwajem. Będzie to przesiadka w systemie „drzwi wdrzwi.” Te „dojazdowe” linie autobusowe będą kursować wyłączniew godzinach porannego i popołudniowego szczytu.

Oprócz tramwaju i „dojazdowych” linii autobusowychpasażerowie będą korzystać z 21 linii autobusowych zwykłych i 6 liniiautobusowych okresowych zapewniających pasażerom dojazd do wyznaczonych miejscw określonych miesiącach. Chodzi o dojazd np. do ogrodów działkowych czy naplażę miejską.

W nowym układzie komunikacyjnym zmienią się numery liniiautobusowych. Numery od 1 do 99 będą zarezerwowane dla tramwajów. Na razie wOlsztynie będą trzy linie tramwajowe – 1, 2 i 3. Autobusy stałych linii dziennychbędą zaczynały się od liczby 100. Przy czym, aby nie rewolucjonizowaćnazewnictwa, do ?setki? dodany będzie obecny numer autobusu, czyli np.dzisiejsza linia nr 1 będzie nosiła numerację 101. Liczbą 200 będą oznakowanelinie autobusowe dowożące do przystanku tramwajowego, od nr 300 będą zaczynałysię linie okresowe, a linie nocne będą nosiły trzyznakowe numery N01 i N02. Znowego układu zniknie linia numer 15, uchodząca za jedną z najpopularniejszychlinii w Olsztynie. Jej trasę zastąpią częściowo tramwaje. Jak tłumacząurzędnicy nie była ona jednak w pełni wykorzystana przez pasażerów i bardzokosztochłonna. Dlatego zostanie zastąpiona przez inne linie zmodyfikowane idostosowane do potrzeb podróżnych.

Jak podają władze Olsztyna koszty związane z nowym układemkomunikacyjnym zwiększą się od 2016 roku o 7 mln zł rocznie. Jest to związane zpoprawą obsługi pasażerów i wprowadzeniem nowego środka transportu – tramwaju.Urzędnicy liczą, że mieszkańcy Olsztyna przesiądą się do komunikacji miejskiej.”W ciągu ostatnich 5 lat MPK, czyli spółka zapewniająca transport zbiorowyna terenie miasta straciła 20 tys. pasażerów dziennie. Mamy nadzieję, żeodzyskamy na początek tych klientów” – powiedział dyr. Roman.