Olsztyn: PKS będzie sprywatyzowany
Wiele wskazuje, że nastąpi to jeszcze w tym roku –pisze Gazeta Wyborcza. Jest już inwestor, właśnie trwa wycena spółki. Przedsiębiorstwo przynosi zyski, ale potrzebne są inwestycje, przede wszystkim w nowe autobusy. Prywatyzacja jest najlepszym sposobem, by rozwiązać problem braku pieniędzy – teraz PKS utrzymuje się z biletów i usług transportowych. Trwają już analizy finansowe dotyczące przedsiębiorstwa, niezbędne do przekształcenia firmy. – Wszystko idzie w dobrym kierunku. Najbardziej prawdopodobną formą własności jest utworzenie spółki pracowniczej – mówi Adam Iwaniuk, dyrektor olsztyńskiego PKS-u. Jest także chętny inwestor. Jest nim spółka pracownicza, która powstała na początku września. Oprócz załogi należy do niej grupa kapitałowa – są w niej PKS Żary, PKS Gorzów Wielkopolski, PKS Bydgoszcz, PKS Piła, PKS Wałcz, PKS Leszno i PKS Myślibórz. – Grupa zajmuje się także transportem towarowym, dzięki czemu firma nie będzie uzależniona tylko od przewozów pasażerskich – mówi Jerzy Szczepanik, dyrektor wydziału skarbu państwa i przekształceń własnościowych w olsztyńskim Urzędzie Wojewódzkim. Spółka będzie teraz negocjować z wojewodą warunki przejęcia majątku PKS w Olsztynie. Pracownicy wzięliby go w leasing, a grupa kapitałowa zainwestowałaby w nowe autobusy. Właśnie wyeksploatowany tabor stanowi największą bolączkę przedsiębiorstwa. – Potrzebujemy nowszych i dostosowanych do obecnych potrzeb 20-30-osobowych pojazdów – mówi Adam Iwaniuk. Nie obędzie się też bez wybudowania ekologicznej myjni. – W ciągu 5 lat trzeba zainwestować 9-10 mln zł – ocenia Szczepanik. Jak twierdzi Iwaniuk, załoga nie ma na razie zastrzeżeń do proponowanej formy prywatyzacji. Na 266 zatrudnionych osób 249 zadeklarowało przystąpienie do nowej spółki. – Wszyscy otrzymają pakiet socjalny z minimum 3-letnią gwarancją zatrudnienia. Sądzę, że rozmowy uda się sfinalizować pod koniec grudnia – mówi Szczepanik. Podobny los czeka inne przedsiębiorstwa państwowe w województwie. Na prywatyzację czekają PKS w Kętrzynie i Mrągowie. Szczegóły w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/olsztyn/1,48726,3622046.html .