Okiem eksperta: Podmiejska hybryda, czyli MAN Lion`s Intercity LE
O najnowszym, hybrydowym wcieleniu autobus międzymiastowego MAN Lion’s Intercity LE pisze Zbigniew Rusak, juror konkursu „Bus of the Year”.
Pojazd ten – podobnie jak MAN Lion`s City 10 E – został pokazany podczas wrześniowego MAN Experience Day, kiedy dziennikarzom-członkom jury zaprezentowano nową ofertę „lwa” dla podmiejskich i lokalnych przewoźników. To propozycja przede wszystkim dla operatorów, obsługujących linie podmiejskie o długości do 50 km, gdzie najlepiej można wykorzystać funkcjonalność układu hybrydowego. W porównaniu ze standardowym Lion’s Intercity LE, wersja hybrydowa wyróżnia się niewielką nadbudówką w tylnej części pojazdu.
Hybrydą za miasto
Najnowszy autobus międzymiastowy MAN - niskowejściowy model Lion’s Intercity LE Hybrid wyposażony został w moduł lekkiej hybrydy z systemem start-stop, który umożliwia zmniejszenie zużycie paliwa o około 15%. Rozwiązanie to przeniesiono z klasycznego autobusu miejskiego Lion’s City 12D i zoptymalizowano pod kątem warunków występujących na liniach podmiejskich i międzymiastowych w obszarach metropolitalnych.
Autobus o długości 13,15 metra przystosowano do przewozu 88 pasażerów, w tym 42 na miejscach siedzących. Wnętrze funkcjonalnie podzielono na dwie części: przednią niskopodłogową adresowaną dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub podróżującej na niewielkie odległości i tylną dostępną po pokonaniu dwóch stopni, adresowaną dla podróżnych jadących na większych dystansach. Aby uniknąć zbierania się ludzi przy środkowych drzwiach, wnętrze na przeciwko tych drzwi, zaadresowano głównie dla pasażerów stojących, podczas gdy stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich zlokalizowano po prawej stronie pojazdu. Jak przystało na autobus międzymiastowy ponad siedzeniami pasażerskimi zabudowano półki na podręczny bagaż. Na dolnej powierzchni tych półek zabudowano panel pasażera, zawierający indywidualne oświetlenie i nawiewy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd napędzany jest 6-cylindrowym silnikiem Euro-6d D1556 o mocy 243 kW (360 KM), zestrojonym z automatyczną skrzynią biegów ZF 6AP1620 Ecolife 2. Praca silnika spalinowego wspomagana jest przez silnik elektryczny o mocy 12 kW, zasilany z superkondensatora o pojemności 40 kWh, gromadzącego energię hamowania.
Przy takim rozwiązaniu, ważna jest nie tylko niższa emisja i niższe koszty eksploatacyjne, lecz również możliwość większego dofinansowania zakupu taboru jako taboru niskoemisyjnego, podobnie jak w przypadku autobusowych gazowych.
Więcej o tej konstrukcji można przeczytać TUTAJ