Ofensywa CNG – Słupsk i Citelisy 18
infobus
09.01.2007 19:54
Ofensywa CNG – Słupsk i Citelisy 18
15 grudnia 2006 roku odbyło się oficjalnie otwarcie nowoczesnej stacji paliw Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupsku. Impreza była także okazją do prezentacji pierwszych w Polsce autobusów Irisbus Citelis 18, napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), zakupionych przez słupskiego przewoźnika.
Rozwój CNG w Polsce
O godzinie 12 w słupskim ratuszu odbyła się prezentacja Pomorskiej Spółki Gazownictwa. Spółka ta w znacznym stopniu dofinansowała budowę kompleksu paliwowego na terenie bazy MZK Słupsk w Kobylnicy. Po krótkiej prezentacji PSG oraz MZK Słupsk przyszedł czas na omówienie technicznych walorów nowej stacji paliw, po czym prezes PSG, Ryszard Orłowski, przedstawił raport roczny PSG na rok 2005 i 2006. Poruszone zostały zagadnienia dalszego rozwoju rynku CNG w Polsce, stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego oraz zastosowanie owego paliwa w komunikacji miejskiej. O powodzeniu projektu tego rodzaju paliwa w komunikacji świadczą choćby badania Komisji Europejskiej. Również rozwój stacji CNG na świecie wzrasta –w 2001 roku było ich 4641, z czego jednak tylko 4 w Polsce. W 2006 roku natomiast liczba na świecie doszła do prawie 9000 stacji, z czego 20 w Polsce.
Na prezentacji został również przedstawiony koncern Irisbus oraz jego wpływ na rozwój CNG w Polsce. Koncern ten jest niekwestionowanym liderem rynku pojazdów zasilanych gazem ziemnym w Europie. Do produktów Irisbusa napędzanych CNG zaliczamy: Irisbus Daily CNG, Irisbus Citelis 12/18 CNG. Korzyści z zakupu takiego typu autobusu jest wiele: m.in. obniżenie poziomu emisji szkodliwych substancji dla środowiska, obniżenie hałasu czy powiększenie efektu ekonomicznego ze względu na niższy koszt paliwa. Warto dodać, że do najważniejszych kontraktów koncernu Irisbus w Polsce należy dostawa autobusów CNG –5 sztuk Citelis 18 do Słupska oraz 8 sztuki Citelis 12 do Wałbrzycha. Pojazdy z obu kontraktów można było obejrzeć tuż po konferencji.
Charakterystyka autobusu Irisbus Citelis 18 CNG
Przekazane do Słupska autobusy to wspólne dzieło francuskiej i czeskiej filii Irisbusa. W Słupskiej Kapenie odbył się jedynie montaż końcowy polegający na zamontowania wyświetlaczy, kasowników, 6-ciu kamer z monitorem w kabinie kierowcy, systemu głośnomówiącego wraz z dwoma wyświetlaczami wewnętrznymi firmy R&G. Pojemność autobusu to 134 miejsc, w tym 38 siedzących. Wymiary pojazdu: 17 800mm długości, 2 500mm szerokości i 3 295 wysokości. Nadwozie pojazdu zabezpieczone jest za pomocą kataforezy, poszycie wykonane jest z aluminium oraz tworzywa sztucznego. Butle z gazem –10 sztuk o pojemności 155l każdy –umieszczone są na dachu. Jednostką napędową autobusu to silnik IVECO Coursor 8 CNG mocy 228kW/2000 obr/min. Według producenta zaletą tych silników jest:
– stechiometryczny proces spalania
– elektroniczne sterowanie pracy silnika
– sekwencyjny elektroniczny wielopunktowy wtrysk
– spełnianie wymogów ekologicznych EEV
Przedstawiciel Irisbusa zwracał uwagę na zerowe niebezpieczeństwo użytkowania gazu jako napędu w pojazdach tego koncernu. Każdy z autobusów dostarczonych do Słupska posiada zawór z termicznym bezpiecznikiem i ogranicznikiem ilości tankowanego gazu w każdej butli, istnieje możliwość odcięcia paliwa w przypadku zaistnienia kolizji. Autobus jest bezpieczny podczas tankowania: przy otwartym wlewie paliwa nie można uruchomić silnika – zamontowany jest zawór ciśnieniowy na wlewie paliwa.
Autobus dostarczony MZK Słupsk jest pojazdem trzydrzwiowym. Warto zwrócić uwagę na fakt, że na zakup fabrycznie nowych pojazdów przegubowych z taką ilością drzwi zdecydowało się jak na razie obok Słupska jedynie MPK Częstochowa. Pierwsze dwa wejścia pozbawione są stopni wejściowych, aby dostać się do wnętrza trzecimi drzwiami, należy pokonać jeden niewysoki stopień. W drugich drzwiach zamontowana jest rampa dla wózków inwalidzkich, autobus nie posiada jednak funkcji „przyklęku”. Naprzeciwko drugich drzwi znajduje się miejsce dla wózków, jednakże można mieć wątpliwości, czy nie jest ono zbyt małe. Inwalida w tym miejscu ma do dyspozycji pasy, jednak o specjalnej „desce”do której taka osoba miałaby się przypiąć już zapomniano. Głównym elementem stanowiska kierowcy jest pulpit firmy VDO, sama kabina jest całkowicie zabudowana, jednakże w taki sposób, że pasażerowie wsiadający przednimi drzwiami mają do dyspozycji całą ich szerokość. W upalne dni kierowców nowych przegubowców ochłodzi klimatyzacja (stąd między innymi zabudowana kabina)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Otwarcie stacji CNG
Około godziny 14 wszyscy goście zebrani w ratuszu udali się do autobusów podstawionych na plac przed słupskim ratuszem –dwóch Irisbusów Citelis 18 CNG. Wycieczka gazowymi autobusami zakończyła się w Kobylnicy, przy nowowybudowanej stacji paliw MZK Słupsk. Remont trwał okrągły rok. W tym czasie wyburzono starą stację, wykopano stare i zamontowano nowe zbiorniki z paliwem oraz wybudowano od nowa cały obiekt wraz ze sklepem dla klientów. Główną przyczyną modernizacji stacji było przystosowanie jej do nowych zadań –potrzebne były tradycyjne dystrybutory ON, ale także LPG, CNG oraz Etanolu E-95 (w chwili obecnej trwa nadzorowana przez politechnikę warszawską próbna eksploatacja pierwszej Scanii zasilanej alkoholem). Poza główną stacją obok zrobiono wjazd dla pojazdów MZK i stworzono odrębną stację –tylko dla użytku wewnętrznego MZK. W uroczystości otwarcia brali udział m.in. prezydent miasta Słupska 05 Maciej Kobyliński, wójt gminy Kobylnica Leszek Kuliński (na terenie której znajduje się Baza MZK Słupsk) oraz prezes MZK Słupsk, January Senko. Po otwarciu stacji odbyła się konferencja prasowa dla dziennikarzy oraz uroczyste tankowanie jednego z gazowych autobusów. Całą imprezę zamykał poczęstunek dla gości, organizowany w sali konferencyjnej MZK.