Ofensywa Bogdana w Polsce

infobus
03.12.2009 11:40
Dolnośląskie Linie Autobusowe, z dniem 21 listopada rozpoczęły realizowanie zadania „Miękinia”, na które składa się obsługa linii 117, 123, 137, 138, 917 i 923, według nowego, obowiązującego właśnie od tej daty rozkładu jazdy. W związku z tym flota przewoźnika wzbogaciła się, jak dotychczas o cztery, fabrycznie nowe autobusy Bogdan A-092. Wozy te posiadają częściowo niską podłogę oraz trap dla inwalidów. Całkowita pojemność autobusu wynosi 51 miejsc, z czego 22 pasażerów może podróżować na miejscach siedzących. Przedstawiciel na Polskę marki Bogdan –krakowska firma Vigra –zaprezentowała taki autobus na tegorocznych targach Transexpo w Kielcach oraz Silesia Komunikacja. Jak widać opłacało się, Bogdany znalazły nabywców. Jak już informowaliśmy na łamach InfoBusa, ta sama firma, jeszcze niedawno reprezentowała na naszym rynku LAZ-a. 4 sztuki modelu A183 City, udało się jej sprzedać, w 2007 roku do Kielc. Jak twierdzi ukraiński producent „w swojej ofercie prezentuje modele stworzone z zastosowaniem innowacyjnych materiałów i sprawdzonych rozwiązań z użyciem zagranicznych podzespołów DEUTZ, ZF, Allison, MAN, wszystko to w połączeniu z najnowszymi światowymi trendami w projektowaniu autobusów”. Czy tak rzeczywiście jest, pokaże czas, a co za tym idzie liniowa eksploatacja Bogdanów. 
Bogdan A-092
Ukraińskie pojazdy to pierwsze takie wozy w taborze Dolnośląskich Linii Autobusowych. Cztery egzemplarze oznaczono numerami 1001-1004. Dotychczas we flocie wrocławskiego przewoźnika aż tak egzotycznych autobusów nie było, mimo, iż pojawiały się tam wozy dość ciekawe. Tabor DLA to przekrój polskiej i zagranicznej motoryzacji autobusowej. I tak, na przestrzeni 12 lat istnienia przewoźnika, w jego zajezdni pojawiał się Autosany (H6 i H7), Ikarusy (260 i 280), Jelcze (od M11 i pr110, poprzez 120M, aż do L090M i M081MB), MAN-y (NL263 i SL223), Mercedesy (od O303 poprzez O405 i O405M, do O345 i O530), Setra S213, czy zakupione od łódzkiego MPK pięć Solarisów Urbino 12. W 2003, firma wprowadziła do eksploatacji pierwszy w Polsce, niskopodłogowy autobus miejski napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG). Był to Neoplan N4016. Oprócz tego modelu DLA eksploatują również inne Neoplany –N316 i przegubowe N4021. Dziś, jak chwali się przewoźnik na swojej stronie internetowej, posiada on największą w Polsce ilość fabrycznych, niskopodłogowych autobusów napędzanych gazem ziemnym CNG. Są to 4 Neoplany N 4016 CNG, 1 Neoplan N316EU CNG oraz 7 Neoplanów N4021 CNG.
Bogdan A-092Bogdan A-092
Dane techniczne autobusów Bogdan A-092
Miejsca siedzące
22
Całkowita liczba miejsc
51
Siedzenia
Półmiękkie z poręczą do regulacji
Długość
7 430 mm
Szerokość
2 380 mm
Wysokość
2 820 mm
Rozstaw osi
3 815 mm
Przedni rozstaw kół
1 680 mm
Tylny rozstaw kół
1 650 mm
Masa własna
4 500 kg
Dopuszczalna masa całkowita,
7950 kg
Skrzynia biegów
Manualna, 5-biegowa
Drzwi
1-2
Kolejny Bogdan na ulicach Chrzanowa
Przez kilka ostatnich dni firma EL-BUD z Jaworzna testowała najnowszy produkt ukraińskiego producenta autobusów Bogdan. Został on użyczony przez krakowską firmę VIGRA, która jest przedstawicielem Bogdana na polskim rynku. W odróżnieniu od niskoweściowego modelu A60110 którego 2 sztuki są eksploatowane przez przewoźnika z Jaworzna od kilku miesięcy, nowy model A09280 jest krótszy o ponad 2 metry i posiada 8 440 mm długości. Autobus posiada podobne parametry techniczne jak jego „większy brat”, tj. silnik ISUZU, mechaniczną skrzynię biegów, oś przednią VOITH a napędową RABA. Model A09280 posiada niską podłogę od przodu do tylnej krawędzi drugich drzwi. W jego wnętrzu może podróżować 65 osób w tym 19 na miejscach siedzących wyprodukowanych przez firmę ASTROMAL spod Leszna. W skład systemu informacji pasażerskiej wchodzi komplet elektronicznych tablic diodowych oraz dwa kasowniki biletowe.
Bogdan A09280 Bogdan A09280 Bogdan A09280
Stanowisko pracy kierowcy posiada wydzieloną kabinę z drzwiami. Wskaźniki są czytelne, a przyciski przejrzyście i funkcjonalnie rozmieszczone. Widoczność z miejsca pracy kierowcy jest bardzo dobra, a niewielkie zastrzeżenia można mieć do lewego lusterka kierowcy, które utrudnia niektóre manewry na drodze.
Na naszym rynku model może konkurować z autobusami Autosan M09LE Sancity, Maz 206, Solaris Alpino 8.6 lub 8.9 LE. Z całą pewnością jego największym atutem będzie bardzo niska cena, jednak do czasu zaprezentowania wersji z silnikiem spełniającym obecnie obowiązujące normy czystości spalin i polskiej homologacji trudno będzie przekonać większych przewoźników do jego zakupu.
Bogdan A09280 Bogdan A09280 Bogdan A09280
W ostatnim czasie na zakup autobusów Bogdan zdecydował się również IREX Sosnowiec.