Od kogo kupi hybrydę ZKP Suchy Las? Analiza SWZ
Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las sp. z o. o. kupuje autobus hybrydowy.
Pojazd ma być dostarczony do zamawiającego w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Przyglądamy się pozostałym wymaganiom SWZ. O finansowaniu zamówienia, jak i o jego warunkach formalnych pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
Za co punkty?
ZKP Suchy Las wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (35%), gwarancji (5%).
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, zamawiający wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- szkielet nadwozia i podwozia - stal odporna na korozję – nierdzewna 1.4003 wg PN-EN-10088 lub aluminium – 5 pkt,
- wykonanie nadwozia - poszycie zewnętrzne ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej 1.4003 wg PN-EN -10088, aluminium lub tworzyw sztucznych i ich kompozytów – 5 pkt,
- poszycie boczne wykonane w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 2 pkt,
- napęd hybrydowy szeregowy – 5 pkt,
- rodzaj silnika diesla - silnik 4 cylindrowy – 3 pkt,
- częstotliwość obsług silnika zgodnie z zaleceniami producenta silnika co 50 000 km lub więcej – 2 pkt,
- rodzaj magazynu energii – superkondensatory – 5 pkt,
- autobus z 3-częściową szybą czołową składającą się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 3 pkt,
- autobus z liczbą okien uchylnych lub przesuwnych w przestrzeni pasażerskiej pojazdu równą lub większą niż 8 – 2 pkt,
- autobus z zawieszeniem osi przedniej zależnym (belka sztywna) – 3 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobus hybrydowy ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Ma on posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego. Autobus ma być napędzany silnikiem spalinowym i silnikiem elektrycznym w szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym systemie hybrydowym wyposażonym w system START-STOP. Silnik spalinowy to silnik czterosuwowy, rzędowy, nie mniej niż 4-cylindrowy, chłodzony cieczą, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa, spełniający normę czystości spalin EURO 6 o maksymalnej mocy netto minimum 145 kW. Z kolei silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego mają być elektryczną jednostką napędową, zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim, jednakże moc chwilowa tego silnika nie może być mniejsza niż 100 kW. Układ napędu hybrydowego powinien odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania urządzeń do magazynowania energii elektrycznej (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Silnik elektryczny ma być umieszczony w piastach kół lub przed mostem napędowym lub za mostem napędowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kabina kierowcy powinna być typu zamkniętego z oszklonymi drzwiami zamykanymi na zamek patentowy. Kierowca będzie mógł skorzystać m.in. z gniazda USB.
Z kolei pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym. Autobus będzie wyposażony w tablice kierunkowe LED. Wewnętrzną informację pasażerską stanowić mają dwie tablice – podsufitowa oraz boczna. Ostatnia z wymienionych to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali – tzw. termometr.
Mamy pewniaka
Kryteria oceny ofert nie pozostawiają za dużo pola do rozważań na temat potencjalnej konkurencji w tym przetargu. Takie premie jak: szyba czołowa dzielona w pionie, szeregowy układ hybrydowy, nadwozie i podwozie wykonane ze stali nierdzewnej, przesądzają o tym, że największe szanse na wygraną ma Solaris. O tym czy mamy rację przekonamy się podczas otwarcia ofert, czyli w dniu 28 czerwca.