Od kogo GAiT wynajmie autobusy wodorowe? Analiza SWZ
Gdańskie Autobusy i Tramwaje chcą wynająć 10 autobusów wodorowych przez okres 10 lat. Sprawdzamy, kto ma największe szanse, aby wygrać ten kontrakt.
Przetarg, który wyłoni dostawcę autobusów już trwa. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Jakie wodorowe konstrukcje preferuje GAiT? Sprawdzamy SWZ.
Ocena oferentów
GAiT będzie punktować wykonawców z uwzględnieniem trzech kryteriów:
- ceny – 80 pkt,
- największej liczby miejsc pasażerskich w autobusie ogółem bez miejsca dla kierowcy - 10 pkt,
- waloryzacji (najwyższy współczynnik korygujący stopę waloryzacji) – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Wodorowce dla GAiT mają mieć długość od 11,5 do 13,5 m, zaś ich wysokość nie może przekraczać 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc silników (sumaryczna) ma wynieść minimum 150 kW. Pojazdy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych, które musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Do tego, konieczny będzie zespół kompozytowych zbiorników ciśnieniowych typu III lub IV o pojemności zapewniającej zasięg autobusu minimum 330 km w codziennej eksploatacji liniowej na jednym tankowaniu. Ponadto, autobusy mają być wyposażone w baterie trakcyjne wspomagające pracę ogniwa paliwowego oraz umożliwiające przejazd pojazdu na dystansie minimum 20 km bez ładowania według cyklu E-SORT2, w przypadku np. awarii ogniwa wodorowego lub wyczerpania paliwa wodorowego w zbiornikach. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii. Pojazdy muszą być wyposażane w automatyczny system tzw. „sztuczny hałas” - tzn. w system emitujący dźwięk ostrzegający o zbliżaniu się autobusu aktywowany przy prędkości poniżej 30 km/h.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z wkładkami tapicerowanymi tkaniną składającą się z co najmniej 80% wełny i odpornej na zużycie. Miejsce pracy kierowcy to kabina oddzielona od przestrzeni pasażerskiej, wyposażona w drzwi otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Znajdą się tam m.in. lodówka, radio, gniazda USB. Autobusy będą w pełni klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w technologii LED, wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli barwy bursztynowej. W środku autobusów znajdą się ekrany LED o przekątnej 22 cale, umożliwiające wyświetlanie numeru i przebiegu linii oraz wyświetlanie materiałów wideo. Ponadto SIP uzupełnią wyświetlacze wewnętrzne boczne wykonane w technologii LCD z podświetleniem LED, o rozmiarze 38 cali.
Pasażerów policzy system liczenia pasażerów kompatybilny z systemem użytkowanym przez zamawiającego – systemem MUNICOM. Dodatkowo każdy pojazd będzie wyposażony w fabrycznie nowy defibrylator AED pracujący w trybie automatycznym.
Wodorowe trio?
GAiT przyzwyczaił nas do tego, że zamawia autobusy z bogatym wyposażeniem. Nie inaczej jest tym razem. Przewoźnik zadbał, aby nowe pojazdy gwarantowały komfortową pracę kierowców i przyjemną podróż pasażerom. Liberalne SWZ i brak typowych kryteriów technicznych to idealne połączenie w celu uzyskania konkurencyjnych cenowo ofert. W tym przypadku stawiamy na sprawdzone wodorowe trio – Solaris, Arthur Bus i PAK-PCE. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 8 maja.