Od autobusów gazowych po elektryczne. Przykład Norymbergii

infobus
04.10.2023 08:02

Od gazyfikacji po elektryfikację - tak w skrócie można opisać w ostatnim czasie rozwój autobusowej firmy VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg.

Dodajmy, że wcześniej niemiecki przewoźnik był uznawany za prekursora w zakresie gazyfikacji miejskiej floty i jeszcze kilka lat temu spółka bardzo mocno stawiała na biogaz. Natomiast teraz VAG mocno promuje zieloną energię elektryczną. Docelowo firma planuje całkowitą konwersję swojej floty autobusów na napęd elektryczny i to na początku przyszłej dekady.

100 lat istnienia VAG

VAG – przewoźnik z Norymbergii świętuje w tym roku 100 lat swojego istnienia. Pierwszą linię autobusową na południu miasta uruchomiono 15 stycznia 1923 roku. Przewoźnik zawsze znajdował się w czołówce firm, które próbowały i rozwijały nowe technologie. Bez wątpienia przyczyniła się do tego bliskość MAN w Norymberdze.

Od 2017 r. VAG rozpoczęło proces przejścia na autobusy elektryczne. Na początku 2018 roku wprowadziła do użytku pierwszy autobus elektryczny: Solaris Urbino electric. Pierwszy elektryczny autobus solo okazał się niezawodny i można go było już eksploatować na większości tras. Jednakże nadal istniał potencjał do ulepszeń, tak jak w przypadku każdej nowej technologii. VAG natychmiast zajął się takimi ulepszeniami i rozważył aspekty, które nie były jeszcze idealne – na przykład klimatyzację – przy przyszłych zakupach pojazdów.

Od gazyfikacji po elektryfikację - tak w skrócie można opisać w ostatnim czasie rozwój autobusowej firmy VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg.
fot. VAG

Eko-zajezdnia

Budowę zajezdni dla autobusów elektrycznych rozpoczęto w czerwcu 2020 roku. VAG zdecydował się na otwarty, ale zadaszony parking dla łącznie 39 autobusów elektrycznych. Dwie konstrukcje z otwartym dachem w kształcie bumerangu mają łączną powierzchnię ok. 3700 metrów kwadratowych. Na dachach zamontowana jest instalacja fotowoltaiczna o łącznej mocy szczytowej około 330 kWp.

Wytwarzana tu ekologiczna energia elektryczna pokrywa zapotrzebowanie na moc sąsiedniego warsztatu autobusowego i zmniejsza ilość energii elektrycznej pobieranej w tym celu z sieci praktycznie do zera. Infrastrukturę do ładowania zapewniła firma Siemens. Pojazdy ładowane są zarówno w dzień, jak i w nocy, w zależności od wymagań i specyfikacji. Zaletą tego rozwiązania jest to, że kierowca może sam zaparkować autobus na przydzielonym mu miejscu parkingowym i podłączyć go za pomocą kabla ładującego. Personel warsztatu musi interweniować jedynie w przypadku awarii. Tankowanie autobusów na olej napędowy i gaz ziemny wykonują wyłącznie pracownicy warsztatu.

Ciekawostką jest to, że podobnie jak wiele innych dachów budynków firmy VAG, również dachy zajezdni są intensywnie zazieleniane. Dodatkowo posadzono 35 nowych drzew i zazieleniono teren zajezdni.

Rozpoczynając pięć lat temu elektryfikację swojej floty autobusowej, firma VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg otworzyła nowy rozdział w historii transportu lokalnego w Norymbergii.
fot. VAG

Modernizacja zajezdni

Rosnąca flota autobusów elektrycznych wymaga dodatkowych miejsc parkingowych i stacji ładowania. Z tego powodu od jesieni 2022 roku VAG przebudowuje istniejącą zajezdnię autobusową i optymalizuje jej zabezpieczenie przeciwpożarowe w trakcie bieżącej eksploatacji. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2023 roku. Zadaszenie powiększy halę o dodatkowe miejsca parkingowe dla 24 autobusów.

Dodatkowo na zielonym dachu zostaną zamontowane elementy fotowoltaiczne, które następnie będą produkować prąd do ładowania. Po przebudowie w hali znajdą się miejsca parkingowe dla 171 autobusów elektrycznych, w tym na 72 autobusy standardowe i 99 autobusów przegubowych. Po wycofaniu z eksploatacji ostatniego autobusu na gaz ziemny w 2027 r. zdemontowana zostanie duża instalacja do tankowania gazu ziemnego, a także instalacje do tankowania na silnik Diesla. VAG zainwestuje ponad pięć milionów euro w przebudowę i rozbudowę istniejącej zajezdni autobusowej.

Od gazyfikacji po elektryfikację - tak w skrócie można opisać w ostatnim czasie rozwój autobusowej firmy VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg.
Fot. VAG / Klaus Schillinger

Ekologiczny prąd

Wraz z siostrzaną spółką i regionalnym przedsiębiorstwem energetycznym N-ERGIE, VAG rozpoczęło w 2019 roku projekt mający na celu optymalizację parametrów efektywności związanych z energią wykorzystywaną w procesie ładowania. Obie firmy wierzyły, że zoptymalizowane zakupy energii mogą znacząco obniżyć koszty eksploatacji autobusów elektrycznych, a jednocześnie zminimalizować obciążenie lokalnej sieci energetycznej. Niezależnie od tego, prąd, którego VAG potrzebuje do swoich autobusów elektrycznych, wytwarzany jest w znajdującej się w regionie instalacji fotowoltaicznej i w sposób weryfikowalny wprowadzany do sieci. Deklarowanym celem VAG jest także uczynienie publicznego transportu lokalnego bardziej ekologicznym niż dotychczas.

VAG obecnie eksploatuje 205 autobusów, z czego coraz większy procent stanowią autobusy elektryczne. W skład taboru elektrobusów wchodzi m.in. 5 autobusów solowych i 2 przegubowe dostarczone przez firmę Solaris w latach 2018 i 2020. Następnie w latach 2021 i 2022 przyjechało do VAG 11 autobusów solo oraz 28 autobusów przegubowych Lion's City 12 E i 18 E od firmy MAN. Tym samym flota autobusów elektrycznych VAG powiększyła się do 46 pojazdów.

Do końca 2023 roku VAG otrzyma od Mercedes-Benz łącznie 16 autobusów solo i 30 autobusów przegubowych modeli eCitaro. Ponadto, zatwierdzono wniosek o dofinansowanie na 52 dodatkowe autobusy elektryczne w ramach zamówień na autobusy na rok 2024/25, ale przetarg nie został jeszcze ogłoszony.

Do połowy 2025 r. 70% floty jeżdżącej po drogach stanowić będą autobusy elektryczne. VAG ma nadzieję, że na początku nowej dekady cała flota będzie mogła jeździć na napędzie elektrycznym.