Od 2029 roku Kalifornia chce mieć tylko elektryczne autobusy
Idąc w ślady Kalifornii, 14 stanów zelektryfikuje samochody dostawcze oraz autobusy.
Celem decyzji ma być jeden z największych w USA planów redukcji szkodliwego zanieczyszczenia powietrza mającego związek z emisją spalin z napędów dieslowych.
Stany, które zdecydowały się – podobnie jak wcześniej Kalifornia – podjąć zobowiązanie elektryfikacji pojazdów wykorzystywanych do przewożenia ładunków towarowych oraz używanych w transporcie publicznym, to Connecticut, Colorado, Hawaje, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, Nowy Jork, Karolina Północna, Oregon, Pensylwania, Rhode Island, Vermont i Waszyngton.
W czerwcu kalifornijska rada CARB zajmująca się sprawami nadzoru nad walką z problemem zanieczyszczenia powietrza ogłosiła, że wszystkie komercyjnie wykorzystywane pojazdy ciężarowe i półciężarowe do 2045 roku muszą osiągnąć zerowy poziom emisji. Wcześniej, w 2018 roku stan Kalifornia zarządził z kolei, że wszyscy operatorzy przewozów osobowych od 2029 roku zobowiązani są korzystać wyłącznie z autobusów elektrycznych.
Deklaracja złożona przez 14 stanów oraz Kalifornię nie jest prawnie wiążąca. Kalifornia jednak od dawna była liderem w zakresie promocji pojazdów napędzanych czystą energią – zwraca uwagę serwis The Verge. Pierwsze inicjatywy promujące pojazdy elektryczne w tym stanie pojawiały się już w latach 90. ubiegłego wieku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nad pojazdami elektrycznymi pracują obecnie wszystkie wiodące koncerny motoryzacyjne takie jak Daimler czy Volvo, a także firmy Tesla oraz chiński BYD. Samochody elektryczne produkują również start-upy Chanje, Arrival, Nikola i Rivian (który obecnie realizuje dostawę 100 tys. elektrycznych półciężarówek dla koncernu Amazon). (PAP)
„