Od 2005 roku rusza seryjna produkcja filtrów cząstek stałych firmy Bosch
Bosch opracował koncepcję filtrów cząstek stałych ze spieku metalowego przeznaczonych do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych z silnikami Diesla. Rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2005. Cechą charakterystyczną nowych filtrów jest ich bezobsługowość; ich żywotność dorównuje żywotności samochodu, w którym zostały zamontowane.
W Europie wyraźnie zwiększa się liczba samochodów osobowych z silnikami Diesla: od początku lat 90. udział pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w ogólnej liczbie nowo rejestrowanych pojazdów wzrósł niemal trzykrotnie: z poniżej 15% w roku 1991 do ponad 40% w chwili obecnej. Dzisiejsze diesle to ekologiczne i oszczędne auta, o czym świadczy fakt, że emisja cząstek stałych jest konsekwentnie ograniczana – do roku 2005 wartość emisji cząstek stałych zmniejszy się do ok. jednej trzeciej poziomu z roku 1995. Już dziś samochody o ciężarze całkowitym do 1800 kg – bez konieczności stosowania filtrów cząstek stałych i katalizatorów tlenków azotu – spełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 4, która zacznie obowiązywać dopiero za rok.
Pomimo osiągniętego już postępu w redukcji emisji spalin dzięki modyfikacji pracy silnika, bez zastosowania filtrów cząstek stałych nie będzie np. możliwe dotrzymanie obowiązującej od 2005 roku w Europie normy Euro 4 w przypadku cięższych samochodów osobowych o ciężarze całkowitym przekraczającym 1800 kg. Na rynku amerykańskim, gdzie w roku 2007 wejdzie w życie norma znacznie ograniczająca dopuszczalne wartości emisji zanieczyszczeń, filtry cząstek stałych do pojazdów z silnikami Diesla staną się nieodzowne.
Dlatego firma Bosch uruchomi w 2005 roku produkcję filtrów cząstek stałych ze spieku metalowego, które będzie rozwijać w oparciu o prawa nabyte od firmy HJS Fahrzeugtechnik. Na ten cel koncern przeznaczy ok. 200 mln euro. Według przewidywań Boscha już w trzy lata od rozpoczęcia produkcji seryjnej roczna produkcja będzie wynosić ponad milion sztuk filtrów, a w 2007 roku przedsiębiorstwo prognozuje sprzedaż sięgającą nawet sześciu milionów sztuk filtrów.
Filtry cząstek stałych, używane dotychczas przez producentów samochodów, wykonane były z materiałów ceramicznych. Stosowana przez Boscha technika bazuje na materiałach ze spieków metalowych. Budowa takiego filtra gwarantuje równomierne odkładanie się odfiltrowanych cząstek stałych, co pozwala na optymalne sterowanie procesem regeneracji filtra. Ze względu na korzystną, geometryczną konstrukcję filtr cząstek stałych firmy Bosch oferuje przy porównywalnym stopniu filtracji również wystarczającą pojemność na wszystkie pozostałości procesu spalania w ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu. Dzięki temu kierowca nie musi przeznaczać dodatkowych środków na konserwację ew. wymianę filtra. Najważniejszym atutem nowych filtrów będzie bezobsługowość – ich żywotność dorównuje żywotności samochodu, w którym zostały zamontowane.
Inżynierowie Boscha pracują równolegle nad dwiema różnymi koncepcjami zastosowań filtra: jedna z nich przeznaczona jest do stosowania w wersjach ze środkami uszlachetniającymi do paliw, druga do stosowania w wersjach z powłoką katalityczną. W obu koncepcjach filtr jest regenerowany przez gorące spaliny, dzięki którym następuje regularne spalanie odfiltrowanych cząstek stałych.
Rozszerzenie asortymentu produkcji pozwoli największemu na świecie producentowi systemów wtryskowych do silników Diesla zaoferować klientom kompleksowy program systemów i komponentów związanych z procesem spalania paliwa i emisją zanieczyszczeń: wysokociśnieniowe systemy wtrysku bezpośredniego, czujniki spalin oraz odpowiednie moduły do systemów sterowania silnikiem oraz układem wydechowym.